A megnőtt pihenő után is sok a fuvaros baleset
Hiába vezették be áprilisban a szigorított pihenőidőt a hazai fuvarozóknál, nem csökkent a balesetek száma. Szinte nem telik el olyan nap, hogy fáradt kamionsofőrök vagy teherautó-vezetők ne karamboloznának. Úgy tűnik, a cégek továbbra is azzal spórolnak, hogy kevesebb sofőrt alkalmaznak. A szakmai szervezetek ennek ellenére azt állítják, hogy a rendelet bevezetése óta igenis kipihentebben indulnak útnak a sofőrök, és alig bírságolnak az ellenőrök.
Az új rendelet május elsején lépett életbe, amely szerint egy sofőr napi pihenőideje 11 óra, amit két részletben kell kivennie úgy, hogy az első legalább 3, a második pedig legalább 8 óra legyen.
Az eddigi egy gépkocsivezetős modellt ezért sok cégnél kétsofőrösre kellett váltani, csak így lehet teljesíteni az új előírást. A rendelettől főként a balesetek számának csökkenését várták a szakmai szervezetek. A baleseti statisztika szerint azonban a számok nem változtak.
Karmos Gábor úgy látja, hogy még korai bármilyen következtetést levonni az adatokból. Azt azonban elismerte, hogy viszonylag sok a baleset, de ezért nem a pihenőidő elmulasztása okolható, hanem a figyelmetlenség. A Levegő Munkacsoporttal egyetértettek abban, hogy a jelenleg alkalmazott matricás úthasználatidíj-rendszeren kell változtani. A közúti fuvarozás mai problémáit csak az úgynevezett használatarányos útdíj bevezetése oldaná meg. A két szervezet erről szóló javaslata még a nyár előtt az Országgyűlés elé került. A szervezetek szerint a díjpolitikának tükröznie kell a fuvarozóknak és a lakosságnak azt a közös érdekét, hogy a nehéz tehergépjárművek lehetőleg mindenütt a kifejezetten erre a célra kialakított autópályán, főutakon haladjanak.
Szeretnék elérni, hogy a gyakori használók részére az úthasználati díjak bevezetésének kezdetétől érvényesüljön az Európai Unió által engedélyezett kedvezmény; a tarifapolitika alakításába legyen beleszólásuk az érdekvédelmi és a civil szervezeteknek. Az ellenőrzésnek biztosítania kell, hogy a becsületes, közterheket vállaló hazai fuvarozók ne kerüljenek versenyhátrányba a fizetés kikerülését választókkal, illetve a külföldi fuvarozókkal szemben.
A két szervezet úgy látja, hogy a közös állásfoglalásban foglaltak megvalósulása esetén egyrészt mód nyílhat a magyarországi közúti tranzitforgalom mérséklésére és a közúti teherszállításnak elsősorban gyorsforgalmi úthálózatra való terelésére, másrészt egy sofőrbarát díjfizetésre. Hogy a baleseti statisztika ettől hogyan fog csökkenni, arra a kérdésre nem tudtak válaszolni az [origo]-nak.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság júniusban 5194 járművet ellenőrzött. Ebből összesen 86 gépjárművet rendeltek be műszaki vizsgára, és 60 esetben vetettek ki közigazgatási bírságot.
Jelenleg 50-től 800 ezer forintig büntethetők a fuvarozók különböző szabálysértésért. Az engedély nélkül fuvarozót 800 ezer forintra, a fuvarlevél hiányát pedig 200 ezer forintra büntetik. Aki 4 és fél óra felett vezet folyamatosan, annak 50 ezer forintonként emelkedik a büntetése. Négy és fél óra után ugyanis háromnegyed óra szünetet kell tartania.
Ha ezt 6 perccel túllépi, akkor ez 50 ezer forintjába kerül, majd folyamatosan növekszik a büntetés, ami 90 perc felett 400 ezer forint. A napi vezetési idő nem haladhatja meg a 9 órát, ennek 5 százalékos túllépése után jár a legkisebb - 50 ezer forintos - bírság, de 20 százalékos túllépésnél már 400 ezer forintot kell fizetni. Amennyiben a jármű üzembentartója nem ellenőrzi a munka- és pihenőidő betartását, illetve azok megsértésére ösztönzi a járművezetőjét, 600 ezer forint bírsággal kell sújtani. Ugyancsak komoly bírságra számíthat az a fuvarozó is, aki nemzetközi forgalomban nemzetközi engedély nélkül tevékenykedik, 300 ezer forint bírságot kell fizetnie. Ha csak a fuvarlevél hiányzik, akkor belföldön 200 ezer forint a tarifa. A hiányosan kitöltött fuvarlevél büntetése 50 ezer forint.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság májusban 5263 járművet ellenőrzött, és 31 esetben talált olyan fuvarozót a hazai utakon, aki egyáltalán nem vagy nagyon keveset pihent. Közigazgatási bírságot 44 sofőr kapott. Ebből 153 gépjárművet rendeltek be műszaki vizsgára, mert hibákat fedeztek fel. Júniusban már jobb volt a helyzet.
Egy hónappal később júniusban összesen 5194 járművet vizsgáltak, és 14 esetben találtak pihenidő nélkül fuvarozó fáradt kamionost. A közigazgatási bírságok száma viszont megemlekedett 60-ra. Szabálysértési eljárást 168 esetben kezdeményeztek különböző okok megsértése miatt.
A megemelkedett büntetések ellenére sem nőttek a fuvardíjak. A magánfuvarozók többsége egyelőre nem is tervez áremelést, mert attól tartanak, hogy a jelenleg is csekély számú megrendelés tovább csökken.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Április 25-én rendezi meg a Nők a Tudományban Egyesület (NaTE) a Lányok Napja elnevezésű programot, amelyre immáron 13. alkalommal várják a... Teljes cikk
Ma rendezik a hazai ellátási lánc szakma egyik legnagyobb, országos eseménysorozatát, a Logisztika Napját - tájékoztatta az MTI-t a a szervező Magyar... Teljes cikk
Jövőre újraindul a gazdasági növekedés: az idei 2,5 százalék után 2025-ben 4,1 százalékos bővülést várnak - mondta a nemzetgazdasági miniszter... Teljes cikk