MKKSZ: jogellenes elbocsátások a szekszárdi városházán
Jogszerűtlennek tartja a Magyar Köztisztviselők és Közalkalmazottak Szakszervezete (MKKSZ) a szekszárdi önkormányzatnál végrehajtott létszámleépítést, melynek keretében négy szakszervezeti vezetőt is el kívánnak bocsátani - jelentette be az MKKSZ szekszárdi titkára hétfőn Szekszárdon.
Faragó Ágnes elmondta: a munkáltató nem kérte ki a szakszervezet véleményét, amikor 15 köztisztviselő elbocsátásról döntött, ezzel pedig megsértette a Munka Törvénykönyvét. Az egyeztetés elmulasztása miatt kedden kifogással él a szakszervezet a munkáltatónál - jelentette be.
Miután a leépítés az érdekképviselet hat helyi tisztségviselőjéből négyet érint, a szakszervezet taggyűlése január 5-én dönt arról, hozzájárul-e az ő elbocsátásukhoz.
Faragó Ágnes, aki a hatósági iroda vezetőjeként maga is szerepel az elbocsátottak listáján, úgy vélte, hogy a leépítések veszélyeztetik a városháza működését. Példaként azt említette, hogy a két pénzügyi vezető mindegyikét, az anyakönyvi hivatal négy dolgozójából pedig kettőt elküldtek.
Lőrik Erzsébet, az MKKSZ jogi képviselője kiemelte: hozzájárulás hiányában nem bocsáthatók el a szakszervezeti tisztségviselők. A munkáltató azonban bíróságtól kérheti a hozzájárulás pótlását. Az ügyvéd felhívta a figyelmet arra, hogy egy jogellenes lépéssel az önkormányzat nem csak jelentős kártérítést kockáztat, hanem azt is, hogy később - az államháztartási törvény alapján - elesik állami támogatásoktól.
A szekszárdi közgyűlés december 19-én döntött a hivatal szervezeti átalakításáról, amelyre a CCA Pénzügyi Tanácsadó, Menedzser Zrt. készített javaslatot. Horváth István polgármester előterjesztése szerint a CCA Zrt. megállapította, hogy a "polgármesteri hivatal szervezete bonyolult, létszáma terjengős".
A polgármester az MTI-nek úgy nyilatkozott: az önkormányzat nem cselekedett jogellenesen, amikor úgy döntött, hogy a hivatali feladatokat 163 helyett 149 fő el tudja látni. Mint mondta, nem tizenöt, hanem tizennégy köztisztviselőnek szűnik meg a státusza. "A szakszervezetet gyűlésen, a törvény által meghatározott módon tájékoztattuk" - jelentett ki Horváth István, hozzátéve, hogy ezt kérésre írásban is megtették.
Hangoztatta azt is, hogy a szakszervezeti tagok esetében meg kell kérdezni a szakszervezet véleményét, az ő státuszukat még nem szüntették meg. Szavai szerint "az elbocsátottak közül tízen nem szakszervezeti tagok, akik pedig úgy érezték, hogy érintettek lehetnek az elbocsátásban, bementek a szakszervezet vezetőségébe."
A hivatal működésével kapcsolatban Horváth István azt mondta, hogy három anyakönyvvezető marad, akik el tudják látni a feladatot. A pénzügyi vezető és helyettesének státusza pedig azért szűnik meg, mert feladataikat új szervezeti egység, a gazdasági, közoktatási és informatikai igazgatóság veszi át.
Miután a leépítés az érdekképviselet hat helyi tisztségviselőjéből négyet érint, a szakszervezet taggyűlése január 5-én dönt arról, hozzájárul-e az ő elbocsátásukhoz.
Faragó Ágnes, aki a hatósági iroda vezetőjeként maga is szerepel az elbocsátottak listáján, úgy vélte, hogy a leépítések veszélyeztetik a városháza működését. Példaként azt említette, hogy a két pénzügyi vezető mindegyikét, az anyakönyvi hivatal négy dolgozójából pedig kettőt elküldtek.
Lőrik Erzsébet, az MKKSZ jogi képviselője kiemelte: hozzájárulás hiányában nem bocsáthatók el a szakszervezeti tisztségviselők. A munkáltató azonban bíróságtól kérheti a hozzájárulás pótlását. Az ügyvéd felhívta a figyelmet arra, hogy egy jogellenes lépéssel az önkormányzat nem csak jelentős kártérítést kockáztat, hanem azt is, hogy később - az államháztartási törvény alapján - elesik állami támogatásoktól.
A szekszárdi közgyűlés december 19-én döntött a hivatal szervezeti átalakításáról, amelyre a CCA Pénzügyi Tanácsadó, Menedzser Zrt. készített javaslatot. Horváth István polgármester előterjesztése szerint a CCA Zrt. megállapította, hogy a "polgármesteri hivatal szervezete bonyolult, létszáma terjengős".
A polgármester az MTI-nek úgy nyilatkozott: az önkormányzat nem cselekedett jogellenesen, amikor úgy döntött, hogy a hivatali feladatokat 163 helyett 149 fő el tudja látni. Mint mondta, nem tizenöt, hanem tizennégy köztisztviselőnek szűnik meg a státusza. "A szakszervezetet gyűlésen, a törvény által meghatározott módon tájékoztattuk" - jelentett ki Horváth István, hozzátéve, hogy ezt kérésre írásban is megtették.
Hangoztatta azt is, hogy a szakszervezeti tagok esetében meg kell kérdezni a szakszervezet véleményét, az ő státuszukat még nem szüntették meg. Szavai szerint "az elbocsátottak közül tízen nem szakszervezeti tagok, akik pedig úgy érezték, hogy érintettek lehetnek az elbocsátásban, bementek a szakszervezet vezetőségébe."
A hivatal működésével kapcsolatban Horváth István azt mondta, hogy három anyakönyvvezető marad, akik el tudják látni a feladatot. A pénzügyi vezető és helyettesének státusza pedig azért szűnik meg, mert feladataikat új szervezeti egység, a gazdasági, közoktatási és informatikai igazgatóság veszi át.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
További cikkek
Nagy Márton: jövőre újraindul a gazdasági növekedés, a munkaerőpiac is megmozdult
Jövőre újraindul a gazdasági növekedés: az idei 2,5 százalék után 2025-ben 4,1 százalékos bővülést várnak - mondta a nemzetgazdasági miniszter... Teljes cikk
Szakképzés 4.0. - így zajlik a fejlesztés
A 21. századi szakképzőintézmény-fejlesztési program beruházásai, korszerű eszközbeszerzései a minőségi oktatást segítik, és hozzájárulnak... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Tömeges elbocsátások jönnek az Unilevernél 1 hónapja
- Hatályos a kollektív szerződésünk? - Egy probléma, amire kevés figyelem vetül 2 hónapja
- Mától ismét sztrájkolnak a buszsofőrök 2 hónapja
- Majdnem ezer dolgozójától válik meg a Sony 2 hónapja
- Kirúgták a légiutas-kísérőt, dühében szétvert egy reptéri üzletet - videó 2 hónapja
- Több ezer fős leépítésre készül a Continental 2 hónapja
- Kevesebb mint egy év alatt 200 dolgozót küldtek el egy vidéki gyárból 2 hónapja
- Több ezer főt bocsát el a Cisco 2 hónapja
- Nem emelne a béreken a kis- és középvállalkozások háromnegyede 3 hónapja
- Majdnem ötezren vesztették el az állásukat Magyarországon a hamis ruhák és parfümök miatt 3 hónapja
- Volánbusz: sztrájkot szervez a szakszervezet január 28-ára és 29-ére 3 hónapja