Megjelent: 14 éve

A munkaerő-felvétel marketingje

A képzett munkaerő bevonzásának és felvételének elmélete alapvető marketing szabályokat követ. Ez talán nyilvánvaló a marketing és reklámszakemberek számára, és esetleg néhány értékesítésben dolgozó szakembernek is, de a személyzet felvétele klasszikusan HR feladat, vagy kisebb cégek esetén az ügyvezető feladata. Nem minden HR-es és ügyvezető tud marketingesként gondolkodni.

Ha a lehető legjobb csapatot akarja felvenni, úgy kell közelítenie a feladathoz, mintha egy terméket vagy szolgáltatást akarna eladni.

Nézzük a munkaerő felvétel marketing megközelítését!

Elsőként, vizsgáljuk meg a felvételi folyamat elemeit a marketing nyelvezet szemszögéből!

  • Az Ön szervezete egyfajta beszállító a kínálati oldalon.
  • A potenciális jelöltek és a leendő alkalmazottak a vevők.
  • Ez a két egyszerű állítás egy fontos pontra mutat rá. Hagyja figyelmen kívül, vagy cserélje fel, ha akarja, a saját felelősségére. (Sajnos sok arrogáns munkaadó gondolja úgy, hogy szívességet tesz a munkavállalók alkalmazásával. A munkaadó - az igazgató és a kultúra, amit képvisel - magát tartja vevőnek, és a munkaerőt eladónak/beszállítónak. Ez csak az érdektelenek és demotivált alkalmazottak megszerzésére és megtartására jó módszer. Próbálja meg fordítva szemlélni: szervezet=beszállító, munkavállaló=vevő)
  • Az alkalmazás/karrier a szervezetben (állás vagy szerep, ha jobban tetszik) megfelel a terméknek.
  • Az állásra jelentkezők - az ideális új alkalmazottak a vásárlóink, egy lépéssel korábban pedig a célcsoportunk.
  • Azok a csatornák és módszerek, amelyekkel elérjük a célcsoportunkat a piaci hozzáférésünk (ilyenek lehetnek a fejvadász cégek, munkaközvetítők, weboldalak, újság vagy magazin-hirdetések, állásbörzék, egyetemi/főiskolai karrier napok, a jelenlegi munkaerő ajánlásai, stb.)
  • Az alkalmazási lehetőségünk a felkínált termék, amelynek a szervezet maga is létfontosságú eleme (pl. mindegy mennyire jó az állás, ha a céget "etikátlan szemétdomb"-ként ismerik vagy gondolják, az állásajánlat is hasonló megítélés alá kerül)
  • A felkínált termék (álláslehetőség) legalább egy vonzó egyedi tulajdonsággal kell, hogy bírjon, különben kevés esély van rá, hogy a legjobb emberek ezt válasszák az egyéb konkurens ajánlatokkal szemben. Ideális esetben maga a szervezet annyira vonzó, hogy önmagában hordozza a vonzó egyedi tulajdonságot. Utóbbit mindig a vevő szemszögéből kell tekintenünk, nem az eladóéból, és gyakorlatilag meghatározza a vevőkört, akiket vonzhat a termék.
  • Az eszköz, amellyel az álláslehetőséget kommunikáljuk a célcsoport felé a reklám.

    Most, hogy tisztáztuk a definíciókat és kapcsolatokat, íme, az egyszerű módszertan:

  • Keresse meg és finomítsa a vonzó egyedi tulajdonságait (munkaadóként, mi teszi az állást, és a karriert a szervezetben különlegessé). Különböző állások különböző egyedi tulajdonságokkal bírnak!
  • Határozza meg a megcélzandó közönséget (a potenciális jelölt tulajdonságait - túl a klasszikus készségek és tapasztalatok témakörén - életstílus, igények, életfilozófia, stb.)!
  • Határozza meg a módszert, amellyel el kívánja érni az ideális jelöltet!
  • Indítsa el a kampányt, hogy láthatóvá váljon a célközönség felé!
  • Kezelje a jelentkezőket maximális szakmaisággal, tisztelettel kezelve az elutasítottakat, ügyelve érzékenységükre!

    A marketingben a felkínált termék (egyediség) és a kreatív, hatékony marketing kommunikáció/reklám a kulcsa annak, hogy versenyelőnyt szerezzünk (más hirdetőkkel szemben), és bevonzzuk a számunkra fontos jelölteket az ígéretes álláslehetőséggel.
    Ha HR-szakemberként ez egy kicsit ijesztően hangzik is, ez nem űrtudomány - teljesen logikus - és a szervezet marketingesei biztosan tudnak segíteni a folyamatban.

    Fontos megjegyezni, hogy (csakúgy, mint a termék/szolgáltatás-marketing esetében) könnyen lehet rossz feltételezésekkel élni a cég (munkaadó) saját vonzó egyedi tulajdonságának kérdésében, amit a vevőjelölt (munkavállaló) érzékel, így, a klasszikus marketinghez hasonlóan, ez is segíthet feltérképezni, hogy a vállalatnál végzett munka mely tényezői vonzzák be és tartják ott a legjobb embereket a keresett típusból.

    Talán már Ön is látja, hogy a marketing és értékesítés lényegi alapötletei a munkaerő-toborzás és felvétel esetében is remekül hasznosíthatók.

    Groupdynamics
    • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Idegenrendészeti törvény: első tapasztalatok - szakmai tájékoztató reggelit szervez az Expat Center

    Megjelent az új idegenrendészeti törvény végrehajtási rendelete, újra be lehet nyújtani tartózkodási engedély iránti kérelmeket az Országos... Teljes cikk

    Munkaerőpiaci fordulatok: Innováció és alkalmazkodás a HR-ben

    A vállalatoknak 2024-ben is nagy kihívásokkal kell szembenézniük a munkaerőtoborzás, valamint munkaerőmegtartás tekintetében, hiszen a... Teljes cikk

    A legdrágább munkakör a betöltetlen munkakör. De mennyi az annyi?

    Minden betöltetlen kulcspozíció veszteségforrás, mert jelentős termeléskieséssel jár, a meglévő állományra nehezedő többletterhelés okozta... Teljes cikk

    Kapcsolódó hírek