Öt munkaügyi hiba, amit a vállalkozók rendszeresen elkövetnek
Öt kipusztíthatatlan beidegződés, amelyek közül ha a vállalkozó csupán egyet alkalmaz, százezreket veszíthet.
"MUNKASZERZŐDÉS? TÁJÉKOZTATÓ? MUNKAKÖRI LEÍRÁS? ...DE HONNAN?
- "A NYOMTATVÁNYOS BOLTBAN LEHET ILYET KAPNI!"
- "A HAVER SIKERES VÁLLALKOZÓ, Ő IS EZT HASZNÁLJA MÁR ÉVEK ÓTA, TEHÁT AKKOR NEKEM IS JÓ LESZ!"
- "VÁSÁROLTUNK EGY MINTADOKUMENTUM ARZENÁLT. ABBAN AZTÁN MINDEN VAN!"
- "A KÖNYVELŐMNEK EZT TUDNIA KELL!"
- "DE HÁT ERRE VAN A JOGÁSZUNK!"
Ez az öt alapeset, amellyel a cégek 95 százalékánál találkozom.
Nos, nézzük csak sorjában őket:
1. "A BOLTBAN LEHET ILYET KAPNI!"
A munkaszerződés:
Tartalmazza a felek adatait + a három kötelező elemet:
- Munkakör;
- Munkabér;
- Munkavégzés helye;
- Plusz két - három pont, nyomtatvány kiadótól függően, ami lehet munkaviszony időtartama, próbaidő vagy egyéb kikötések, hivatkozások a Munka Törvénykönyvére.
Egy rövidke példa a boltban vásárolt munkaszerződés hiányosságairól. Ha engem munkavállalóként ilyen szerződéssel alkalmaz egy vállalat, akkor számomra nem kötelező:
- hogy a legjobb tudásom szerint végezzem a munkámat;
- hogy felelősséget vállaljak a munkám után;
- hogy a cég belső titkait megőrizzem;
- hogy a munkáltató utasításainak eleget tegyek;
- hogy az általam okozott kárt megtérítsem;
- hogy csak ennél a munkáltatómnál dolgozzak, azaz egy időben dolgozhatok akár a konkurenciánál is... (a munkáltatóm tájékoztatása nélkül).
- és még pár ehhez hasonló dolgot lehet felsorolni "ami nem kötelező", de fontos a munkaviszony létesítése szempontjából
FIGYELEM!
Ez a dokumentum, a legjobb szándék mellett is csak azoknak a munkavállalóknak jó, akik hétfőtől - péntekig, napi 8 órát dolgoznak.
Ha a vállalat üzemelési ideje hosszabb, mint napi 8 óra. Szombaton esetleg vasárnap is foglalkoztat és e vállalat ezt a dokumentumot használja, akkor egy esetleges munkaügyi ellenőrzés eredményeként, garantáltan több százezres bírságra számíthat. Ráadásul mindez semmit nem ér a kötelező tájékoztató nélkül, mely ideális esetben legalább tizenegy kötelező pontot tartalmaz.
LÁSSUNK EGY ILYEN PONTOT!
Iskolai végzettségbeli elvárás, egy adott munkakörre.
Egy tipikus bukás példája:
Egy vendéglátóipari egységnél dolgozik egy olyan mosogató, akinek érettségije van. A munkáltatók többsége azt szokta beírni, hogy milyen iskolai képesítéssel rendelkezik a munkavállalójuk, nem pedig azt, hogy milyen iskolai képzettségű munkavállaló kell az adott munkakörre.
Ennek veszélye a következő: ha a munkáltató bármilyen 8 osztályt meghaladó iskolai képzettségbeli elvárást rögzít az alkalmazási dokumentumokban - idén (2008-ban) pl. bruttó 80 000 Ft/hó fizet a munkavállalónak - akkor súlyosan megsérti a jogszabályi rendelkezéseket, hiszen nem fizeti ki a munkavállalót megillető kötelező legkisebb munkabért (minimum 82 800 Ft-ot).
Ez is sok százezer forint lehet, mert a munkaügyi bírságon felül az érintett munkavállalóknak, visszamenőleg ki kell fizetni az elmaradt bérüket és ezek járulékait.
2. "A HAVER SIKERES VÁLLALKOZÓ, Ő IS EZT HASZNÁLJA MÁR ÉVEK ÓTA, TEHÁT AKKOR NEKEM IS JÓ LESZ!"
Ha Ön egy ilyen szerződést használ, akkor érdemes szem előtt tartania:
- lehet, hogy ez a dokumentum nem felel meg a jogszabályi előírásoknak és "a haver évek óta ezt használja", de szerencséjére soha nem volt ebből gondja (nem volt nála még soha ellenőrzés..., nem volt munkaügyi pere..., stb.);
- az Ön cége teljesen másként üzemel mint az övé, más a nyitva tartás, más a tevékenység, ...stb;
- ha csak szerződést kap tőle és nincs hozzá kötelező tájékoztató, akkor abból is gondom származhat.
3. "VÁSÁROLTUNK EGY MINTADOKUMENTUM ARZENÁLT. ABBAN AZTÁN MINDEN VAN!"
Az általános mintadokumentumok a véleményem szerint sokkal többet árthatnak a vállalkozásoknak, mint amennyit használnak.
Én soha nem adnék pénzt ilyenre, mivel:
- 1000 minta közül csak a puszta szerencsére hagyatkozhatok, hogy számomra a legmegfelelőbb dokumentumcsomagot választom ki;
- Ha nem tudom pontosan, hogy melyek azok a fontos szempontok, amelyek alapján keresgéljek, nagy eséllyel el fogom rontani;
- Ha találok számomra szimpatikus dokumentumokat, honnan tudhatnám, hogy jókat választottam
4. "A KÖNYVELŐNMEK EZT TUDNIA KELL!"
5 ok, hogy miért vállalja el a munkaügyi dokumentáció elkészítését a könyvelő:
A "mindent az ügyfélért" alapelv mehet az ügyfél rovására?;
Ezt alkalomadtán döntse el Ön. Védelmükre azonnal felhoznám, hogy nekik nem a munkaügy a szakmájuk, a piac ezt diktálja és általában, a megbízónak való megfelelési kényszer viszi őket arra, hogy ezt is bevállalják. Amúgy, a legtöbbjük kiválóan ért a saját szakmájához!
5. "DE HÁT ERRE VAN A JOGÁSZUNK!"
A jogászok többsége vállal munkaszerződés készítést is. Az Ön kérésére, kívánság alapján ad egy munkaszerződés típust, esetleg kötelező tájékoztatót is. Gyakran találkozok olyan munkaügyi okmánnyal, amely kimondottan arra van kiélezve, hogy terjedelmes legyen. Hogy miért? Mert akkor a megrendelő elégedett, mivel látja, hogy miért fizet.
Nagyon népszerű beleírni a tájékoztató elemeit a szerződésbe. Ha tartalmilag és formailag helyes dokumentumot állított ki az Ön jogásza, akkor jogilag eleget tett a törvényi követelményeknek. Ennek a hátránya csupán az, hogy ha a kötelező tájékoztató pontjait időközben módosítani szeretné, ezt el kell fogadtatni a munkavállalóval is.
FIGYELEM!
Ha nem használ legalább három típusú munkaszerződést vállalatán belül, akkor sokkal költséghatékonyabb és egyszerűbb adminisztrációval járó megoldások léteznek az Ön számára.
LÁSSUNK EGY RÖVIDKE GYAKORLATI PÉLDÁT!
Egy olyan esetet, mely jogilag helyes, de az Ön pénztárcájára halálos és mindez egy jogász által rosszul értelmezett jogszabály miatt!
Egy 1000 főt foglalkoztató vendéglátó-ipari vállalat, egy jogász által összeállított anyag alapján adminisztrálta munkaügyeit.
A jogi álláspont: "a munkavállalót nem szabad beosztani egymást követő szombat-vasárnap, munkavégzésre". Hozzáteszem, hogy ez az álláspont teljesen helytelen, amennyiben vendéglátó-ipari egységről beszélünk, hiszen rájuk ez esetben eltérő jogszabály vonatkozik.
Természetesen, nagy káosz keletkezett a beosztásban, évek során kialakult egy szokás, mely azt eredményezte, hogy 70 fővel többet foglalkoztatott az indokoltnál, miközben folyamatosan munkaerőhiánnyal küszködött. Természetesen ez csak egy átfogó munkaerő-gazdálkodási vizsgálaton derült ki.
Számokban:
Csak minimálbérrel számolva éves szinten (minimálbér járulékostól kb. 94000 Ft)
70 fő x 94000 Ft x 12 hó = 78 960 000 Ft
+ nem számolva az adminisztrációt, az egyéb járulékos költségeket...
FIGYELEM!
Általában, a "csak munkajogászok" tudják, hogy jogilag mi a helyes, de munkaerő gazdálkodáshoz nem értenek. Így keletkezik az a lyuk, amelyiken milliók folyhatnak ki az Ön zsebéből, mindamellett, hogy maximális biztonságban érzi magát. És ez Önnek nagyon fontos, ha ezt jól csinálja, akkor érezni fogja, hogy:
A MUNKAVÁLLALÓJA BEFEKTETÉS, NEM PEDIG KÖLTSÉG!
Erzse Tibor, munkaügyi szaktanácsadó
TopHr.hu
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Mennyiben tér el a különböző generációk motivációja a munkát illetően? Sok kutatás igyekezett erre a kérdésre választ találni, azonban a HR... Teljes cikk
Vajon a sikeres szervezeteket, sikeres vezetők irányítják? Milyen képességekkel, kompetenciákkal kell rendelkeznie egy sikeres vezetőnek? A vezetői... Teljes cikk
Rózsaszín öltönyös? Lesötétített autóval jár? Baseballsapkás? Mobilozik? Sok sztereotipikus kép él a magyar vállalkozókról a fejekben. A BGE... Teljes cikk
- Balogh Levente: általában a kitűnő tanulókból lesznek a menedzserek, a 3-as 4-es tanulókból a vállalkozók 1 hete
- Már lehet pályázni az Európai Vállalkozásfejlesztési Díj 2024. évi felhívására 2 hete
- Újabb szintre lép az azonnali fizetés 3 hete
- Az szja-bevallási tervezetek átnézésére hívja fel a figyelmet az adóhivatal 3 hete
- Megbízási szerződés vagy munkaszerződés? Megbízási jogviszony vagy munkaviszony? - így lehet eldönteni 1 hónapja
- A tipikus női vállalkozó 42 éves és 1 gyereke van 2 hónapja
- Újabb 15 milliárdos szakaszra pályázhatnak a cégek munkahelyi képzéseik megvalósításához 2 hónapja
- Átadták az Év Befektetője díjakat 2 hónapja
- Kik alapítanak startupvállalkozásokat hazánkban? 2 hónapja
- Túl kevés a hatósági munkaügyi ellenőrzés? 2 hónapja
- 130 milliárd forintnyi 0 százalékos hitelt kapnak a kkv-k 2 hónapja