Megjelent: 13 éve

Miért bocsátanak el tapasztalt munkatársakat Ferihegyen?

A Malév GH-nál az elmúlt években nem csak a válság okozott problémákat. Az infrastruktúra elévülésével párhuzamosan zajlik a tapasztalt munkatársak elbocsátása is - egy most induló vizsgálat igyekszik fényt deríteni az egyre "különösebb" esetekre.

A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) közleményt adott ki, miszerint "ideje, hogy a Malév Ground Handling ellenőrző testülete valódi munkába fogjon." Azonnali és alapos vizsgálatot kezdeményez a kft. felügyelőbizottságában Csorba Attila, a szakszervezet elnöke, hogy kiderüljön kit terhel a felelősség, amiért játékrakétát készítettek a cég műhelyében. Tisztázni kell az eset kapcsán a vezetői felelősséget, és szembe kell nézni azokkal az évek óta húzódó folyamatokkal, amelyek eredménye a cégnél, és különösen az érintett Jármű Osztályon uralkodó zűrzavar.

Idén nyáron, miközben az európai légügyi hatóság emberei Ferihegy biztonsági átvilágítását végezték, Szaniszló Csaba, a Malév Ground Handling Zrt. (MGH) Jármű Osztályának próbaidejét töltő új vezetője egy rakétára emlékeztető tárgy elkészítésének ötletét vetette fel. A torpedóról számos fénykép készült, a műhelyre rálátó Budapest Airport-alkalmazottak értesítették a reptéri őrséget, ennek nyomán indult vizsgálat az ügyben.
A cég pár napon belül két munkatársat bocsátott el: aki szóvá tette az esetet, és azt, aki fültanúja volt, amikor Szaniszló Csaba elismerte, hogy ő adott utasítást a tárgy elkészítésére. A céget vezető Limburger Lóránt vezérigazgató mindeközben azt állítja: ártatlan csínytevésről van szó.


Sántít a védekezés



A jogtalan elbocsátásokat munkaügyi per követte, amely jelenleg is tart. A cég védekezése több ponton is sántít. Szaniszló szerint nem ő adott utasítást a műveletre. Ezt cáfolja a két munkatárs feltűnően gyors eltávolítása a cégtől.

A vezető bíróság előtt kijelentette, hogy egy szakmunkás negyed óra alatt észrevétlenül is képes lehet legyártani a "rakétát". A fényképek láttán azonban egyértelmű, hogy több órányi esztergályos, hegesztési és fényezési feladat kellett az elkészítéséhez - ez pedig nem történhet meg észrevétlenül egy jól szervezett cégnél.

Végül az sem igaz, hogy ártatlan tréfáról lenne szó. Ezt cáfolja, hogy a Malév GH műhelyére rálátó Budapest Airport-munkavállalók azonnal bejelentették az esetet a repülőtéri őrségnek.


Mi van a háttérben?



A Malév GH-nál az elmúlt években nem csak a válság okozott problémákat. Az infrastruktúra elévülésével párhuzamosan zajlik a tapasztalt munkatársak elbocsátása is. Helyükre a Tisza-Mobil Kft. nevű alvállalkozó embereit veszik fel. A cég egyre több feladatot "kénytelen" az alvállalkozóra bízni, évente több százmillió forintot - immár közpénzt - költve a szűkös forrásokból. A Malév speciális járműkarbantartó know-how-ja így kerül fokozatosan egy magáncég tulajdonába.

A Tisza-Mobil Kft. és alvállalkozóinak munkatársai dolgoztak sztrájktörőként az idén év elején kirobbant munkabeszüntetés idején - mint a hatósági vizsgálat megállapította, feketén, bejelentés nélkül. A sztrájkot lezáró megállapodás része volt, hogy a Malév GH gátat vet a külsős cég terjeszkedésének, és például a földi személyzetszállító (crew-car) feladatokra saját embereit használja. Nyolc hónap sem telt el a megállapodás óta, de a Tisza-Mobil újra átvette a jól jövedelmező feladatot, amire pedig lenne kapacitás házon belül is. A Malév GH vezetése azonban a crew-car szolgáltatást csak igen szűk körben hirdette meg, így - hivatalosan - nem találtak alkalmas munkavállalókat.

Három év leforgása alatt négy vezetőcserére került sor a járműkarbantartásnál. Szaniszló Csaba egyik elődje, Békési Miklós, egyenesen a Tisza-Mobil cégcsoporttól érkezett a Jármű Osztály élére. Miután a kapcsolatra fény derült, Békési pár nap után távozott beosztásából.

A LESZ reméli, hogy a vizsgálat fényt derít a konkrét ügy hátterére, a Jármű Osztály leépülése mögött rejlő mozgatórugókra. Egyúttal abban is bízik a szakszervezet, hogy az immár állami tulajdonú cégnél a felügyelőbizottság működtetését ezután komolyan veszik, és a jövőben a menedzsment hatékony ellenőrző testületeként tud működni.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Átadták a Kerékpárosbarát Munkahely díjat

A 2023-mas pályázatra 29 település és 37 munkahely jelentkezett. Teljes cikk

Hornung Ágnes: a munka és a magánélet összehangolása kiemelten fontos

A családokért felelős államtitkár elmondta, hogy a kormány még nagyobb hangsúlyt akar fektetni a családok "testi-lelki-szellemi egészségének" elősegítésére. Teljes cikk

Megérkezett a számlákra a Babakötvény után járó éves állami támogatás

Évi 12 ezer forint állami támogatás azoknak jár, akik egy év alatt legalább 120 ezer forintot tesznek félre ebben a megtakarítási formában -... Teljes cikk