Megjelent: 15 éve

Sztrájkolnak a Malév pilótái

Kétórás figyelmeztető sztrájkot tar a Malév pilótáinak érdekképviselete szerdán. A Malév közölte, hogy a Hunalpa négy sztrájkkövetelése közül három a sztrájktörvénybe ütközik, egyedül a 30 százalékos jövedelemnövelés kérése lehet a sztrájk alapja.

Bár a jogi helyzet lehetővé tenné, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. nem bocsát ki inkasszót a Malév orosz kisebbségi tulajdonosa, a Veb ellen a 32 millió eurós garanciavállalás behajtására. A pilóták szerdán kétórás figyelmeztető sztrájkot tartanak - írja a Magyar Nemzet.

A Malév is bízik abban, hogy a szerda délutánra tervezett tárgyaláson tovább közelednek az álláspontok, a légitársaság szerint ugyanakkor a Hunalpa követeléseinek egy része a sztrájktörvénybe ütközik - közölte Hegedűs Ádám, a Malév megbízott kommunikációs osztályvezetője kedden az MTI-vel.

Óvári Tamás, a Hunalpa elnöke az MTI-nek kedden elmondta: azt követelik, hogy a Q400-as gépek pilótáinak pótlékát 30 százalékkal emelje meg a cég. Hozzátette: ezeken az új gépeken dolgozó pilóták jövedelme 40 százalékkal csökkent a korábbihoz képest az útvonalak, a repülés és a fizetési struktúra miatt. Az érdekképviselet a nemzetközi gyakorlatnak is megfelelő 30 százalékos pótlékemelést követel 44 pilótának.

A Malév azt ajánlotta, hogy az idei bértömeg változatlansága mellett állapodjanak meg a pótlékváltozásról, a szakszervezet azonban a tavalyi bértömeget akarja alapul venni, mivel akkor még a Q400-asok nem szerepeltek a Malév flottájában - mondta Óvári Tamás. A Malév közleménye ugyanakkor rámutat: a légitársaság vezetése egyértelműsítette, hogy nem tudja teljesíteni a pilóták bérkövetelését, mivel az, a típuson repülő pilóták teljes jövedelmének 30 százaléka, összességében több százmillió forintot tenne ki. Az egyes típusok között mindig is voltak különbségek a bérezésben, ráadásul a menedzsment szerint a pilóták bérkövetelése irreális a mai gazdasági helyzetben, amely különösképpen sújtja a légiközlekedési iparágat - olvasható a Malév közleményében.
Az érdekképviseletnek ezentúl több, egyéb követelése is van, a Malév szerint azonban ezek nem képezhetik egy sztrájk alapját.

Óvári Tamás idesorolta: olyan elbocsátási rendszer kidolgozását kérik, amely igazságos, tervezhető, és egészen az elmúlt évig működött is a Malévnál. Eszerint elbocsátás esetén a cégnél legrövidebb időt eltöltő pilótákat építse le a Malév. Ezzel kapcsolatban a légitársaság álláspontja az, hogy az elbocsátásokat a Kollektív Szerződés szabályai szerint a legkevésbé fájdalmas módszerekkel kívánja végrehajtani, úgy mint korengedményes nyugdíjazás vagy részmunkaidős foglalkoztatás. A Malév a sztrájktörvényre hivatkozva ezt a követelést sem fogadja el sztrájk alapjául, de a sztrájktárgyalásokkal párhuzamosan hajlandó ezekről tárgyalni, és egy, a szakszervezet álláspontjához közelítő javaslatot is átadtak a Hunalpának.

Azt is szeretné a szakszervezet, hogy a cég ne dolgozzon külsős pilótákkal, adataik szerint jelenleg a pilóták létszámának mintegy 10 százaléka külsősként dolgozik a Malévnél.

A külsős foglakoztatásra vonatkozóan a légitársaság hangsúlyozza: nem tervezi, hogy pilótákat munkaerő-kölcsönző cégen keresztül alkalmazni, ettől a pilótáknak nem kell tartaniuk. A légitársaságnál jelenleg ugyan repülnek külsősök a nyári menetrendi csúcs lefedésére, de az ő szerződésük határozott időre szól, és a nyári menetrend végén lejár.
Az egyeztetéseket tovább folytatják, de Óvári Tamás jó esélyt látott arra, hogy ezekben a kérdésekben nem kell sztrájkot hirdetniük, mert megegyezhetnek a munkaadóval.

A Malév ugyanakkor közölte, hogy a Hunalpa négy sztrájkkövetelése közül három a sztrájktörvénybe ütközik, egyedül a 30 százalékos jövedelemnövelés kérése lehet a sztrájk alapja. A Malév bízik benne, hogy a szerda délutánra tervezett tárgyaláson azokban a pontokban is közelednek az álláspontok, amelyek nem képezhetik egy törvényes sztrájk alapját.

Magyar Nemzet/MTI
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az Egis Gyógyszergyár Zrt. kapta a Magyar Innovációs Nagydíjat

Átadták a 32. Magyar Innovációs Nagydíjat kedden a Parlamentben, a díjat az idén az Egis Gyógyszergyár Zrt. kapta az érelmeszesedés kockázatát... Teljes cikk

Megkezdte a munkavállalók toborzását az épülő debreceni gyárába a kínai Eve Power

Az Eve Power megkezdte a munkavállalók toborzását a tervek szerint 2025 végére felépülő debreceni akkumulátorcella-üzemébe - közölte a projekt... Teljes cikk

160 új munkahely jön létre Debrecenben és Kecskeméten

A Schedl német autóipari vállalat 40 milliárd forintos beruházása nyomán 160 új munkahely jön létre Debrecenben és Kecskeméten - jelentette be... Teljes cikk