kapubanner for mobile
Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 10 éve

A magyar hajósok ellenzik az uniós szabályozást

Magyar hajózási szakemberek hátrányosnak és feleslegesnek tartják a belvízi árufuvarozó és személyszállító hajókon dolgozók munkaidejének szabályozására vonatkozó, új uniós javaslatot – közölte a Magyar Hajózási Országos Szövetség (Mahosz) és a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének (MBFSZ) elnöke az MTI kérdésére.

images

Ahogy a HR Portal is megírta, az unió szabályozná a belvízi hajósok munkaidejét. Szalma Botond, a Mahosz elnöke arra hívta fel a figyelmet, hogy a munkaidő kérdése régóta és megfelelően szabályozott nemcsak az uniós vizeken, hanem Szerbiában és Ukrajnában is.

Bencsik Attila, a MBFSZ elnöke pedig úgy vélte, hogy az irányelv automatikus átvétele vagy törvényszintre emelése hátrányosan érintené a belvízi hajózás versenyképességét más közlekedési ágakkal szemben. Hozzátette, hogy ismereteik szerint egyetlen hajózási szervezetet sem vontak be az uniós javaslat előkészítésbe.

A jelenlegi rendszert a rajnai és a dunai hajózási gyakorlatot jól ismerő szakértők illetve bizottságok előkészítése alapján alakították ki – közölte Bencsik Attila. Úgy vélte, hogy a magyar szervezetek, a szakma és a hajózási társaságok egyöntetű véleménye, hogy az irányelv egységes európai követését sem a rajnai sem a dunai országokban nem fogják támogatni. Az ugyanis fokozza a más közlekedési ágakkal szembeni versenyhátrányt, és a hajózás részarányának növelésére irányuló európai közlekedéspolitika célkitűzések ellen hat – sorolta. A szabályok alkalmazása csak egységesen oldható meg, hiszen a határátlépő forgalomban a személyzet nem változtatható az éppen érintett ország szabályozásának megfelelően – hívta fel a figyelmet.

A bizottság által ajánlott szabályozás értelmében egyebek között a heti munkaidő nem lépheti túl a 48 órát, naponta minimum 10 óra pihenőidő és évi legalább négy hét fizetett szabadság jár a belvízi közlekedésben foglalkoztatottaknak.

Szalma Botond az MTI kérdésére kifejtette: ha a heti munkaidő nem lépheti túl a 48 órát, akkor például az eddigi 12-14 napos Budapest-Amszterdam út 24-28 napig fog tartani. A napi pihenőidő pedig eddig is adott volt, legalább minimum 10 órában. A 4 hét fizetett szabadság csak munkaszerződéssel alkalmazott hajósoknak járna, de ilyenek a teherhajózásban ma már szinte nincsenek – tette hozzá.

Bencsik Attila és Szalma Botond arra is felhívta a figyelmet, hogy Magyarországon a "Belvízi Hajók Szemleszabályzata" alapján végezhető hajózási és fuvarozási tevékenység. A személyzet maximális munkaidejét, kötelező pihenőidejét is a hajó üzemmódja határozza meg, amelytől eltérni nem lehet.

A Mahosz elnökének véleménye szerint fontosabb lenne a hajósképzés és az oktatás, valamint a gyakorlati képzés finanszírozásának biztosítása.

Magyarországon a belvízi közlekedésben mintegy háromezren dolgoznak, ám egész Európára vetítve a hajókon dolgozó magyar állampolgárok száma ötezer körül van. A szabályozás a hajós életforma sajátosságai miatt a családtagokra is kihat, ezzel együtt az érintettek köre mintegy tízezerre bővül – tájékoztatott a MBFSZ elnöke.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nagy Márton: jövőre újraindul a gazdasági növekedés, a munkaerőpiac is megmozdult

Jövőre újraindul a gazdasági növekedés: az idei 2,5 százalék után 2025-ben 4,1 százalékos bővülést várnak - mondta a nemzetgazdasági miniszter... Teljes cikk

Szakképzés 4.0. - így zajlik a fejlesztés

A 21. századi szakképzőintézmény-fejlesztési program beruházásai, korszerű eszközbeszerzései a minőségi oktatást segítik, és hozzájárulnak... Teljes cikk