Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 10 éve

Szombaton megalakult a Nemzeti Pedagógus Kar

A kar elnökévé a győri Révai Miklós Gimnázium igazgatóját, Horváth Pétert választották, helyettese Szeleczki János Heves megyei intézményvezető lett.

Balról jobbra: Szeleczki János, Horváth Péter, Czunyiné Bertalan Judit, Balog Zoltán az alakuló ülésen
Balog Zoltán köszöntőjében azt kérte a kartól, figyelje, ellenőrizze, mérje fel a problémákat, tegyen javaslatot a megoldásra és legyen érdemi tárgyalópartner, vonjon be minél több pedagógust a munkába. A miniszter - aki a köztestület legitimitását és függetlenségét hangsúlyozta - célként fogalmazta meg, hogy javuljon az oktatás színvonala, minősége és szervezettsége.

Czunyiné Bertalan Judit június 15-i hatállyal kinevezett köznevelési államtitkár partneri viszonyt ígért a karnak. Mint mondta: a kar segítsége egyrészt kiterjed a tárca jogalkotási tevékenységére, valamint a Nat végrehajtására, a nemzeti köznevelési törvény tartalmi megtöltésére.

A kar felelőssége és dolga, hogy működését, a pálya presztízsét növelje és erősítse azt a pedagógustársadalmat, amely ma szolgál Magyarországon. Ez a szolgálat elismerésre, dicséretre jogosult - fogalmazott, hozzátéve: a kar országos legitimációval rendelkezik és magas, erős reprezentációt mutat. Kiemelten fontosnak tartotta, hogy a kartól érkező szakmai javaslatok a köznevelési rendszer javítását szolgálják majd és az együttműködés alapját képezik. Külön örömnek nevezte, hogy a történelmi egyházak nyitottak a stratégiai partnerségre. A református és evangélikus egyház már írásban is kifejezte ebbéli szándékát.

Bejelentette: hétfőn törvényjavaslatban kezdeményezi a kormány, hogy a pedagógiai szakszolgálatoknál a pedagógus alkalmazottak is jogosultak legyenek a pedagógusi pótszabadságra.

Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar megválasztott elnöke megköszönte a bizalmat. Azt mondta, olyan lehetőség előtt állnak, amely előtt még soha sem állt a pedagógus társadalom. Reményét fejezte ki, hogy komoly tárgyalópartnerei lehetnek a mindenkori kormányzatnak és teljes erővel tudják képviselni a pedagógustársadalmat.

Nagyon szép, hogy 15 ezren már a jelöltállításnál regisztrálták magukat - mondta, hozzátéve: úgy kell dolgozniuk, hogy a többiek se kötelezettségnek érezzék a belépést a pedagógus karba. A bizalomnak kell helyre állni minden téren, s el kell érni, hogy úgy tekintsenek rájuk, mint partnerre, hogy érdemes legyen kérni a véleményüket és javaslataikat - fejtette ki az új elnök, aki kapcsolatot teremtene mindenkivel, akinek fontos a magyar oktatás ügye.

A pedagógus kar - amelynek felállításáról 2013 augusztusában döntöttek - az állami és önkormányzati fenntartású köznevelési intézményekben pedagógus munkakörben, közalkalmazottként foglalkoztatottak önkormányzattal rendelkező köztestülete.

A jelképévé a pitypangot választó kar tagja az a pedagógus, aki az állami és önkormányzati fenntartású köznevelési intézményekben pedagógus munkakörben történő foglalkoztatásra szóló kinevezést kapott. A Nemzeti Pedagógus Kar fő feladatként ellenőrzi a közösségi szolgálat szervezését, valamint működteti az ehhez kapcsolódó tanácsadó és információs rendszert, véleményezési és javaslattételi jogot gyakorol a köznevelést és pedagógusképzést érintő jogszabályok megalkotása és módosítása során. Megalkotja alapszabályát, valamint a pedagógusok etikai kódexét.


MSZP: a Nemzeti Pedagógus Kar az erőszakos oktatáspolitika szimbóluma



Erről Kunhalmi Ágnes, az Országgyűlés kulturális bizottságának szocialista alelnöke szombaton budapesti sajtótájékoztatóján kifogásolta, hogy a karba "erőszakkal" léptették be a pedagógusokat. Nem alulról jövő kezdeményezésről van szó, nem a pedagógusoknak és az oktatáspolitika szereplőinek a vágya volt az, hogy segítse őket ez a testület - mondta.

Hozzátette: a pedagóguskar nem más, mint a kormányzat engedelmes tárgyalópartnere, "egy ál-érdekegyeztető testület".

Kunhalmi Ágnes azt mondta, hamis az a kormányzati érvelés, hogy a pedagóguskarral a tanítók, tanárok megbecsültségét növelnék, mivel az nem ettől függ. A testület szerinte nem fogja segíteni a kompetenciafejlesztést sem, mert előreláthatólag nem egy támogató közeg, nem egy kreatív intézmény lesz. A kötelezőség azt is mutatja, hogy a politika maga sem bízik abban, hogy a kar sikeres intézmény lesz - hangsúlyozta.

Az MSZP-s képviselő azt mondta, nem csupán a pedagóguskar szűkítette az oktatáspolitika kereteit az első olyan tanévben, amelyre már az új köznevelési törvény hatálya vonatkozott. Túlzsúfolt, megtaníthatatlan és megtanulhatatlan mennyiségű a Nemzeti alaptanterv (Nat), az iskolák államosítása, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) megalakítása pedig mára már a problémák fő okozója jelentette ki. Aggasztónak tartja a formálódó etikai kódexet is, amely "gumiparagrafusokkal lesz tele", és nem lehet tudni, mi történik azzal a pedagógussal, aki nem felel meg a kódexben foglaltaknak.

Kunhalmi Ágnes kérdéseket is feltett Czunyiné Bertalan Juditnak, az Emberi Erőforrások Minisztérium új köznevelési államtitkárának. Azt kérdezte egyebek mellett, hogy megszüntetik-e a Nemzeti Pedagógus Kar kötelezőségét, átgondolják-e az egész napos iskola intézményét, csökkentik-e a gyerekek leterheltségét, átgondolják-e a tartós tankönyvekre vonatkozó elképzeléseket.

A szocialista politikus azt kérte, hogy a következő négy évben orvosolják a felmerült problémákat, bár - tette hozzá - a rendszer eleve rossz, hiába korrigálják.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek