kapubanner for mobile
Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 14 éve

Vasúti munkaügyi vita: továbbra sincs megállapodás

Nem született megállapodás a kormány és az öt reprezentatív vasutas szakszervezet munkaügyi vita keretében tartott hétfői tárgyalásán.

images

A Vasutasok Szakszervezete, a Mozdonyvezetők Szakszervezete, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete, a Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete azért kezdeményezett együttesen kollektív munkaügyi vitát, mert elutasítják, hogy a kormány jövőre 40 milliárd forinttal csökkentse a vasút finanszírozását. Kifogásolják a helyközi közösségi közlekedés, ezen belül a MÁV tervezett átalakítását, egyes vasúti mellékvonalak megszüntetését.

A munkaügyi vitát a kormány és az öt reprezentatív szakszervezet jövő hétfőn folytatja, addig szakértői szinten, az érintett vállalatokkal egyeztetnek a munkavállalói érdekképviseletek a foglalkoztatásról.

Andrási Miklós, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, a kormány meghatalmazott tárgyalója a tanácskozás után elmondta, hogy ezen a héten leányvállalati szinten folytatódnak a tárgyalások. Reméli, hogy ezek alapján jövő hétfőre a megállapodás tervezete elfogadható állapotba kerül.

Az egyeztetést követően Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) elnöke újságíróknak elmondta, nem volt elfogadható a kormányzati oldal ajánlata, ezért a VDSZSZ bejelentette, hogy a nyomásgyakorlás eszközét fogja a továbbiakban alkalmazni, és ehhez várja a többi vasutas szakszervezet csatlakozását.

Gaskó István szerint a kormányzati oldaltól kapott keret megállapodás tervezetének egyik fontos üzenete, hogy a kormányzat elállt a MÁV szerkezetátalakításától, illetve a GYSEV-nek történő vonalátadástól. Mint hozzáfűzte azonban, ez nem a kormány kompromisszum készségét mutatja, hanem kiderült, hogy pár hónap alatt nem lehet elvégezni hosszú évek munkáját.

A VDSZSZ szerint nincs más lehetőség a mellékvonalak megmentésére, mint az, hogy továbbra is kilátásba helyezze a sztrájkot. A VDSZSZ nem akar egyedül fellépni, ezért egyeztet a többi vasutas szakszervezettel, de előre bocsátotta, ha egyedül maradnak, a VDSZSZ akkor is cselekedni fog.

Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének ügyvezető alelnöke elmondta, hogy a szakszervezetük azon dolgozik, hogy a mozdonyvezetők foglalkoztatása biztonságban legyen, ezért folyamatosan tárgyalnak a mozdonyvezetők munkáltatójával, a MÁV-Trakcióval.

A Mozdonyvezetők Szakszervezetének ügyvezető alelnöke szerint a vasutas szakszervezetek egy részében megvan a szándék arra, hogy humánpolitikai kérdésekről konkrétan megállapodjanak a munkáltatókkal, és ezekből összejöhet egy keret megállapodás a kormánnyal. A szakszervezet számítása szerint mintegy 250 mozdonyvezető foglalkoztatását veszélyezteti a kormány által bejelentett mellékvonalak bezárása.

Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke kiemelte, hogy változatlanul nem tudják elfogadni a személyszállító vonatok közlekedésének szüneteltetését a mellékvonalakon. Az európai uniós fehérkönyv szerint 2010-re 2003-hoz viszonyítva 50 százalékkal kellene csökkenteni a közúti balesetek számát. Szerintük a mellékvonalakon a személyszállítás szüneteltetése a közúti balesetek számának növekedését hozhatja. A tárgyalásokon szeretnék elérni, hogy a kormány vonja vissza a mellékvonalak bezárásáról hozott döntését, és végezzenek újabb számításokat, és vegyék figyelembe a közúti balesetekből adódó károkat is.

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Méltatlan elbocsátás zajlik a Teslánál: többen a biztonságiaktól tudták meg, hogy felmondtak nekik

Egyes gyári alkalmazottak csak akkor vették észre, hogy elbocsátották őket, amikor nem működött a belépőkártyájuk és a biztonsági őrök... Teljes cikk

A vendégmunkások nem létező jogai, avagy mire mutat rá az Autoliv-gyárban folyó sztrájk?

A sopronkövesdi Autoliv-gyárban folyó sztrájk arra is felhívja a figyelmet, hogy a főleg kölcsönzött státuszban foglalkoztatott vendégmunkások... Teljes cikk

Robotok fogják gyártani a betoncserepeket a Hejőpapin épülő gyárban

Nagyméretű betoncserepeket és azok kiegészítőit gyártó üzemet épít a Wienerberger. Hejőpapin egy 7300 m2 alapterületű csarnok, ipar 4.0... Teljes cikk