kapubanner for mobile
Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 15 éve

A PDSZ szerint túlterheltek a pedagógusok

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szerint Magyarországon a pedagógusok túlterheltek, ezért több pedagógusra lenne szükség - mondta Kerpen Gábor, a PDSZ elnöke az oktatási tárca felkérésére készített felmérésről múlt pénteken az MTI-nek. A Fidesz szakpolitikusa szerint a bérek erőteljesebb differenciálása lenne célszerű.

Magyarországon túlterheltek a pedagógusok, ennek mértéke alapvetően intézménytípustól, s az oktatott csoportok számától függ - fogalmazta meg elsődleges véleményét a múlt csütörtök este nyilvánosságra hozott felmérésről Kerpen Gábor, a PDSZ elnöke. Mint mondta, a kutatás elsősorban az intézményen belüli munkavégzést mérte, s az látszik, hogy a terhelés már itt magas sok pedagógusnál. A szakiskolában ez különösen jellemző a pedagógushiány miatt, itt további pedagógusokra van szükség - hangsúlyozta. Kerpen Gábor hozzátette, az is kiderült, hogy országosan 4000 pedagógus álláshelynyi túlóra van, ami azt erősíti, hogy általában is több pedagógusra van szükség a rendszerben. Arról, hogy az iskolában elvégzett munka átlagosan heti 31 óra, a PDSZ elnöke azt mondta: ebből az prognosztizálható, hogy ha alaposan megmérik az iskolán kívüli tevékenységet is, akkor ez a szám jóval magasabb lesz, mint 40 óra.

Sió László, a Fidesz oktatási műhelyének vezetője az MTI-nek múlt pénteken azt mondta: a felmérésből látszik, hogy nagyon eltérő a tanárok leterheltsége. E téren az önbevallás mellett az igazgatók véleménye az, ami reális képet adhat. Az igazgatók azt mondják, hogy a tanáraik 42 százaléka túlterhelt, 10 százaléka nem, s fele kap normál terhelést. Ez - a fideszes politikus szerint - azt jelzi, hogy sokkal több olyan tanár van, aki túlterhelt, mint aki nem. Szintén kiemelte: ott a legterheltebbek a pedagógusok, ahol a legnagyobb a probléma, vagyis a szakiskolákban. Ezen úgy lehetne változtatni, ha nagyon jól megfizetett pedagógusokat alkalmaznak, jó tárgyi adottságú intézményekben. Véleménye szerint ugyanakkor mindig lesznek az intézményekben olyan feladatok, amelyeket olyan pedagógusok látnak el, akik túl vannak terhelve, vagy olyanok, akik nem a legalkalmasabbak a feladatra. Ez mindkét esetben a színvonal csökkenését eredményezi, s ezen úgy lehetne változtatni, ha oldanák a merev időkereteket, illetve nagyobb teret kapna a differenciált bérezés. Sió László a kutatás egyik hibájának nevezte, hogy a szakos bontás hiányzik, hiszen egy testnevelő és egy magyartanár terhelése értelemszerűen eltérő.

Hetente 41 órát dolgoznak a tanárok

A felmérés eredménye szerint a pedagógusok - saját becslésük alapján - összességében hetente átlagosan 31 órát dolgoznak az iskola épületében, 10 órát ezen kívül. A minisztérium felkérésére, a Tárki-Tudok Tudásmenedzsment által tavaly ősszel elvégzett reprezentatív kutatás során 108 intézmény 3285 pedagógusát kérdezték meg. A felmérésben az áll, hogy az aktív pedagógusok harmada jelentősen túlterhelt, heti óraszámuk több mint 20 százalékkal meghaladja a kötelező óraszámot. Az általános iskolákban az óraterhelés egyenletesebb, mint a középfokú intézményekben. Különösen nagyok a különbségek a gimnáziumokban, míg a szakiskolákban szinte mindenki túlterhelt. Nemcsak iskolatípusok, hanem az egyes iskolák között is jelentősek az eltérések a pedagógusok óraterhelésében.

A pedagógusok egy hétköznap átlagosan 4-5 órát töltenek tanítási órával, további másfél órát tanítási órákkal le ne fedett, de tanulókkal végzett felméréssel, s még 2,5 órát fordítanak olyan, munkavégzéshez kapcsolódó tevékenységre, amelyet nem közvetlenül a tanulókkal végeznek (készülés, dolgozatjavítás). Arató Gergely, az oktatási tárca államtitkára a felmérést értékelve az MTI-nek múlt csütörtökön azt mondta: a pedagógusok munkaterhelése "átlagosan rendben van, lényegében belefér a 40 órás munkahétbe". Hozzátette: az iskolai munkarend ugyanakkor sok szempontból másfajta szabályozást kíván. A felmérés azt mutatja, hogy a pedagógusoknak annyival van több munkaterhük a 40 óránál, amennyit saját maguk vállalnak fizetett túlóraként.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nagy Márton: jövőre újraindul a gazdasági növekedés, a munkaerőpiac is megmozdult

Jövőre újraindul a gazdasági növekedés: az idei 2,5 százalék után 2025-ben 4,1 százalékos bővülést várnak - mondta a nemzetgazdasági miniszter... Teljes cikk

Szakképzés 4.0. - így zajlik a fejlesztés

A 21. századi szakképzőintézmény-fejlesztési program beruházásai, korszerű eszközbeszerzései a minőségi oktatást segítik, és hozzájárulnak... Teljes cikk