Megjelent: 5 éve

Karrierstart üzlettámogató központban

Nemzetközi csapat, jó munkakörnyezet, versenyképes fizetés. Személyzeti szakemberek ezeket a tényezőket emelik ki, miért jó multinacionális cég üzlettámogató központjában (angol rövidítéssel: ssc) dolgozni. Az utóbbi tíz évben közel 80 ilyen egység létesült Magyarországon, és körülbelül 35 ezren keresik itt a kenyerüket. Mi kell a bejutáshoz? Milyen árnyoldalai vannak az ilyen munkának?

Nemzetközi csapat, jó munkakörnyezet, versenyképes fizetés. Személyzeti szakemberek ezeket a tényezőket emelik ki, miért jó multinacionális cég üzlettámogató központjában (angol rövidítéssel: ssc) dolgozni. Az utóbbi tíz évben közel 80 ilyen egység létesült Magyarországon, és körülbelül 35 ezren keresik itt a kenyerüket. Mi kell a bejutáshoz? Milyen árnyoldalai vannak az ilyen munkának?

Aki gazdasági szakon diplomázik és felsőfokon beszél két idegen nyelvet (ebből az egyik az angol), nem kell igazán aggódnia, ha munkahelyet szeretne találni. A multinacionális cégek Magyarországra települt ügyféltámogató központjai - a shared service centerek - az utóbbi nyolc évben megkönnyítették ennek a rétegnek a pályakezdést. Mára az ssc szektorban körülbelül 35 ezren dolgoznak - többségük 25-35 év közötti diplomás.

Az ITD Hungary (ma Nemzeti Külgazdasági Hivatal néven működik) 2010-es kiadványa szerint a shared service centerek dömpingje 2001-ben kezdődött a British Telecom, a Tata, a Diageo és az Alcoa beruházásával, előtte 11 év alatt jött be összesen ennyi vállalat. Az igazán termékeny évek 2006 és 2007 voltak, amikor 11-11 ilyen vállalat helyezte üzlettámogató funkcióját Magyarországra. Ugyan az új munkaadók számának növekedése lassult, az itt levők folyamatosan bővítik állományukat és a fluktuáció is növeli az állásajánlatok számát.

A cégek motivációja egyértelmű. A pénzügy, a beszerzés, az ügyfélszolgálat, a HR és az informatika központosítása csökkenti a költségeket. Az egy helyen végzett tevékenység ugyanis kevesebb technológiai befektetést, kisebb irodahelyiséget és kevesebb munkavállalót igényel, mintha ugyanezt a leányvállalatok külön-külön látnák el. E stratégia azonban kihívás elé állítja a cégek személyzeti osztályait illetve azokat a HR-szolgáltatókat, amelyeket megbíznak a kereséssel, ugyanis egyetlen országban nem egyszerű 10-15 nyelvre megtalálni az alkalmas munkaerőt.

Bolgárul tudó pénzügyes: hol található?

Elég csak a Monster állásportálon megjelenő ssc-s hirdetések böngészni. A Hays közvetítő cég például bolgárul és angolul beszélő, közgazdász végzettségű munkatársat keres pénzügyi területre. Az új kolléga majd a bolgár leányvállalatot szolgálja ki Budapestről. Némileg könnyebb, de nem sétagalopp ugyanez a pozíció angol-francia nyelvpárossal. Nincs irigylésre méltó helyzetben az Adecco közvetítő cég sem, amelyik egyik hirdetésében angolul és héberül beszélő telefonos ügyfélszolgálatosra vadászik. Valamivel könnyebb a JobsGarden dolga az angol-németes HR-es pozícióval. A Hays egy másik hirdetésében holland nyelvű ügyfélszolgálatosra vadászik, itt "csak" a felsőfokú végzettség és a folyékony angol és holland nyelvtudás az elvárás. Érdekesség, hogy a hirdetések kivétel nélkül angol nyelven jelennek meg. Valószínűleg, már ezzel szűrik a pályázókat. Aki ugyanis nem érti meg a kiírást, inkább ne jelentkezzen.

Alaposan szűrik a nyelvtudást

Mi történik a pályázatok beadása után? Váry Zsuzsanna, a Kelly Services kereskedelmi üzletágvezetője elmondta, a közvetítő cégnél állásinterjúra kerül sor, amelyen alapos, írásbeli és szóbeli nyelvi szűrésre lehet számítani. Ennek oka, hogy a munkatársaknak telefonon kell ügyeket megoldaniuk idegen nyelven, ami a gesztusok hiánya miatt nehezebb, mint személyesen. Előfordul a csoportos kiválasztás, az assessment center is, amelyen a pályázók személyiségjegyeit, csapatban dolgozási képességét, munkastílusát, ügyfélkiszolgálását veszik nagyító alá gyakorlati feladatokkal már a megbízó cég bevonásával. Váry Zsuzsanna azzal biztatja a pályázókat, a szolgáltató központokban végzett munka a karrier előszobája lehet: elő lehet lépni csoportvezető-helyettesnek, csoportvezetőnek, operációs vezetőnek. Emellett specializálódni lehet, például tréning, IT, HR területre.

2-3 évente váltanak a dolgozók

"A szolgáltató központok munkatársai viszonylag gyorsan cserélődnek - gyakran 2-3 évente - tovább lépnek. Ennek oka részben a gyakran monoton munka - másrészt, az ssc-k között is kiélezett verseny folyik a legjobb munkatársakért. Vannak, akik pár tízezer forinttal magasabb bérért azonnal váltanak"- tudtuk meg Suhajda Attilától, a Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség elnökétől. Az ssc-kben egyébként átlagosan bruttó 250-300 ezer forintot lehet keresni.

Megoldás állástalan nyelvszakos bölcsészeknek

Az ssc-k nagy előnye, hogy munkához juttatják a kevésbé piacképes diplomát szerző - például bölcsész, kommunikáció, marketing szakos - álláskeresői réteget. Akadnak ugyan, akik a munkavégzés ’call centeres’ jellege miatt tartózkodnak az ilyen állásajánlatoktól, Suhajda Attila szerint ez alaptalan. Tévhit az is, hogy nem jön létre semmilyen hozzáadott érték. "A legtöbb üzleti szolgáltató központ komoly tréningeket és szakmai képzéseket is biztosít a dolgozóinak és egyre gyakoribb, hogy az ssc-kbe szakirányú diplomát kérnek a jelentkezőktől."

Egy dolgozó szemével

Balázs két éve dolgozik egy üzleti szolgáltató központban, német nyelvű munkatársként. "Díjazom, hogy a cég mindent jogilag szabályosan intéz, nem trükközik a fizetéssel, modern az irodai infrastruktúra. Ez nem sok hazai cégről mondható el. A juttatási csomag sem rossz - a havi bérletet például teljes egészében fizetik, a juttatások éves szinten kitesznek egy plusz havi fizetést is" - mondja. Balázst vonzza még a nemzetközi munkakörnyezet is. "Gyakran úgy érzi az ember, mintha nem is Magyarországon dolgozna." Szimpatikus számára az is, hogy kollégái a legkülönbözőbb diplomát szerezték, így sokszínű a csapat.

Ugyanakkor hozzáteszi, hogy a szolgáltató központ nem való mindenkinek. Akinek fontosak a változatos és szellemi kihívást jelentő feladatok, a kreativitás, az nem találja meg számítását.

Néhány nagyobb, Magyarországra települt ügyféltámogató központ: EDS, HP, IBM, Diageo, Avaya, Avis, ExxonMobile, Visteon, SAP, Cemex, Citigroup, National, Instruments, IT Services, Unisys, Roche, InBev, Morgan Stanley, British Telecom, Budapest Bank, IBM, IT Services, Celanese, Sapa, Vodafone, BP.

  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Diákmunka tanulás mellett Dániában

Mrsán Zoltán egy évvel ezelőtt költözött ki Dániába. Multimédia szakon tanul Kolpingban és részmunkaidőben dolgozik. Hogyan jutott ki? Mennyi... Teljes cikk

Álláslehetőségek Dániában

Dánia május elsejétől megnyitja álláspiacát a 2004-ben csatlakozott uniós tagországok - köztük Magyarország - munkavállalói előtt. Ez azt... Teljes cikk

Munkajogi kisokos (új) dolgozóknak

Pályakezdők körében nagyobb, ám még több éves munkatapasztalattal rendelkező körében is megfigyelhető bizonytalanság, mit tehet meg a főnök a... Teljes cikk