A hatályos szabályozás alapján a foglalkoztatási támogatások rendszere áttekinthetetlen, a foglalkoztatási törvény mellett számos egyéb jogszabály állapít meg ilyen támogatást, amelyek közül tartalmilag több átfedi egymást. A munkaügyi tárca által elkészített javaslat egységesítené a rendszert.
Új bértámogatási rendszer1/2. oldalA munkaügyi tárca által kidolgozott javaslat szerint a támogatási rendszer felülvizsgálata a közösségi joggal való további harmonizációt, a támogatási rendszer áttekinthetőségét, a párhuzamos támogatások megszüntetését célozza.A módosítás elsősorban a munkabér és járulékainak megtérítésén alapuló támogatásokat érinti majd, ugyanis ezek az eszközök az uniós szabályok alapján változatlan tartalommal csak 2006. december 31-éig alkalmazhatók. Ezt követően ezek a támogatások csak akkor felelnek meg a közösségi jognak, ha de minimis (csekély összegű) támogatásként folyósítják. Ellenkező esetben ezeket a lehetőségeket meg kell szüntetni. A tárca javaslata a bértámogatások új, a közösségi jognak is megfelelő formáit kívánja kialakítani. A bértámogatások szabályainak változása azonban a munkaerő-piaci programok tartalmi kérdéseit is érinti. A hatékonyság, eredményesség növelésének elősegítése érdekében a vállalkozóvá válás, a képzés támogatására vonatkozó szabályok is módosításulnak.BértámogatásA jelenlegi bértámogatások a munkabér, illetve annak járulékai különböző százalékai erejéig igényelhetők. A tervezet szerint az eddigi bér-és járulék jellegű támogatások részben beolvadnak az új támogatásba, részben pedig megszűnnek majd.Az új bértámogatás célja, hogy elősegítse a hátrányos helyzetű személyekfoglalkoztatását, vagyis azoknak az állástalanoknak a munkához jutását, akik olyan csoportokhoz tartoznak, amelyeknek nehézségekkel kell szembenézniük, amikor segítség nélkül be akarnak kerülni a munkaerő-piacra. A hátrányos helyzetű munkavállalók fogalmának meghatározásánál a munkaügyi tárca a 2204/2002/EK rendeletet vette alapul. Eszerint azoknak a munkaadóknak nyújtható támogatás, amelyek a közösségi rendeletben meghatározott feltételeknek megfelelő személyek foglalkoztatását vállalják.A tervezet szerint hátrányos helyzetű személy munkába helyezéséhez akkor állapítható meg bértámogatás, ha a munkaadó kötelezettséget vállal arra, hogy a támogatással foglalkoztatott hátrányos helyzetű munkavállalót munkaviszony keretében legalább 12 hónapig foglalkoztatja és a kérelem benyújtását megelőző hat hónapon belül azonos vagy hasonló munkakörben foglalkoztatott munkavállaló munkaviszonyát a működési körében felmerülő okból, rendes felmondással nem szüntette meg.A 2204/2002/EK rendelet alapján a támogatás a foglalkoztatás megkezdését követő egyéves időszak bérköltségeinek százalékában kifejezve a hátrányos helyzetű dolgozóknál nem haladhatja meg a bér-és járulékköltség 50 %-át, a megváltozott munkaképességű dolgozóknál pedig a 60 %-át. Fontos szabály, hogy a bértámogatás - más állami támogatással, illetve közösségi finanszírozással összevont - összege nem haladhatja meg bármely időszakban (havonta, évente stb.) a munkavállalóknak kifizetett munkabér és járulékainak 100 %-át, és bármely hároméves időszak alatt a 15 millió euró értékének megfelelő összeget.Munkaerőpiaci program keretében nyújtható bérköltség-támogatásA minisztériumi javaslat megállapítja, hogy 2007. január 1-jétől veszélybe kerülne a munkaerőpiaci programok működőképessége, ha a munkabér és járulékainak megtérítése csak a közhasznú munkavégzés támogatásával és a fenti bértámogatás megállapításával lenne lehetséges. A közhasznú munkavégzés ugyanis a foglalkoztatásnak csak egy szegmensét érinti, viszonylag szűk munkáltatói körben, a bértámogatás pedig csak a meghatározott, hátrányos helyzetűnek minősített személyi kör foglalkoztatásához, legfeljebb 12 hónapig folyósítható, maximum a munkabér és járulékai együttes összegének 50, illetőleg 60 százalékáig. A speciális foglalkoztatási feszültségek feloldása, illetve enyhítése érdekében ezért a tárca bevezetne egy olyan új aktív eszközt (bérköltség támogatás), amely csak munkaerőpiaci program keretében működtethető, és a munkabér és járulékai 100 %-os folyósítását teszi lehetővé.A bértámogatás bevezetésével egyidejűlegönálló támogatási formaként megszűnik a foglalkoztatás bővítését szolgáló támogatás (ezen belül a 45.életévüket betöltött személyek kedvezőbb bértámogatása, a foglalkoztatáshoz kapcsolódó járulékok átvállalása, ezen belül az 50 év feletti álláskeresők, valamint a szabadságvesztésből szabadultak és pártfogó felügyelet alatt állók kedvezőbb járulékátvállalása, a részmunkaidős foglalkoztatás támogatása, a rehabilitációs foglalkoztatás bővítését szolgáló bér-és járulékátvállalás, valamint a pályakezdő álláskeresők munkatapasztalat szerzésének támogatása; a pályakezdő álláskeresők foglalkoztatási támogatása, a munkaerő-kölcsönzés keretében történő foglalkoztatás támogatása;Amunkatapasztalat szerzés támogatásánakönálló támogatási formaként történő megszűntetésének indoka, hogy a pályakezdő állástalanok foglalkoztatása a bértámogatással, valamint a 2005-től bevezetett START program keretében, alanyi jogon igénybe vehető járulékkedvezményekkel hatékonyan támogatható.