Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 4 éve

Jelölt adatbázisok használata a toborzásban. Hatékony toborzási mód vagy kidobott pénz?

Vállalati HR oldalról egy nagyon régi, mondhatni örök kérdés a fenti. A nagyobb állásportálok mind árusítanak hozzáférést a saját jelölt adatbázisukhoz, néha elég borsos áron. Sokan kipróbálták ezeket az adatbázisokat, de a legtöbb vállalati HR-es szakember negatív véleménnyel bír róla. Tanácsadói oldalról viszont ennek pont az ellenkezője jelenik meg, azaz kimondottan hatékony toborzási módszernek tartják.

Hol van az igazság? A Beck and Partners Kft. saját tapasztalata, hogy az a furcsa helyzet állt elő, amely szerint valahol mindkét oldalnak teljes mértékben igaza van.

Kezdő HR-sként próbáltam a rengeteg tanácsadó cég között választani, ami eleinte nehéz volt. A szolgáltatások igénybevételét követően kikristályosodott számomra, hogy az általunk keresett szakemberekre hol bukkanhatok legkönnyebben, számomra a Beck & Partners segítsége volt az egyik legjobb támaszom. Az évek folyamán kiderült az is, nem csupán az online toborzást segíti nagyban a cég, de ennél átfogóbb feladattal is bátran megbízhatom őket: az adatbázis-kutatás, vagy akár az előszűréssel egybekötött közvetítés és remekül működik, számomra ez a megoldás. - Schonerné Emődi Edit, személyzeti vezető, Phoenix Mecano Kecskemét Kft.
Amennyiben a vállalati HR-es nem tud megoldani egy-egy keresést, vagy túlságosan sok időt és energiát kíván a megfelelő munkatárs megtalálása, akkor kiadja a feladatot egy tanácsadó cégnek, a "fejvadásznak". De mégis milyen trükkje van a tanácsadónak? Honnan tud Ő olyan jelöltekhez is hozzáférni, akihez a vállalati HR-es nem?

Általánosan két megoldás létezik. Egyik, hogy a tanácsadó jól megválogatott hirdetési módszerekkel, jól megírt szöveggel, a megfelelő helyeken megjelenteti az állásajánlatot, majd kiválogatja a beérkező jelöltekből a legjobbakat. A másik a klasszikus fejvadászat a konkurencia becserkészése, a megfelelő ember átcsábítása. Ez egy lassabb, körültekintően alkalmazott módszer, amelyhez nélkülözhetetlen a saját, kiterjedt kapcsolatrendszer, amit az ember megmozgathat.

Mégis a kettő közötti megoldás az, ami legtöbb esetben segít a legalkalmasabb jelölt megtalálásában, ez pedig nem más, mint az adatbázisok használata a keresés során.

A Beck and Partners Kft. Online toborzás-kiválasztás üzletágának egyik legnagyobb ügyfele az E.On Hungária Zrt. foglalkoztatási szakreferense, Balogh Éva tapasztalata a szolgáltatásról:"Azért döntöttünk az Online Toborzási ajánlat igénybevétele mellett, mert épp arra ad megoldást, amire szükségünk van. Ez pedig nem más, mint hogy elérjük, megszólítsuk és pályázásra vegyük rá a számunkra megfelelő jelölteket. A munkaerő-közvetítő vagy fejvadász cégek szolgáltatása ennél persze jóval tágabb, hiszen ők nem csak felkutatják, hanem alaposan meg is szűrik, interjúztatják, tesztelik a jelölteket, ellenőrzik a nyelvtudásukat, a referenciáikat, stb., és mindezek után csak a legjobb 3-5 pályázót küldik tovább nekünk. Ez persze nagyon kényelmes, de a pozíciók nagy része esetében talán túl nagy luxus, hiszen ennek nagy részére a kiválasztással foglalkozó kollegák is képesek. A jelenlegi helyzetben érdemes minden cégnek kiemelten figyelnie a költségeire és mérlegelnie azt, hogy mely szolgáltatásokat veszi meg a piacról, és melyek azok, amelyeket belső erőforrással ki tud váltani. Logikus tehát, hogy csak azért fizessünk, amihez kevésbé értünk. A Beck & Partners segít nekünk megtalálni a megfelelő toborzási csatornákat, hiszen a piac átfogó ismerete miatt tudják, hogy a mi célcsoportunk milyen forrásból jut információhoz. Nagy létszámú adatbázisukat használva elérnek olyanokat is, akik épp nem keresnek aktívan állást. Ezen kívül segítenek a hirdetések megfelelő megfogalmazásában, hiszen tudják, hogy mivel válhatunk vonzóvá a munkakeresők körében. Ezek mind-mind nagy segítséget nyújtanak számunkra, melyért érdemes fizetni."
Akkor miért nem használják a vállalati HR oldalon? Azért mert jó eszköz a toborzásban, de tény, hogy vannak olyan nagyon speciális pozíciók, amelyek kizárólag fejvadászat útján oldhatók meg, valamint három fő dolog mindenképpen szükséges hozzá: pénz, energia, idő.

Pénz: egy jelölt adatbázis nem elég. Három-négy-öt nagy adatbázisra kell előfizetni. Ez alapjaiban több százezer forint havonta. Emellett a külső adatbázis hozzáférések vásárlása mellett sokkal fontosabb is lehet a saját jelöltadatbázis kialakítása, ahol azokat a jelölteket tudja a cég rendszerezetten gyűjteni, akik a hirdetéseire jelentkeznek. Ennek kezeléséhez, nyilvántartásához profi informatikai háttérrendszerre van szükség, aminek kifejlesztése szintén jelentős tétel.

Energia: a jelölt adatbázisok használata a toborzáshoz nagyon hatékony, de sok munka van vele. Leszűkíteni, hogy a megfelelő potenciális jelölteket adja ki, még nem a legnagyobb energiát igénylő feladat, de fontos tudnunk, hogy ezek az emberek más megközelítést igényelnek, mint egy-egy hirdetésre jelentkező. Őket meg kell szólítani és adott esetben fel kell kelteni az érdeklődésüket, hiszen ők nem feltétlenül aktív álláskeresők.

Idő: a fenti pontokban meghatározott munkamennyiség időt vesz igénybe. Néha napokon keresztül csak egy pozícióra kell telefonálgatni. Több pozíciónál pedig igen gyorsan azon kapja magát a HR-es, hogy a teljes munkaidejét felemészti az adatbázis kutatás.

Egyszóval az adatbázisok használata létfontosságú a professzionális toborzásban, de a vállalati HR oldalnak a legtöbb esetben egyszerűen nincs rá kapacitása, néhány pozíciónál pedig nem is éri meg konkrétan a szükséges anyagi befektetés sem.

A Beck and Partners Kft. már évek óta nyújt ügyfeleinek adatbázis kutatást, mint költséghatékony toborzási szolgáltatást. Ez hatékony megoldást jelent azokra a pozíciókra, amelyeket a vállalati HR-es kolléga adott esetben nagyon nehezen tudna saját maga megoldani, de megfelelő pénzügyi keret hiánya, vagy egyéb okok miatt nem szeretne fejvadászt megbízni.

A Beck and Partners Kft. hosszú évek óta jelentős anyagi befektetést fordít mind saját adatbázisa fejlesztésére, mind külső hozzáférések elérésére. Saját jelölt adatbankja több, mint 140.000 önéletrajzot tartalmaz, a további hozzáférések pedig összesen közel 400.000 önéletrajz elérésére adnak lehetőséget. Kimondottan nagy előnye ennek a toborzási formának, hogy gazdaságos (200 - 250 000 Ft.), kiemelten sok embert ér el (400 000 jelölt), akik között jelentős azoknak az aránya, akik nem aktív álláskeresők, de egy közvetlen telefonos megkeresésre pozitívan, érdeklődve reagálnak és nyitottak az új lehetőségre.

http://bap.hu/toborzas_kivalasztas



Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Nem lesz könnyű beszereznie a pénztárgépeket az újabb kötelezett szakmáknak

Autószerelők, patyolatosok, masszőrök, diszkósok és plasztikai sebészek kerülhetnek nehéz helyzetbe, ha nem tudják beszerezni határidőre az online... Teljes cikk

1000 embernek munkalehetőség Tatabányán

Negyedik gyárcsarnokát avatta fel az egészségügyi termékeket előállító, dániai központú Coloplast vállalat csütörtökön Tatabányán, a 6... Teljes cikk

Tesztelik januártól az alapjövedelmet Finnországban

A feltétel nélkül folyósított 170 ezer forintnak megfelelő alapjövedelmet először egy tesztcsoporton próbálnák ki Finnországban. Finnország lenne... Teljes cikk

Ön is vívódik, melyik tárgyalástechnika tréninget válassza?

Üzleti tárgyalásaink nem csupán az ügyfelekkel, beszállítókkal való kapcsolattartásra korlátozódnak: ahhoz is jó tárgyalási készség kell, hogy... Teljes cikk

III. VEZETŐI BEST PRACTICE FÓRUM - Emberközpontú vezetés - Munkaerő megtartása - Work-life Balance

2016. október 14-én VEZETŐI BEST PRACTICE FÓRUMOT rendezünk, ahol kiváló előadók segítségével, aktív kerekasztal beszélgetések és műhelymunka... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár

Kiberbűnözők toboroznak telekommunikációs belső embereket

A Kaspersky Lab biztonsági jelentése szerint kiberbűnözők belső embereket használnak a telekommunikációs hálózatok és felhasználói...