Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 9 éve

Sztrájk lesz, ha eltörlik a korkedvezményes nyugdíjat

Az év végével megszűnő korkedvezményes nyugdíj megtartása mellett tüntetett a Mozdonyvezetők Szakszervezetének szervezésében több, a közlekedésben dolgozókat képviselő szakszervezet szerdán délben Budapesten a Kossuth tér mellett, az Alkotmány utcában.

Dobi István, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke beszédében kijelentette: követelik, hogy a szakminisztérium kezdjen azonnali tárgyalásokat a szakszervezetekkel a korkedvezmény további fenntartásáról. Hozzátette: az egészségügyi problémák miatt alkalmatlanná vált járművezetőknek 60 év felett esélyük sincs máshol elhelyezkedni, ezáltal a megélhetésük kerül veszélybe. A korkedvezmény eltörlése így véleménye szerint azt is eredményezheti, hogy a megromlott egészségi állapotban lévő vezetők a közlekedésbiztonság veszélyeztetésével végzik tovább munkájukat.

Kiss László, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének elnöke kijelentette: már 2011 júliusában is tüntettek a korkedvezményes nyugdíj fenntartása miatt. Három és fél év nem volt elég arra, hogy új konszenzuson alapuló jogszabály jöjjön létre a korkedvezménnyel kapcsolatban - mondta. Ez nem a szakszervezet miatt hiúsult meg - tette hozzá.

A mozdonyvezetők szerzett jogként rendelkeznek korkedvezményes évekkel, amellyel eddig elismerték a hivatás nehézségeit, kockázatait - mondta a szónok. Sokan így mehettek el nyugdíjba 54-55 évesen, legalább 35 év szolgálat után. A korkedvezmény biztosította azt a tisztes visszavonulást, ami lehetővé tette az emberhez méltó, teljes életet. Ez került ma veszélybe - tette hozzá.

A Mozdonyvezetők Szakszervezete elnökének számos kijelentését hangos tetszésnyilvánítás követte, a legnagyobb éljenzést a kormányzati döntéshozókhoz intézett felhívása váltotta ki: "azt ajánlom, ki kellene próbálni, csak egy napra, hogy egy ötvenéves, huzatos, zajos mozdonyon milyen az éjszaka sűrű ködjében egyedül száguldani a nagy semmibe, ahol nem lát az ember tíz méternél messzebb, akár 12 órán keresztül" - mondta.

Kiss László kijelentette: követelik, hogy ne szülessen döntés a nyugdíj korkedvezményben, amíg nincsen érdemi egyeztetés az érintett szakszervezetekkel. Követelik azt is, hogy hozzák nyilvánosságra a korkedvezménnyel kapcsolatos konkrét terveket, továbbá azt, hogy a kormányzat a jövőben is biztosítson a mozdonyvezetők és más jogosultak számára a korkedvezményes nyugdíj lehetőségét. Amíg az ezzel kapcsolatos új jogszabály nem születik meg, tartsák fenn a jelenlegi rendszert - fűzte hozzá. Megvédjük közösen a hivatásunkat? - kérdezte a szónok a tömegtől, amely arra hangos tetszésnyilvánítással válaszolt.

Papp Zoltán, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke azt kérdezte: azzal együtt, hogy növekedett a nyugdíjkorhatár, és megmaradtak a régi munkakörülmények, nem jogos az az egyenlősdi, hogy mindenkinek ugyanakkor kell nyugdíjba mennie - mondta. Hozzátette: 70-100 ezer embert érint a korkedvezmény ügye Magyarországon.

A szakszervezetek képviselői ezután átadták a parlamenti pártok képviselőinek petíciójukat arról, hogy hosszabbítsák meg a korkedvezményes nyugdíj intézményét addig, amíg meg nem születik az ezt kiváltó ellátások és intézkedések kidolgozásról szóló jogszabály. A petíciót az LMP, a Jobbik, a KDNP és az MSZP képviseletében átvették, a nagyobbik kormánypárttól azonban nem - mondták a szervezők.

Nemes Gábor, a Közlekedési Szakszervezetek Országos Szövetségének elnöke az MTI-nek elmondta: a mostani demonstrációt egy kezdetnek tartják. Ha az átadott petíciónak nem lesz foganatja, akkor a holnapi szakszervezeti kongresszuson döntenek a további lépésekről - tette hozzá. A több tízezer embert képviselő szakszervezet vezetője nem zárta ki a sztrájk lehetőségét sem, említette az útlezárásokat, vagy bármely más törvényes eszközt, amivel fel tudják hívni a törvényhozók figyelmét.

A demonstráción, ami rendbontás nélkül ért véget, a szervezők szerint mintegy 1500-an vettek részt. A szónokok között volt autóbuszvezető, mozdonyvezető és pályaudvari jegyvizsgáló is. A tüntetők olyan transzparenseket vittek, mint "Életpálya a vaspálya?" és "65 éves mozdonyvezetővel szeretnél utazni?".
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Átadták a Kerékpárosbarát Munkahely díjat

A 2023-mas pályázatra 29 település és 37 munkahely jelentkezett. Teljes cikk

Hornung Ágnes: a munka és a magánélet összehangolása kiemelten fontos

A családokért felelős államtitkár elmondta, hogy a kormány még nagyobb hangsúlyt akar fektetni a családok "testi-lelki-szellemi egészségének" elősegítésére. Teljes cikk

Megérkezett a számlákra a Babakötvény után járó éves állami támogatás

Évi 12 ezer forint állami támogatás azoknak jár, akik egy év alatt legalább 120 ezer forintot tesznek félre ebben a megtakarítási formában -... Teljes cikk