kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

Intézményátszervezések: bizonytalan a tanárok sorsa

A kedvezőbb normatív támogatások miatt minden megyében átszervezik az iskolákat, óvodákat, nagy számú elbocsátásokra azonban nem kell számítani, egyelőre. A pedagógus szakszervezet ugyanis azt állítja, hogy több ezer tanár állása szűnhet meg a következő tanévben a nem szakrendszerű oktatás bevezetése, a kötelező órák korábbi megemelése és a finanszírozási rendszer miatt.

Kerpen Gábor kifejtette: a finanszírozás új metódusa három új évfolyamot ér el, ami magasabb osztálylétszámok kialakítására motiválja a fenntartókat, s ez osztályösszevonásokat, státusok megszüntetését eredményezheti. Egyre erősödik az a tendencia is, hogy fokozott munkáltatói nyomásra teljes foglakoztatásúból részfoglalkoztatásúvá váljanak pedagógusok, aminek szintén kizárólag finanszírozási okai vannak - hívta fel a figyelmet a szakszervezeti vezető, hozzátette: a PDSZ továbbra is fenntartja álláspontját, mely szerint 5-6. osztályban a nem szakrendszerű oktatást nem általánosságban kellene bevezetni, hanem a szülők és a nevelőtestületek együttes döntése alapján. A rendelkezés hatásait a PDSZ a tanév során és év végén is elemzi majd. Kerpen Gábor kijelentette: garantálni kell az integrálandó gyermekek fejlesztésének lehetőségeit, ehhez alacsony osztálylétszámok szükségesek, s alsó tagozaton ilyen esetekben legalább két pedagógusnak kell foglalkoznia az érintett osztállyal.


Országos iskolaátszervezések



A Pest megyei, 60 ezer lakosú Érden például 143 kisgyerek óvodai elhelyezése megoldatlan, mert kevés a férőhely - közölte az önkormányzat szakreferense. Az ellátórendszerből kimaradt 143 gyerek elhelyezésére magánóvodák, játszóudvarok adhatnak lehetőséget, ezek viszont fizetős rendszerben működnek. Patkó Anna elmondta: elsődleges szempont, hogy a többszörösen hátrányos helyzetű gyerekeket felvegyék az intézményekbe; a teljes létszám 4,3 százaléka ebbe a kategóriába tartozik. A megnövekedett feladatok a pedagóguslétszám bővítését is indokolják, jelenleg hat óvodapedagógusi állás betöltetlen.

A számos kistelepüléssel rendelkező Zala megyében szeptember 1-jétől több helyen is átalakul az iskolák és óvodák fenntartási formája, az intézményeket társulások működtetik tovább több tagintézménnyel. Pusztamagyaród és Bánokszentgyörgy a kistérségi társulás feladatává tette a két település általános iskolájának és óvodájának működtetését, pusztamagyaródi központtal.

Zalakomárban 2000-től társult formában működtetik az iskolát Balatonmagyaróddal, a jövő hónaptól pedig Mihálddal közös fenntartású lesz a község óvodája - mondta el Varga Miklós, Zalakomár polgármestere. Az óvodába mintegy 200, az iskolába 280 gyermek jár, józan belátással döntöttek úgy, hogy az intézményfenntartó társulás a legjobb megoldás.

Több települést érint a letenyei kistérségben megvalósuló változás szeptembertől. Németh Géza, Becsehely polgármestere az MTI-nek arról számolt be, hogy letenyei központtal egyesítették a becsehelyi, tótszerdahelyi és pusztamagyaródi iskolát, valamint a települések óvodáit. A polgármester szerint az így megemelkedő állami normatíva ösztönző volt a döntésben - bár egyfajta kényszer is -, ugyanakkor számolnak a párhuzamosságok megszüntetéséből adódó megtakarításokkal és a tanárok rugalmasabb "mozgatásával" együtt járó szakmai előnyökkel is.


Tolna megye megússza egy iskolabezárással



Tolna megyében szeptembertől csak Fácánkerten szüntetnek meg iskolát. A diákok Tolnára ingáznak majd. A kistelepülések felső tagozatai társulásos formában a közeli nagyobb településeken működnek ezután, az alsó tagozatok pedig eredeti helyükön tagiskolaként funkcionálnak tovább. A társulások létrejötte általában nem jár pedagóguselbocsátással. Jóföldi Gabriella, a Tolna Megyei Önkormányzat osztályvezetője az MTI-nek elmondta, hogy Tolnában csak néhány pedagógusnak kell új munkahelyet keresnie.

Komárom-Esztergom megyében, az önkormányzat intézményeiben nem bocsátanak el jelentős számú pedagógust, a megyei önkormányzat azonban augusztus 28-án határoz arról, hogy átadja-e a komáromi Jókai Gimnáziumot szeptember elsejétől a városnak. Zatykó János, Komárom polgármestere szerint a megye nem dönthet a gimnázium átadásáról, mivel ezt a város nem kérte. Komáromban egyébként a képviselő-testület kétszer is kimondta, hogy az összes megyei iskolát átvenné. Az intézkedés négy középiskolát és egy sajátos nevelési igényű gyermekeket ellátó általános iskolát érintene.

Gergely Zsolt, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzati Közgyűlés Intézményfenntartó és Humánerőforrási Osztályának vezetője közölte, hogy a Nyírségben szeptember elején lesznek végleges adatok az iskola- és óvodaösszevonásokról, illetve megszüntetésekről. A nehéz gazdasági helyzet miatt a megyében 25 településen már eddig sem működött általános iskola, 45 településen pedig nincs felső tagozatos oktatás. Az eddigi létrejött társulások, iskolaösszevonások negyven települést érintenek. Ez azt jelenti, hogy Szabolcsban a 230 településnek csaknem a felét már korábban elérte az oktatás átszervezése.


Ezerből húsz távozik Kaposvárott



Stickel Péter oktatási igazgató közlése szerint a kaposvári kistérség 12 településéről egy tavaly megkötött társulási szerződés alapján a megyeszékhely iskoláiban csaknem 800-an tanulnak. A város az oktatási intézményeiben mintegy ezer pedagógust foglalkoztat, számuk ebben a tanévben hozzávetőleg hússzal csökken az előző évhez képest. Két általános iskolát összevonnak a hatékonyabb és gazdaságosabb működtetés érdekében.

Borsod-Abaúj-Zemplén megyében a jelenleg rendelkezésre álló adatok szerint a balajti iskola zár be, huszonhét iskolát és óvodát átszerveznek. Ez a szám biztosan változik szeptember 1-jétől a teljesítményalapú csoportfinanszírozás miatt. Az iskolaátszervezések miatt egy-egy pedagógus veszíti el az állását. Bár konkrét adattal még nem rendelkezik az önkormányzat, a számítások szerint iskolánként egy pedagógus marad állás nélkül. Az MTI információi szerint Sajóvelezden sem csengetnek be a következő tanévre az alacsony gyermeklétszám miatt. A felső tagozatos tanulók már tavaly Putnokra jártak iskolába, idén pedig már az alsósok is ott kezdik meg tanulmányaikat.


Nagy változások Győr-Moson-Sopron megyében



A szerkezetváltozás tucatnyi oktatási intézményt érint Győr-Moson-Sopron megyében, mivel a nagy átszervezések tavaly lezajlottak. A legjelentősebb változás, hogy ismét önkormányzati fenntartásúvá váltak egy kivételtől eltekintve azok a községi iskolák - köztük a vitnyédi, a vági, a ciráki, a sopronkövesdi -, amelyeket korábban az önkormányzatok átadtak működtetésre a Vocational Academy Alapítványnak.

Két községben - Undon és Csapodon - viszont bezárja kapuit az iskola: mindkét községben megszűnik az előző tanévben még működő alsó tagozat. Az undi gyerekek Sopronkövesden, a csapodiak Fertőszentmikóson folytatják tanulmányaikat. Romándon az óvodát zárják be, a kicsiket a bakonyszentlászlói óvoda fogadja be. A megye másik jellemzője, hogy egyszerre van pedagógushiány és pedagógustöbblet bizonyos területeken - hangoztatta az igazgató. Kis számban általános iskolai pedagógusokat bocsátottak el azokban az iskolákban, ahol megszűnt a felső tagozat. Számukat Turbók Arnold Bertalan húsz alattira becsülte.

Népszava / MTI
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nagy Márton: jövőre újraindul a gazdasági növekedés, a munkaerőpiac is megmozdult

Jövőre újraindul a gazdasági növekedés: az idei 2,5 százalék után 2025-ben 4,1 százalékos bővülést várnak - mondta a nemzetgazdasági miniszter... Teljes cikk

Szakképzés 4.0. - így zajlik a fejlesztés

A 21. századi szakképzőintézmény-fejlesztési program beruházásai, korszerű eszközbeszerzései a minőségi oktatást segítik, és hozzájárulnak... Teljes cikk