Megjelent: 13 éve

Online marketingben kell fejlődnie a női vállalkozásoknak

A női mikrovállalkozásokat a válság erősebben sújtotta, mint férfitársaikat. Intenzívebb marketinggel növelhetnék vevőkörüket, de úgy érzik, erre nem futja a bevételükből, illetve kevéssé ismerik a költséghatékony - például online marketing - eszközöket, olvasható a Budapest Bank Dobbantó programjának sajtóközleményében.

A vállalkozások kétharmada úgy érzi, hogy a stabilitás visszaszerzéséhez, illetve a fejlődéshez a vevőkörének szélesítésére lenne szüksége, derült ki a kutatásból. Azt azonban egyelőre csak a vállalkozások fele ismerte fel, hogy ehhez elengedhetetlen az intenzív marketingtevékenység: a vállalkozások 50 százaléka nem költ hirdetésekre, és honlapkészítésre sem áldoz pénzt, ehelyett leginkább meglévő ügyfeleik vagy saját maguk személyes ajánlásai révén várják vevőkörük bővülését.

A marketingre költő mikrovállalkozások körében az erre fordított átlagos összeg 100 000 forint/év, amely átlagosan az éves árbevétel 1 százalékát teszi ki. A legnépszerűbb megjelenési felületeknek a helyi újság, a szórólap és az internet (azaz saját honlap, online hirdetések) bizonyultak, ugyanakkor az is kiderült, hogy bár sokan használják az internetet cégük promotálására, de az online lehetőségek széles skálájából csak néhánnyal élnek.


A nőket jobban megviselte a válság



A gazdasági válság a mikrovállalkozásokat sem hagyta érintetlenül, azonban a női vállalkozások jobban megsínylették azt. Míg a férfiak vezette cégek 12 százaléka növekszik, a női vállalkozásoknak csupán a fele, azaz 6 százalék. Ugyanakkor a női vállalkozások közel 50 százaléka hanyatlik, míg a férfiaknál ez 40 százalék. A stabilitás visszaszerzésének, a növekedésnek egyik módja lenne, ha nagyobb földrajzi területen értékesítenének - ez különösen a női vállalkozásokra érvényes, akik 52 százaléka csak saját településén kínálja termékét, szolgáltatását. A férfiak esetében ez csak 40 százalékra igaz, a nőknél nagyobb arányban jellemzi tevékenységüket a megyei, országos szintű értékesítés. Ezzel együtt a felmérés azt is kimutatta, hogy a férfiak fontosabbnak tartják a marketingkiadást: 52 százalékuk fordít erre pénzt, míg a nők kevésbé (42 százalék) élnek ezzel az eszközzel.


A férfi vállalkozók aktívabban élnek az internet adta lehetőségekkel



Nemcsak kisebb arányban jellemzi a nők vezette cégeket a marketingköltés, de a marketingeszközök használatában is különbség mutatkozik a két nem között. A vállalkozó nők egyelőre még elkötelezettebbek a klasszikus megoldások mellett: helyi újságban 54 százalékuk, szórólappal 44 százalék promotálja cégét, csak 3. helyen (41 százalék) szerepel az internetes jelenlét, azaz saját weboldal megléte, a cég közösségi oldalakon szerepeltetése és az online hirdetési megoldások (pl. bannerek, keresők oldalain fizetett hirdetés) kihasználása. A férfiaknál azonban első helyen áll az internet általi népszerűsítés (45 százalék) és csak utána következik a helyi újság (43 százalék) és a szórólap (40 százalék).

A fentiekből látható trendnek megfelelően a férfiak vezette cégek honlappal is nagyobb arányban rendelkeznek: 46 százalékuknak van saját weboldala, a nőknél ez az arány mintegy 10 százalékkal kevesebb (37 százalék). Mindkét nemről elmondható, hogy az online lehetőségek széles skáláját csak kevéssé használják ki. Az internethasználó vállalkozóknak csak 24 százaléka vesz igénybe keresőmarketing megoldást (pl. kereső optimalizálás, keresők oldalain fizetett hirdetés), összesen 17 százalék él a honlapokon elhelyezett hirdetési lehetőségekkel (linkcsere partneroldalakkal 9 százalék, banner online médiumokban 8 százalék), és mindössze 16 százaléka küld e-mailben ajánlatot (e-DM). A mikrovállalkozásoknak csak 16 százaléka van jelen valamely közösségi oldalon, ezen belül azonban a nők körében magasan az iwiw a népszerűbb (63 százalék csak itt van jelen, 10 százalék a Facebookon, mindkettőn 25 százalék), míg a férfiak inkább a Facebook hívei (40 százalék csak van itt jelen, 25 százalék az iwiw-en 30 százalék mindkettőn).


Meg kell keresni az olcsóbb, könnyen megtérülő eszközöket



A felmérés szerint a vállalkozónők több mint fele (51 százalék) azt állítja, hogy jelenleg nincs pénze többet költeni marketingre, ugyanakkor azzal is tisztában van, hogy az online lehetőségek kihasználása könnyen megtérülő befektetés lenne: a jövőben ezért leginkább (54 százalék) online marketingben szeretnének erősíteni, révén épp ez az a terület, ahol lemaradásban vannak férfitársaik mögött.

A Budapest Bank "Dobbantó - pénzügyekről nőknek" programja ezért szeretne a vállalkozónők minél szélesebb körének segíteni abban, hogy fejleszthessék cégüket. Ennek érdekében a SEED Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány szakmai támogatásával a két budapesti kurzus után most novemberben vidéken - elsőként Békéscsabán - is elindította 12 napos kompetenciafejlesztő tréningjét, ahol többek között marketinggel kapcsolatos ismereteket sajátíthatnak el a résztvevők.

"Mivel egy kisvállalkozásnak általában nincs forrása arra, hogy különféle tanácsadókat - például reklám-, jogi vagy pénzügyi szakembert - fizessen, ezért a bank a mindezen területekre kitérő kompetenciafejlesztő tréningek mellett klubeseményeket is szervez, ahol a vállalkozónők segítséget kaphatnak a szakemberektől, illetve megoszthatják egymással tapasztalataikat - mondta el Barcza Ilona, a Budapest Bank képzési- és szervezetfejlesztési vezetője.

A kutatást a Budapest Bank megbízásából a TÁRKI Társadalomkutatási Intézet Zrt. végezte 2010 októberében, 800 mikrovállalkozás (400 nő vezette vállalkozás, 400 férfi vezette vállalkozás) megkérdezésével, standardizált telefonos adatfelvétellel. Az eredmények a vállalkozási forma (egyéni/társas vállalkozás) és a vállalkozó neme szerint a teljes célcsoport arányainak megfelelően súlyozottak.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Átadták a Kerékpárosbarát Munkahely díjat

A 2023-mas pályázatra 29 település és 37 munkahely jelentkezett. Teljes cikk

Hornung Ágnes: a munka és a magánélet összehangolása kiemelten fontos

A családokért felelős államtitkár elmondta, hogy a kormány még nagyobb hangsúlyt akar fektetni a családok "testi-lelki-szellemi egészségének" elősegítésére. Teljes cikk

Megérkezett a számlákra a Babakötvény után járó éves állami támogatás

Évi 12 ezer forint állami támogatás azoknak jár, akik egy év alatt legalább 120 ezer forintot tesznek félre ebben a megtakarítási formában -... Teljes cikk