kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

Jó stratégiával a rossz főnök is kezelhető

Milyen a főnöke? Bürokrata, megközelíthetetlen vagy nagypályás? Megkönnyítheti a munkahelyi érvényesülést, ha megtanulunk hozzá alkalmazkodni, betartunk néhány alapszabályt. A Jobpilot.hu összegyűjtött gyakori főnöktípusokat és rövid kezelési útmutatót is mellékelt hozzá.

A diktátor

Tekintélyelvű, abszolutizálja szerepét és saját magát. A döntést soha nem engedi ki kezéből, elsősorban engedelmességet vár a dolgozóktól. Mivel nála a konstruktív javaslat és az együttműködési készség csak olaj a tűzre, hiszen úgyis "mindent tud", hiába bombáznánk ötleteinkkel, javaslatainkkal. Hiúsága folytán különösen veszélyes rámutatni bizonyos problémákra. Az ilyen főnök bizony nagy falat. Szolgalelkű viselkedéssel csak a kollégák ellenszenvét vívjuk ki, míg a konfrontatív szerepkör feszültségeket gerjeszt. Túlélési tipp: igyekezzünk kedvesnek mutatkozni, fogadjuk el, ne csináljunk viselkedéséből problémát. Aki semmiképpen sem tud együttműködni vele, annak nem árt elgondolkodni a munkahelyváltás lehetőségén.

A megközelíthetetlen

Kizárólag a munkának él, magánemberként jóformán megközelíthetetlen. Örökké szakmázik, egyetlen beszédtémája a munka. Ennek megfelelően munkatársaitól csak száraz tényekről, adatokról, mutatókról hajlandó társalogni. Egy percre sem esik ki a szerepéből, egy-egy kötetlenebb céges rendezvényen, partin sem tud elszakadni a szakzsargonoktól. Ezzel a típussal csak elfogadó magatartással lehet együttműködni. Legjobb, ha a vele folytatott kommunikációban csak szakmai dolgokról ejtünk szót. Nem kell aggódni - ha nem tesz szóvá semmit. Ez annak a jele, hogy minden rendben.

A bürokrata

E típus számára elsődleges, hogy igazolja: a kitűzött célok érdekében tevékenykedik. Ezért szereti munkatársait aprólékos precizitással tájékoztatni, körlevelekkel, szabályzatokkal, kézikönyvekkel bombázni. A jelentések, feljegyzések kérése állandó, azonnal figyelmeztet mindenkit, ha nem töltött ki egy-egy kérdőívet vagy írásos dokumentumot. Emellett bőven ellátja munkatársait utasításokkal. Szíve szerint mindent dokumentálna, de épp emiatt fulladhat bürokráciába tevékenysége. A vele való együttműködés kulcsa, ha álmunkból felébresztve is fújjuk az összes általa fontosnak tartott irányelvet. Így nem lesz számára támadási felület.

A kritikus

Vezetői szerepéhez ő is mereven ragaszkodik. Ám képességeiben nem igazán kiemelkedő és ez a munkahelyi légkörre is alaposan rányomja a bélyegét. A kritikus, mindenkiben hibát kereső főnökkel nehéz dolguk van az alkalmazottaknak. A bizalmatlanság légkörét nehéz megváltoztatni. Ráadásul a konstruktív javaslatokat is könnyen félreértelmezi az ilyen főnök, mivel úgy véli: az alkalmazott a pozíciójára pályázik. Ezt a főnöktípust alaposan megszenvedik a dolgozók, ezért csak nagy tűrőképességű munkatársak képesek tolerálni a viselkedését. Érdemes konfliktuskerülő és távolságtartó magatartást tanúsítani vele szemben. Ám sokaknak csak a munkahelyváltás megoldás.

A becsvágyó

Túlságosan magas igényszintet diktáló, becsvágyó főnök beosztottjainak sem könnyű lenni. Ő az, aki szíve szerint egy hét alatt valósíttatna meg egy hónapra elegendő munkát. Ömleszti a feladatokat, irreális teljesítményelvárásával indokolatlanul magas stresszt eredményez a munkahelyen, rossz teljesítményértékelési stratégiája következtében túlhajszolja a dolgozókat. Eredmény: zaklatottság, vetélkedés és furkálódás. Legrosszabb, ha mindez felületességgel is párosul - ilyenkor hanyagságból elsiklik a munkavégzés közben elkövetett hibákból, ám ha észreveszi azokat, azonnal megtalálja a bűnösöket. Tipp a túléléshez: ha csak tehetjük, ne hagyjuk magunkat hajszolni. Igyekezzünk megalapozott szakmai érvekkel, adatokkal, tényekkel rámutatni, ha irreális követelményeket támaszt. Ebbe ugyanis nehezebb belekötni, mint egy indokolatlan kifogásba.

A gyáva

Kizárólag a saját hasznára taktikázik, beosztottait soha nem veszi védelmébe. Nem szívesen konfrontálódik, gyakran halogat és kitérő válaszokat ad. Kifelé igyekszik higgadtnak és kompromisszumkésznek mutatkozni, ám ez csupán álca - mindezt gyakran félelemből teszi. Mivel a vita nem az erőssége, elismerését előbb-utóbb kivívják a hibátlanul érvelő dolgozók.

A mindig pozitív

"Jól csináljátok!", "Örülök, hogy lelkes". "Olyan dinamikusan dolgozik" Szinte csak ilyen, pozitív tartalmú kiojelentései vannak. Mindenkihez jó akar lenni, ám mindennek rossz hatása lesz. Még a gyengébben teljesítőket is dicséri, amivel az éldolgozók ellenszenvét vívja ki, további feszültséget gerjesztve a csapaton belül. E típus vezetésre hosszú távon alkalmatlan, mert képtelen helyén kezelni dolgokat. Új munkatársként kezdetben élvezzük pozitív hozzállását, ám egy idő után kellemetlenné válik a stílusa.

A nagypályás

Állandóan ötletel, naponta változtat koncepciót, a "kreativitás", az "innováció", a "rugalmasság" szavak óránként hangoztatja. Ömlenek belőle a jobbnál jobban hangzó víziók. A gondok akkor kezdődnek, ha önnek kell ezeket megvalósítani. A részletek, a leküzdendő akadályok, a realitás ugyanis nem érdekli, a megvalósításban azonban a kollégáknak beletörik a bicskája. Ha már eleve túlterhelt munkával, udvariasan közölheti főnökével, hogy ha erre rááll, akkor abba kell hagynia a másik projektjét.

Az ideális

Igazán üdítő jelenség. Szakmai tudása megalapozott, könnyű vele együttműködni. Számára nem gond hatalmi pozícióját a célok érdekében érvényesíteni, de tudja, mikor szabad és mikor kell ezt megtennie. Képes a helyzeteket objektíven elemezni, a feladatokat személyre szabottan leosztani és felismeri, hogy mennyi teljesíthető reálisan a kitűzött célokból. Ritka, mint a fehér holló - épp ezért meg kell becsülni.

"Bármelyik csoporthoz tartozzon is főnökünk, néhány alapszabályt érdemes észben tartanunk" - siet a munkavállalók segítségére Kiss István tanácsadó szakpszichológus. Fontos, hogy mindig jól irányzott kérdésekkel tájékozódjunk: ha elég információhoz jutunk, folyamatosan képben vagyunk sok időt és idegességet megspórolhatunk. Legyünk barátságosak a főnökkel. Köszönni, időnként udvariasan csevegni akkor is illik vele, ha nem törekszünk szorosabb kapcsolat kiépítésére.

Ne zavarjuk minden aprósággal

Konkrét megoldások helyett tegyünk inkább javaslatokat. Majd kérjük ki a véleményét, mit szólna az ötlethez. A munkahelyen szabjunk határokat magunknak és hagyjuk élni a főnököt is. Ha minden apró kérdéssel zaklatjuk, előbb utóbb túlterhelődik, kellemetlenül érzi magát. Ezért törekedjünk rá, hogy a problémákat érthetően, letisztázva tálaljuk.

Beszéljük a nyelvét

Fontos projekteknél mindig kapjon egy másolt példányt terveinkről, az ügy állásáról- még akkor is, ha közvetlenül nem érdekelt az ügyben. A zökkenőmentes kommunikáció érdekében mi is értsünk a főnök nyelvén! Egy lelkes futballrajongó vezető például könnyebben megérti helyzetelemzésünket egy frappáns sporthasonlattal. Szintén fontos, hogy jól sáfárkodjunk a főnök által ránk bízott információkkal, kezeljük ezeket mindig bizalmasan. Végül: soha ne gondoljuk, hogy a dicséretek hiánya a főnök alulbecsülésének a jele. Sokszor épp a hallgatás, a kritika elmaradása jelzi a főnök elismerését...

Takács Gabriella


  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Évi 70 millió forintos fizetésért keresnek háziorvost

Évi 150 ezer fontért, azaz mintegy 70 millió forintért keresnek az Egyesült Királyság legtávolabbi, legeldugottabb szigeteinek háziorvosi... Teljes cikk

Ittasan dolgozó buszsofőr ellen mondták ki az ítéletet

Nem jogerősen egy év felfüggesztett szabadságvesztésre ítélt az Egri Járásbíróság egy ittasan dolgozó buszsofőrt Egerben - közölte a Heves... Teljes cikk

Autószerelő drogdíler ellen emeltek vádat, aki műhelyében árulta a kábítószert

A Bács-Kiskun Vármegyei Főügyészség jelentős mennyiségű kábítószerre elkövetett kábítószer-kereskedelem, új pszichoaktív anyaggal... Teljes cikk