Egységes ügyfélnyilvántartás a NAV-nál januártól
Elindult az egységes ügyfélnyilvántartás a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál (NAV) január 1-jével, elsődleges célja az ügyfelek adminisztrációs terheinek csökkentése, az adó- és vámeljárásokkal kapcsolatos ügyintézés egyszerűsítése - tette közzé a hatóság honlapján.
A nyilvántartások integrációja azon az elven nyugszik, hogy egy vámazonosító számhoz (VPID-szám) kizárólag egy adóazonosító szám (adóazonosító jel vagy adószám) tartozhat. Ugyanez a kapcsolat azonban visszafelé nem él. Vámazonosító számuk ugyanis a magánszemélyeknek, az egyéni vállalkozóknak és a gazdálkodó szervezeteknek lehet; előfordulhat, hogy egy magánszemélynek egyszerre két VPID-száma van, egyrészt magánszemélyként, másrészt az egyéni vállalkozók nyilvántartásában szereplő magánszemélyként.
Az ügyfél kérelme alapján 2012. január 1-jét követően a vám- és pénzügyőri igazgatóságok mellett az adóigazgatóságok is adhatnak ki VPID-számot. További lényeges változás, hogy mind a magánszemélyek, mind az egyéb adóalanyok tekintetében vámazonosító szám kiadása ügyében a NAV bármelyik megyei (fővárosi) adóigazgatósága eljárhat. Az adózónak VPID-számát fel kell tüntetnie a vámhatóság hatáskörébe tartozó eljárással összefüggő minden iratán.
Az Art. 2012. január 1-jétől hatályos 24/G. §-a az állami adó- és vámhatóságot felhatalmazza VPID-szám kiadására, illetőleg arra, hogy a VPID-számot -– az ügyfél kérelmére -– a Közösség területén azonosításra alkalmas vámazonosító számok nyilvántartásába feltöltse. Az állami adó- és vámhatóság a vámazonosító számot kérelemre vagy hivatalból állapítja meg; ha a bejelentett adatok valótlanok vagy hiányosak, a VPID-szám kiadását az adószámhoz hasonlóan megtagadja.
Január 1-jétől az állami adóhatóság és a vámhatóság részére történő adatbejelentésre is alkalmas egységesített nyomtatványokon lehetőség van vámazonosító szám kérésére, az új nyomtatványok 2012. január 1-jétől letölthetőek a NAV honlapjáról. Továbbra is lehetőség van közvetlenül a vámhatóságtól úgynevezett egyszerűsített adatlapok útján kizárólag vámazonosító szám kérésére is. Ezek az adatlapok az egységes ügyfélnyilvántartásnak köszönhetően az ügyfél azonosításához, és a vámazonosító számok kiadásához szükséges legfontosabb adatokat tartalmazzák.
Amennyiben a vámhatóság hatáskörébe tartozó eljárás lefolytatásához szükséges, de az illető előzetesen nem kért az állami adóhatóságnál vámazonosító számot, az adóazonosító jellel rendelkező magánszemély a 12VBM adatlap, az adószámmal rendelkező magánszemély a 12VBM adatlap, az adószámmal rendelkező, az egyéni vállalkozók nyilvántartásában szereplő egyéni vállalkozó a 12VBT adatlap, az adószámmal rendelkező gazdálkodó szervezet a 12VBT adatlap, a magyar állami adóhatóság által kiadott adóazonosítóval vagy adószámmal nem rendelkező külföldi magánszemély a 12VKM adatlap, a magyar állami adóhatóság által kiadott adószámmal nem rendelkező külföldi gazdálkodó a 12VKT adatlap vámhatósághoz történő benyújtásával teheti meg.
Az adatlapot legkésőbb az eljárás megindítására szolgáló indítvánnyal egyidejűleg kell az eljáró vám- és pénzügyőri igazgatósághoz (ideértve a szolgálati helyet és határkirendeltséget is) benyújtani, kivéve azon eljárástípusok esetében, amikor az eljárás megindításának előfeltétele a VPID-szám megléte (elektronikus úton történik az eljárás kezdeményezése).
Az egyszerűsített adatlapokkal a vámhatósághoz -– kizárólag papír alapon, postán -– történő benyújtással előzetesen, illetőleg a vámeljárást közvetlenül megelőzően, például a vámhatáron is kérhető VPID-szám. Az egyszerűsített adatlapok 2012. január 1-jétől pdf formátumban szintén letölthetőek a NAV honlapjáról.
Ha az ügyfelek előzetesen kérik a vámhatósági nyilvántartásba vételt, az adatlap adatainak hitelességét alátámasztó okmányokat személyesen történő eljárás esetén be kell mutatni, postán történő beküldés esetén másolatban csatolni kell.
Az állami adó- és vámhatóság hivatalból állapítja meg a VPID-számát annak az adózónak, aki bejelentési kötelezettségét elmulasztotta, vagy akinek az állami adó- és vámhatóság jogszabályban meghatározott feladatainak ellátásához, végrehajtásához adó- és vámhatósági nyilvántartása szükséges. Az ügyfél adatait a vámhatóság az eljárás során készült dokumentumok (jegyzőkönyv, hivatalos feljegyzés) alapján veszi nyilvántartásba. Az adó- és vámhatóság mind a kérelemre, mind a hivatalból elvégzett nyilvántartásba vételről, illetve az adatmódosításról az ügyfelet -– a nyilvántartásba vett adatok közlésével -– tájékoztatja.
Azon adóazonosító számmal (adóazonosító jellel és/vagy adószámmal) rendelkező ügyfelek, akik/amelyek 2011. december 31-ig az adóügyek elektronikus intézéséhez szükséges 'T180-as regisztrációs adatlapon bejelölték az állami adóhatóságnál nyilvántartott adataik lekérdezésének lehetőségét, 2012. január 1-jétől megtekinthetik az erre szolgáló internetes felületen (eBev) az egységes ügyfélnyilvántartásban található, vámhatóság által felhasznált adataikat - ismerteti a közlemény.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Kisebbségben vannak azok, akik úgy érzik, megbecsülik őket. Teljes cikk
A nettó kereset mediánértéke 340 700 forint volt. Teljes cikk
A rendelőben több osztályon is szünetelni fog az ellátás az átmeneti szakemberhiány miatt. Teljes cikk
- 3 tipp, hogy ne őrüljünk bele a munkaidő-kezelésbe! 2 éve
- Óvatosan az irodai beléptetőrendszereken alapuló munkaidő-nyilvántartással! 3 éve
- Mennyit keresnek a coachok? Mit várnak tőlük az ügyfelek? - az Országos Coaching kutatás friss eredményei 4 éve
- Előretörtek az önkiszolgáló rendszerek - ezt hozta a covid a HR informatikában 4 éve
- Munkaidő-nyilvántartás 2020 4 éve
- A NYUFIG milyen nyilvántartásokban vezeti a szolgálati időt? 4 éve
- „A belső ügyfelek ugyanolyan fontosak, mint a külsők” - szervezetfejlesztés az Uniqánál 4 éve
- Nyűgnek éli meg a jelenléti ív vezetését? Milliók múlhatnak rajta 4 éve
- A leggyakoribb hibák a munkajogi adminisztrációban 4 éve
- Ügyfélszolgálati munkatárs 5 éve
- Erkölcsi bizonyítvány igénylése 5 éve