Durván veszteséges a magyar vendéglátás
A vendéglátást főtevékenységként végző cégek összesítve évről évre tetemes mínuszt termelnek, ugyanakkor a tíz legnagyobb árbevételű cég mindegyike nyereséget ért el 2011-ben. A bedőlési arányt nézve az ágazat a legrosszabbak közé sorolható a Bisnode üzleti információ szolgáltató cég csütörtökön ismertetett elemzése szerint.
A válság elmélyülése előtt, 2008-ban a vendéglátással foglalkozó cégek összesített bevétele 344 milliárd forint volt, 2011-ben pedig már közel 500 milliárd forint folyt be a kasszájukba. Mivel a beszámolót leadó cégek száma ebben az időszakban változott, 11,8 és 13,2 ezer között mozgott, ezért a cég szerint az összesített árbevételnél a teljesítményükről jobb képet ad az egy cégre vetített árbevétel alakulása. Ez 2008-ban 29,1 millió forintot tett ki, egy évvel később 36,3 millióra emelkedett, majd 2010-ben 32,2 millióra apadt, 2011-ben pedig ismét nőtt, 37,7 millió forintra.
Nem jövedelmező
A forgalommal ellentétben kiábrándító képet fest az ágazatról a jövedelmezőség alakulása, a nyereségadatokat közlő cégek összesített adózás előtti eredménye ugyanis hosszú évek óta mínuszban van. A vizsgált cégek teljes vesztesége 2011-ben 13,9 milliárd forintra rúgott, az egy cégre vetített átlagos veszteség pedig 1 millió forint fölött volt.
A tíz legnagyobb - 2011-ben összesen 76 milliárd forintos árbevételről számot adó vendéglátós cég - ugyanakkor nyereséges volt 2011-ben, összesen közel 3 milliárd forint volt a bruttó profitjuk. Ez egyben azt is jelenti, hogy az egy cégre vetített veszteség még nagyobb összeget tesz ki, ha kivesszük a tíz legnagyobb társaság nyereségadatait - áll az elemzésben.
Egyre többet késnek a kifizetések, sok a felszámolás
Keleti József, a Bisnode-csoport ügyvezető igazgatója szerint a cégek fizetési magatartása is a szektor nehéz helyzetét látszanak erősíteni. Az átlagos fizetési határidő 2010 és 2012 között 16 napról 13 napra csökkent, ami arra utal, hogy a megrendelők minél előbb szeretnének hozzájutni a pénzükhöz. A vendéglátós cégek fizetési késedelme azonban évről évre nőtt: 2010-ben még 25 nap volt, 2012-ben pedig már 30 az átlagos fizetési késedelem. Biztató ugyanakkor, hogy a határidőben fizetett számlák aránya a 2010-es 54 százalékról 2012-re 58 százalékra emelkedett.
A vendéglátás alacsony jövedelmezőségére enged következtetni a felszámolások száma is: míg 2008-ban 520 cég ellen indult felszámolási eljárás, addig 2012-re ez a szám 1454-re emelkedett. A csőd- és felszámolási eljárások cégszámhoz viszonyított hányadosából számolt bedőlési mutató a válság elmélyülése előtt 3 százalék alatt volt, 2009 már majdnem 4 százalékra nőtt, tavaly pedig már 6 százalék közelében járt. Utóbbi eredménnyel a vendéglátóipar a legcsődveszélyesebb ágazatok közé tartozott Magyarországon.
A közlemény hangsúlyozza, hogy csak a rendelkezésre álló adatok alapján állította össze kimutatását, és abban csak azok a vállalatok szerepelnek, amelyek főtevékenységként a vendéglátást tüntették fel beszámolóikban.
Nem jövedelmező
A forgalommal ellentétben kiábrándító képet fest az ágazatról a jövedelmezőség alakulása, a nyereségadatokat közlő cégek összesített adózás előtti eredménye ugyanis hosszú évek óta mínuszban van. A vizsgált cégek teljes vesztesége 2011-ben 13,9 milliárd forintra rúgott, az egy cégre vetített átlagos veszteség pedig 1 millió forint fölött volt.
A tíz legnagyobb - 2011-ben összesen 76 milliárd forintos árbevételről számot adó vendéglátós cég - ugyanakkor nyereséges volt 2011-ben, összesen közel 3 milliárd forint volt a bruttó profitjuk. Ez egyben azt is jelenti, hogy az egy cégre vetített veszteség még nagyobb összeget tesz ki, ha kivesszük a tíz legnagyobb társaság nyereségadatait - áll az elemzésben.
Egyre többet késnek a kifizetések, sok a felszámolás
Keleti József, a Bisnode-csoport ügyvezető igazgatója szerint a cégek fizetési magatartása is a szektor nehéz helyzetét látszanak erősíteni. Az átlagos fizetési határidő 2010 és 2012 között 16 napról 13 napra csökkent, ami arra utal, hogy a megrendelők minél előbb szeretnének hozzájutni a pénzükhöz. A vendéglátós cégek fizetési késedelme azonban évről évre nőtt: 2010-ben még 25 nap volt, 2012-ben pedig már 30 az átlagos fizetési késedelem. Biztató ugyanakkor, hogy a határidőben fizetett számlák aránya a 2010-es 54 százalékról 2012-re 58 százalékra emelkedett.
A vendéglátás alacsony jövedelmezőségére enged következtetni a felszámolások száma is: míg 2008-ban 520 cég ellen indult felszámolási eljárás, addig 2012-re ez a szám 1454-re emelkedett. A csőd- és felszámolási eljárások cégszámhoz viszonyított hányadosából számolt bedőlési mutató a válság elmélyülése előtt 3 százalék alatt volt, 2009 már majdnem 4 százalékra nőtt, tavaly pedig már 6 százalék közelében járt. Utóbbi eredménnyel a vendéglátóipar a legcsődveszélyesebb ágazatok közé tartozott Magyarországon.
A közlemény hangsúlyozza, hogy csak a rendelkezésre álló adatok alapján állította össze kimutatását, és abban csak azok a vállalatok szerepelnek, amelyek főtevékenységként a vendéglátást tüntették fel beszámolóikban.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
További cikkek
Nagy Márton: jövőre újraindul a gazdasági növekedés, a munkaerőpiac is megmozdult
Jövőre újraindul a gazdasági növekedés: az idei 2,5 százalék után 2025-ben 4,1 százalékos bővülést várnak - mondta a nemzetgazdasági miniszter... Teljes cikk
Szakképzés 4.0. - így zajlik a fejlesztés
A 21. századi szakképzőintézmény-fejlesztési program beruházásai, korszerű eszközbeszerzései a minőségi oktatást segítik, és hozzájárulnak... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Terjeszkedne Magyarországon a Pizza Hut 4 hónapja
- Kilőtt az Eventrend Group - Minden eddigi saját csúcsot megdöntött a magyar cégcsoport 5 hónapja
- Hamarosan leköszön a Szallas.hu Zrt. vezérigazgatója 5 hónapja
- Ezektől a kockázatoktól tartanak leginkább az üzleti vezetők 5 hónapja
- Szelídültek vagy vadabbak lettek az informatikusok bérigényei? 5 hónapja
- Díjat nyertek az év legjobb vállalati ESG megoldásai 7 hónapja
- A HR-Face Kft. harmadik alkalommal kapta meg a tripla A minősítést 7 hónapja
- Nagy a baj: A vendéglátósok szerint nagyon gyenge volt az idei szezon 8 hónapja
- Bárpultos 8 hónapja
- A Balatonon és Velencei-tónál razziázott a NAV, ennyi szabálysértést talált 9 hónapja
- Magyar szálláshelyek ezreit hozta rendkívül nehéz helyzetbe a Booking.com 9 hónapja