MÁV: négy szakszervezet megállapodott a kormánnyal
Megállapodott a kormánnyal az öt vasutas reprezentatív szakszervezetből négy a hétfői kollektív munkaügyi vitában - tájékoztatták az érintettek az MTI-t.
A vasúti munkaügyi vitát eredetileg azért kezdeményezte az öt érdekképviselet, a Vasutasok Szakszervezete, a Mozdonyvezetők Szakszervezete, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete, a Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete, mert elutasították, hogy a kormány jövőre 40 milliárd forinttal csökkentse a vasút finanszírozását. Kifogásolták továbbá a helyközi közösségi közlekedés, ezen belül a MÁV tervezett átalakítását, valamint a foglalkoztatást is érintő vasúti mellékvonalak megszüntetését.
A több tárgyalási forduló után, hétfőn létrejött foglalkoztatáspolitikai keret-megállapodást Andrási Miklós, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, a kormány kijelölt képviselője, valamint a négy szakszervezet képviselői írták alá.
A keret-megállapodással egy időben a négy szakszervezet képviselői a MÁV-csoport leányvállalatainak vezetőivel foglalkoztatáspolitikai megállapodást is kötöttek. A vállalati megállapodások egyebek között tartalmazzák, hogy a vasúti szárnyvonalak szüneteltetése miatt felszabaduló munkaerő esetében a vállalatok nem fognak egyetlen vasutasnak sem felmondani.
Andrási Miklós aláírást követően az MTI-nek hangsúlyozta: hosszú, nehéz tárgyaláson vannak túl, a jelenlegi helyzetben sikerült megtalálni a kormány és a szakszervezet álláspontja között a középutat. A megállapodásokban szereplő megoldások segítenek a következő másfél év foglalkoztatási gondjain. A tárgyalások során az öt szakszervezetből négy végig konstruktívan állt a kérdéshez, a VDSZSZ kevésbé volt együttműködő, és végig hangoztatta, hogy fenntartja a sztrájkhoz való jogát - mondta Andrási Miklós.
Bárány Balázs, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) alelnöke az egyeztetésről távozóban az MTI-nek azt mondta, hogy nem tartják érdeminek az egyeztetéseket. Rámutatott: a kormány már meglépte azt, amit eredetileg is szándékozott, döntött a mellékvonalak bezárásáról. Szerinte a kormány a foglalkoztatáspolitikai megállapodás aláírattatásával arra próbálja rávenni őket, hogy árulóvá váljanak. "Kutyakomédiában" nem vesz részt a VDSZSZ - fogalmazott Bárány Balázs. Ha van érdemi ajánlat, akkor újra tárgyalóasztalhoz ülünk, ha nem, akkor folytatni fogjuk a sztrájkot - jelentette ki.
Az aláírást követően Bárány Balázs az MTI-nek azt mondta: a szakszervezetek a vasutasokat, a kormány a vasutat árulta el a megállapodásban. Rámutatott: a VDSZSZ azért sem írta alá a keret-megállapodást, mert abban egy szó sem esik a 40 milliárd forint költségvetési megtakarításról, holott vasutasok ezreinek munkahelyét veszélyeztetik ennek megvonásával.
Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezete ügyvezető alelnöke szerint a munkavállalók most sokkal nagyobb biztonságban vannak, mint a tárgyalásokat megelőző időszakban. A szakszervezeteknek a megállapodások betartását kell ellenőrizniük.
A Mozdonyvezetők Szakszervezetének ügyvezető alelnöke elmondta, hogy szinte minden szakszervezetnél a foglalkoztatás biztonsága kerül az első helyre a tárgyalásokon. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a mellékvonalak bezárásával kapcsolatos álláspontjuk nem változott, a döntést továbbra is szakmaiatlannak, a társadalmi közakarattal ellentétesnek tartják, és ezt rögzítették a keret-megállapodásban is.
Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke fontosnak tartotta, hogy a személyszállítás leállítása a mellékvonalakon nem visszafordíthatatlan folyamat, mert az újbóli foglalkoztatás feltételei a megállapodásban szerepelnek. A VSZ elnöke hangsúlyozta, hogy a vasútvállalatokkal kötött megállapodások szerint a mellékvonalakon a személyforgalomhoz köthetően a munkáltató rendes felmondással nem szüntet meg munkaviszonyt.
A VSZ elnöke is hangsúlyozta, hogy a keret-megállapodásban rögzítették, a szakszervezetek elutasítják a vasúti személyszállítás egyes vonalszakaszokon történő szüneteltetését.
A MÁV Zrt. tájékoztatása szerint az aláírt megállapodásban a tárgyaló felek - egyebek között - rögzítették, hogy a közösségi közlekedés kormányzati átalakításának keretében a vasút szervezetét érintő - a munkavállalók nagyobb csoportjaira hátrányosan ható - intézkedésekre 2010. december 31-ig nem kerül sor. A kormány kötelezettséget vállalt arra, hogy 2009. december 31-ig megköti a közszolgáltatási szerződést a vasúttársasággal, és 2010. december 31-ig biztosítja a közszolgáltatásért járó állami pénzügyi ellentételezés szerződés szerinti ütemben történő folyósítását.
A MÁV Zrt. közlése szerint a kormány - és közvetetten a MÁV Zrt., illetve a fontosabb leányvállalatai - arra is ígéretet tettek, hogy számos módon támogatják a vasúti dolgozókat a vasúti személyszállítás átalakítása kapcsán felmerülő foglalkoztatási kérdések kezelése során.
Az aláírt megállapodás 2010. december 31-ig érvényes, s addig a megállapodást aláíró négy reprezentatív vasutas szakszervezet tartózkodik a sztrájk alkalmazásától - közölte a MÁV Zrt.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Egyes gyári alkalmazottak csak akkor vették észre, hogy elbocsátották őket, amikor nem működött a belépőkártyájuk és a biztonsági őrök... Teljes cikk
A sopronkövesdi Autoliv-gyárban folyó sztrájk arra is felhívja a figyelmet, hogy a főleg kölcsönzött státuszban foglalkoztatott vendégmunkások... Teljes cikk
Nagyméretű betoncserepeket és azok kiegészítőit gyártó üzemet épít a Wienerberger. Hejőpapin egy 7300 m2 alapterületű csarnok, ipar 4.0... Teljes cikk
- Napok óta sztrájkolnak a román postások 3 hete
- Megállapodás született az operaházi sztrájk felfüggesztéséről 1 hónapja
- Figyelmeztető sztrájkot tartottak az Autoliv Kft. dolgozói 1 hónapja
- A sztrájk folytatódik: az Opera dolgozói béremelésig tüntetnek 1 hónapja
- Sztrájkot hirdettek szerdára a román postások - kétharmaduk minimálbérből él 1 hónapja
- Elmaradhat az előadás - sztrájkba lépnek az Operaház dolgozói 1 hónapja
- Nemcsak munkabeszüntetéssel, hanem "túlbuzgósággal" is sztrájkolnak 1 hónapja
- Figyelmeztető sztrájkot tartottak a kecskeméti Mercedes-gyárban 1 hónapja
- Budapesti járatokat is érintett a légiutas-kísérők sztrájkja 2 hónapja
- A pécsi buszos sztrájkot szervező szakszervezet visszaállítja eredeti bérkövetelését 2 hónapja
- Nincs megállapodás, kedden is folytatják a sztrájkot a buszsofőrök 2 hónapja