kapubanner for mobile
Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 11 éve

Sztrájk vagy béke? - nincs egyetértés a pedagógus szakszervezetek között

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szerint az emberi erőforrások minisztere téved a sztrájkhajlandóság megítélést illetően. Az emberi erőforrások miniszterével megállapodást aláíró három másik pedagógus-szakszervezet szerint pedig több ezer pedagógus-álláshely őrizhető meg a keddi egyezséggel.

images

Mendrey László, a szervezet elnöke az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében azt írta, a szakszervezetek reprezentativitási adataira oly szívesen hivatkozó Balog Zoltán kijelentését nem támasztják alá adatok. Állítása a szakszervezetek százalékos arányát a pedagógusok összlétszámhoz viszonyítva helytelen, téves - írta a PDSZ vezetője arra reagálva, hogy Balog Zoltán azt mondta, a pedagógustársadalom mintegy kilencven százalékát képviselő szakszervezetekkel írt alá kedden megállapodást.

Mendrey László hozzátette: ha rákényszerül a PDSZ és sztrájkot hirdet, akkor nem a szakszervezeti vezetőket, nemcsak saját és más szakszervezetek tagjait hívja, hanem minden munkavállalót, akit érint az oktatás átalakításának politikailag forszírozott, szakmai és gyakorlati szempontból problémás átalakítása. Ők pedig nagyon sokan vannak - fűzte hozzá.

Kitért arra is, hogy szerinte sajátos értelmezése a valóságnak az, miszerint a PDSZ felállt volna a tárgyalóasztaltól. A legutolsó pillanatig kitartottak, végig hitték, hogy van esély egy értelmes, valóban tartalmas megállapodásra. A tárgyalások lezárásakor kiderült, hogy tévedtek, így nem tehettek mást, kiléptek a sztrájkbizottságból.

Szerinte téved a miniszter abban is, hogy földrajzi eltérés szerinti jelentős különbségről beszél a pedagógus bérek között, külön kiemelve Kelet-Magyarország és a XII. kerület esetét. Minden közalkalmazott - így a pedagógus - bérét is az egységes közalkalmazotti bértábla határozza meg, hosszú évek óta. Pontosan azért, hogy ne legyen különbség az azonos kategóriába tartozó pedagógusok bérezése között, és érvényesüljön az egyenlő munkáért egyenlő bér alapelve - írta Mendrey László.

Azt gondolnánk, hogy az oktatásirányításért felelős kormányzati szereplő számára ez evidens, úgy tűnik nem az - fogalmazott. Azzal kapcsolatban, hogy a miniszter az állami fenntartásba vételt egy vízi alkalmatossághoz hasonlította, amely egy múlt századi oktatáspolitikusról kapta a nevét, közölte: a parttól távolodó Klebelsberg nevű hajóba a többséget a törvény erejével bekényszerítették. A parton maradók ugyan nem látják a kormányrudat, de azt igen, hogy a hajó rossz irányba halad, az iránytűt manipulálják. S ezt tudják az utasok is - zárta állásfoglalását az SOS jelzéssel az érdekvédő.

Balog Zoltán a pedagógus-szakszervezetek sztrájkbizottságával kötött megállapodás keddi aláíráshoz kapcsolódó sajtótájékoztatón úgy fogalmazott: a szerződés azért jelentős, mert a szakszervezetek vállalták a kormánnyal a partneri szerepet, "beszállnak a csónakba, a Klebelsberg nevezetű hajó pedig az iskolák állami fenntartásba vétele felé halad." Ez azt szolgálja, hogy a gyermekek és a pedagógusok jobb helyzetbe kerüljenek azzal, hogy emelkedik az oktatás színvonala, és a pedagógusok biztonságosabban tudják a szakmai pályafutásukat tervezni.

Reményét fejezte ki, hogy más pedagógus-szakszervezetek is belátják, "érdemes együttműködni". Akikkel eddig megállapodtak, azok a pedagógustársadalom mintegy 90 százalékát képviselik - mondta.

Galló Istvánné: Több ezer álláshely őrizhető meg a megállapodással

Az emberi erőforrások miniszterével megállapodást aláíró három pedagógus-szakszervezet szerint több ezer pedagógus-álláshely őrizhető meg a keddi egyezséggel.

Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke az érdekvédők budapesti sajtótájékoztatóján kiemelte: a megállapodás erre vonatkozóan több garanciális elemet tartalmaz. Az MTI kérdésére elmondta: az egyezségben szerepel, hogy a fővárosi, megyei fejlesztési tervek elkészítésében a munkavállalói érdekképviseleti szervek részt vesznek. Ott dől el, hogy a jövőbeni rendszer milyen lesz, ha ezek úgy készülnek, hogy intézményeket zárnak be, akkor az álláshelyek megszüntetését eredményezné.

Azáltal, hogy a köznevelési Híd program kedvezményezett iskolatípusa a szakiskola, szintén pedagógus-álláshelyek menthetők meg - mondta Galló Istvánné. Kitért arra is: a megállapodás szerint az átlaglétszámtól való eltérést a fenntartó engedélyezheti, ez azt jelenti, kisebb a valószínűsége, hogy kisiskolákat zárnak be.

A PSZ elnöke a garanciális elemek között említette, hogy a napközis és tanulószobai foglalkozások egyéb foglalkozásnak minősülnek és a neveléssel-oktatással lekötött munkaidő terhére teljesíthetők.

A közoktatásban dolgozó nyugdíjasokról fontos passzus szól a megállapodásban - fogalmazott az érdekvédő, kiemelve: az ezzel kapcsolatos kérdéseket a szakszervezetekkel kidolgozott jogszabályban kell rögzíteni június 30-ig. Addig kényszernyugdíjazásra pedagóguskörben nem kerülhet sor - hangsúlyozta.

Kiemelte, hogy a pedagógus-életpályába be kell vonni valamennyi pedagógus munkakörben foglalkoztatottat, és az eredeti elképzelésekkel szemben nem kell feltétlenül a heti 32 órát az oktatási intézményben eltölteni. Jogszabály határozza meg továbbá a pedagógus minősítésének szempontjait, és a pedagógusok besorolásakor a szolgálati idő számításakor a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvényt kell alkalmazni.

Galló Istvánné annak kapcsán, hogy a megállapodást három érdekvédelmi szervezet képviselője írta alá, azt mondta: nincs okuk magyarázkodni, csak megmagyarázni szeretnék és megértetni, miként lehetséges, hogy azonos célokért küzdő szakszervezetek különböző módon vélekednek a megállapodás tartalmáról.

Mint megjegyezte, a megállapodás tartalmát, garanciális elemeit sok kritika fogja érni, illetve azzal vádolják majd őket, hogy elárulták a pedagógus társadalmat, ők azonban nem tettek mást, mint a kialakult helyzetre reagáltak. Azt ismerték fel, hogy az oktatás átalakításának folyamatát visszafordítani nem tudják, ezért döntöttek az együttműködés mellett - magyarázta. Közlése szerint a megállapodás nem mindenben fedi le a követeléseiket, és az már a tárgyalás elején kiderült, hogy a 20 százalékos béremelésről a miniszternek nincs felhatalmazása tárgyalni, ezért ezt a témát az Országos Közszolgálati Érdekegyeztető Tanács hatáskörébe utalták. A testület ezt pénteken napirendjére tűzi - jelezte.

Arról, hogy a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) ismét sztrájkbizottságot alakít, azt mondta: jól hangzik, hogy az eredeti követelések és a megállapodás köszönőviszonyban sincs egymással, illetve a garanciák nem megfelelőek. Megismételte, a közoktatás átalakításának jelen módjával soha nem értettek egyet, az életpálya-modellt nem tudják támogatni a tervezett formában. Azonban új helyzet áll elő, ha felállnak a tárgyalóasztal mellől és sztrájkot hirdetnek, annak támogatottsága és sikere - szerinte - kétséges lett volna. Azt ugyanakkor megjegyezte: az elkeseredettség óriási, az egyre nehezedő munkafeltételek a pedagógusok tűrőképességének határát súrolják.

Tóth József, a Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet elnöke kiemelte: a köznevelési törvény eredeti szándéka és a megállapodás tartalma ellentétes viszonyba került egymással a megállapodás javára. Ennyi volt benne - összegezte véleményét a szakszervezeti vezető arról, milyen eredményt sikerült elérni. Jelezte még: a nyár végéig szeretnék a megállapodásban szereplő ágazati kollektív megállapodást megkötni. A megállapodás garantálja majd a foglalkoztatás szabályainak kialakítását.

Somogyi László, az Oktatási Vezetők Szakszervezetének elnöke azt mondta: az igazgatóknak eddig gyakorlatilag nem volt munkáltatói joguk az államosítás következtében, a megállapodással visszakapják szinte minden ilyen jogukat. Eszközt kaptak arra is, hogy a tantestületek egységét megőrizzék, ezt szolgálja a státuszok számításának módja, és az, hogy a oktató-nevelő munkával lekötött munkaidő 22 óra lesz alapesetben, amelyet csak rendkívüli helyzetben lehet túllépni.

A kedden aláírt megállapodás többek között azt tartalmazza, hogy a finanszírozott pedagógus-álláshelyek számítása az engedélyezett időkeretek, az átlag csoport- és osztálylétszám, valamint a neveléssel-oktatással lekötött munkaidő alsó határával történik.

A kormány átképzési programot dolgoz ki azoknak a pedagógusoknak, akiknek továbbfoglalkoztatására az átvétel miatt nem nyílik lehetőség. A kormány a javaslatait augusztus 31-ig a munkavállalói szervezetek elé terjeszti.

A kormány célja, hogy az új foglalkoztatási és az új juttatási rendet egyszerre vezessék be, ha azonban ez nem így történne, átmeneti díjazással biztosítani kell, hogy a pedagógusok illetménye a jogszabályokban számított mértéket elérje. Ebbe beleértendők a pótlékok, és az is, ha a tanítással lekötött idő alsó határának túllépése esetén a pedagógusok többletfeladatot végeznek, annak minden órája után külön díjazás jár.

Az egyezség tartalmazza azt is, hogy amíg a megállapodás érvényben van, az aláírók nem élnek a munkabeszüntetés szervezésének jogával.












  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Robotika, drónok, MI, kibertámadás, élményautózás - idén is sok izgalmat tartogat a Lányok Napja

Április 25-én rendezi meg a Nők a Tudományban Egyesület (NaTE) a Lányok Napja elnevezésű programot, amelyre immáron 13. alkalommal várják a... Teljes cikk

Ma rendezik a Logisztika Napját

Ma rendezik a hazai ellátási lánc szakma egyik legnagyobb, országos eseménysorozatát, a Logisztika Napját - tájékoztatta az MTI-t a a szervező Magyar... Teljes cikk

Nagy Márton: jövőre újraindul a gazdasági növekedés, a munkaerőpiac is megmozdult

Jövőre újraindul a gazdasági növekedés: az idei 2,5 százalék után 2025-ben 4,1 százalékos bővülést várnak - mondta a nemzetgazdasági miniszter... Teljes cikk