kapubanner for mobile
Megjelent: 18 éve

Sztrájkok várhatók a német autóiparban

Bár számos tényező miatt nem lehetséges teljesen pontos számot kapni, Magyarországon elemzések és becslések szerint mintegy 700.000 roma élhet, ami a teljes népesség 7 százaléka. A cigányság definíciója lehet nemzetiségi és/vagy nyelvhasználati megközelítésű. Különböznek a népességszámok, ha a magukat romának vallókat, vagy a környezetük által őket romának tekintetteket vesszük. Az asszimilációs folyamatok miatt is nyilvánvalóan elmosódik a határ: ki tekinti még önmagát, illetve kit tekint közössége romának. A cigány lét és az általában szegény csoportok között is néha nem egyértelmű az elkülönítés: a sikeresen asszimilálódott, magasabb iskolai végzettségű, jobbmódú cigányokat környezetük gyakran már nem tekinti romáknak (különösen ha ők maguk sem), míg nem roma, de a jelentős roma tömegekhez hasonló szegénységi csapdában élők sok esetben megkapják a cigány minősítést. A cigányok jelentős részét sújtja a szegénységi csapda többszörös negatív hatása. A népcsoport az országos átlagnál jóval magasabb arányban él kis községekben, ahol kevés a munkaalkalom és nehéz és költséges a bejárás a munkahelyekkel jobban ellátott körzeti központokba, városokba. Ugyancsak jellemzően az ország szegényebb északi, keleti és déli régióiban jelentős a cigány népesség aránya (Szabolcs-Szatmár-Bereg, Borsod-Abaúj-Zemplén, Nógrád, Baranya megyék), míg a gazdagabb és jelentősen kisebb munkanélküliségi mutatókkal bíró központi és nyugati régiókban arányuk jóval alacsonyabb. Harmadrészt, a szocializmusban kialakult magas foglalkoztatottságuk olyan - elsősorban (nehéz)ipari - szektorokban koncentrálódott, amely alól először futott ki a talaj a rendszerváltáskor. Negyedszer, bár nagyon komoly előrelépés történt a század második felében, iskolázottságuk még mindig jelentősen alacsonyabb a nem romákhoz képest, még mindig nem kevés a 8 általánossal sem rendelkező, viszont túl kevés a középiskolai végzettségű és elenyésző a felsőfokkal bíró cigány száma és aránya. A szegénységi csapda, a szülők iskolázatlansága, munkanélkülisége és szegénysége ráadásul az oktatási elmaradottságot újratermeli: sem az iskola értékét nem látják sokan, sem nem engedhetik meg maguknak a költségeit, sem pedig azt a "luxust", hogy már a gyermekek is ne a ház körül vagy más nem bejelentett alkalmi munkákban egészítsék ki a család alacsony jövedelmeit. A romák alacsony foglalkoztatottsága mögötti legfontosabb oka az, hogy az aktív korúak több mint 80 százaléka legfeljebb 8 általános végzettséggel rendelkezik. Az aktív korú romák mindössze egy negyede foglalkoztatott. A nem romák körében ugyanez a mutató közel 60 százalék. A foglalkoztatottság terén mutatkozó jelentős eltérés kétharmad részben azzal magyarázható, hogy a romák között nagyon magas az alacsony végzettségűek aránya. A romák 82 százalékának legfeljebb 8 általános végzettsége van, míg ugyanez a mutató a teljes népességen belül 30 százalékra tehető. Mivel az alacsony végzettségűek elhelyezkedési esélyei lényegesen rosszabbak, az alacsony végzettségűek magas aránya alacsonyabb foglalkoztatást eredményez. (32. ábra) Az azonos képzettségű romák és nem romák foglalkoztatottsági arányai arra utalnak, hogy a képzettségbeli elmaradások mellett a diszkrimináció is szerepet játszhat a romák alacsony foglalkoztatottságában. A különböző képzettségi kategóriákban a roma foglalkoztatottság aránya mintegy 10 százalékponttal alacsonyabb, mint a teljes népességé. Ez azt jelzi, hogy a képzettségbeli eltérések mellett a diszkrimináció is felelős az alacsony roma foglalkoztatottságért.

Az IG Metall illetékes vezetője szerint a portugáliai Opel-gyár bezárása "példátlan arroganciáról" tesz tanúbizonyságot, s nemcsak az Opel hírnevének árt, hanem káros az összes német foglalkoztatottra nézve is. A szakszervezet bírálta azt a tendenciát, hogy az anyavállalat, az amerikai General Motors fokozatosan kivonul a nyugat-európai telephelyekről, és termelését Kelet-Európába helyezi át.

A vállalat vezetői szerint a portugáliai Azambujában lévő gyár 1200 dolgozóval az Opel legkisebb üzeme, ahol Combo szállító járműveket szerelnek össze, tavaly 70 ezret gyártottak. A vezetés úgy véli, hogy a portugáliai gyár túl drágán működik, a termelést a spanyolországi Zaragozába tervezik áthelyezni, de május végén már döntöttek arról, hogy új összeszerelő üzemet létesítenek Oroszországban. A cég mintegy 100 millió eurót fektetne az üzembe, amelyben évi 25 ezer autót gyártanának.

A Volkswagennél is lázadnak a dolgozók

Oroszországba tart a Volkswagen is, a német autóipari csoport Kaluga térségében építi fel első oroszországi gyárát, 370 millió eurós beruházással. A kalugai üzemben évi 115 ezer jármű kibocsátását tervezik, kezdetben évi 20 ezer gépkocsit gyártanának. Az első ütemben, 2007 második felétől Volkswagen és Skoda márkájú gépkocsikat fognak összeszerelni. Később karosszériát is akarnak gyártani, ennek az üzemrésznek a megnyitását 2009 első felére tervezik, és alkatrészgyártó üzemet is akarnak létesíteni.

Eközben a németországi üzemekben a dolgozók attól tartanak, hogy akár 20 ezren is elveszíthetik munkahelyüket amiatt, hogy a vezetés a 35 órás munkahét visszaállítását tervezi a fizetések emelés nélkül. A vállalat személyzeti vezetője szerint nehéz lesz tartani a jelenlegi létszámot a Nyugat-Németországban lévő hat Opel-üzemben, mivel a vállalatnak nemzetközileg versenyképes béreket kell alkalmaznia. A vezetés tárgyalni akar, a szakszervezetek azonban hallani sem akarnak a javaslatról, de még a tárgyalásokról sem.

MTI/Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:
Az autóiparnak köszönheti új munkahelyeit Románia
Szakszervezeti bojkott a Peugeot és a Citroen ellen
Citroen gyár épül Oroszországban
Orosz üzemet hoz létre a Volkswagen


  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Méltatlan elbocsátás zajlik a Teslánál: többen a biztonságiaktól tudták meg, hogy felmondtak nekik

Egyes gyári alkalmazottak csak akkor vették észre, hogy elbocsátották őket, amikor nem működött a belépőkártyájuk és a biztonsági őrök... Teljes cikk

A vendégmunkások nem létező jogai, avagy mire mutat rá az Autoliv-gyárban folyó sztrájk?

A sopronkövesdi Autoliv-gyárban folyó sztrájk arra is felhívja a figyelmet, hogy a főleg kölcsönzött státuszban foglalkoztatott vendégmunkások... Teljes cikk

Robotok fogják gyártani a betoncserepeket a Hejőpapin épülő gyárban

Nagyméretű betoncserepeket és azok kiegészítőit gyártó üzemet épít a Wienerberger. Hejőpapin egy 7300 m2 alapterületű csarnok, ipar 4.0... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek