Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 16 éve

VDSZSZ: erősödik a sztrájk támogatottsága

Nincs kifulladóban a VDSZSZ által kezdeményezett határozatlan idejű sztrájk, sőt a munkabeszüntetés támogatottsága erősödik, a tagok egyre eltökéltebbek - fogalmazott a VDSZSZ ügyeletese kedden reggel az MTI-nek.

images

images

Oroszi Rudolf nem lát sok esélyt arra, hogy a felek a még elégséges szolgáltatásról meg tudnak egyezni kedden, a megállapodást véleménye szerint a munkáltató kompromisszumkészségének hiánya okozza. Példaként említette, hogy több javaslatot is tettek a MÁV-nak a még elégséges szolgáltatásra.

Javaslataik között szerepelt két órás "időablakok" megnyitása a nap folyamán, amikor korlátlan számú vonat közlekedhetett volna, illetve az, hogy vonalanként reggel és este 2-2 vonatot indítanának, a MÁV azonban szavai szerint "erőből tárgyal", nem enged saját javaslatából, ami a vonatok 50 százalékának közlekedését jelenti. Ez a szakszervezet számára elfogadhatatlan.

Oroszi Rudolf szerint a hétfőihez hasonlóan kedden is csak néhány vonat indul majd el, de mint mondta, ezek többsége is elakadhat útközben.

Várhatóan megismétlődik a hétfő

Kavalecz Imre, a MÁV sajtófőnöke szerint kedden is az előző napihoz hasonló helyzet várható a vonatforgalomban, a sztrájk miatt a vonatok többsége nem indul, ám azok, amelyek hétfőn is közlekedtek, nagy valószínűséggel kedden is járnak majd. A sajtófőnök ismertetése szerint éjszaka a forgalomirányítási területen dolgozók 10-12 százaléka sztrájkolt, hasonlóan a nappali műszakhoz.

A fővárosban egyedül a Déli pályaudvarról közlekednek kora reggel a vonatok, a Keleti és a Nyugati pályaudvarról nem. Az elővárosi forgalomban egy-két vonat indul, ezek a külső budapesti pályaudvarokra érkeznek és indulnak.

Időközben megkezdődtek a tárgyalások

Megkezdődött az egyeztetés a szakszervezet követeléséről kedden 11 órakor a MÁV Zrt. és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete között Budapesten.

A MÁV Zrt. továbbra is kitart álláspontja mellett, hogy a szakszervezet követelése szakmailag megalapozatlan, jogi és gazdasági alapja nincs. A VDSZSZ továbbra is azt követeli, hogy a minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot személyenként a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, illetve 10 százalék többletbérfejlesztést kér a megajánlott 6,9 százalék mellett a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozói számára, a MÁV-START Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., illetve a MÁV Gépészet Zrt. munkavállalóinak.

Délben is kiszámíthatatlan a közlekedés

A MÁV Zrt. kedden délelőtt arról tájékoztatta az MTI-t, hogy a nappali szolgálatra vezényelt 2819 munkavállaló közül 213 fő sztrájkol (7,8 százalékuk), felvette a munkát 2506 forgalmi dolgozó, vagyis a nappali műszakosok 91,8 százaléka.

A budapesti főpályaudvarok közül jelenleg nem fogad és nem indít vonatokat a Keleti pályaudvar, Rákosról indulnak vonatok Újszász-Szolnok, valamint Hatvan felé. A Déli és a Kelenföldi pályaudvar üzemel, így a pusztaszabolcsi és a székesfehérvári vasútvonalon közlekednek a vonatok. Ugyancsak járnak a vonatok a dél-balatoni vasútvonalon.

Kiszámíthatatlan, de bizonyos időszakonként járnak a vonatok a Budapest-Győr, a Budapest-Cegléd, a Budapest-Újszász-Szolnok, a Budapest-Hatvan vonalon. Nem közlekednek a vonatok Budapest-Veresegyház-Vácrátót vonalon, itt vonatpótló buszok járnak majd. Az esztergomi vonalon ritkán, de járnak a vonatok, csakúgy, mint a lajosmizsei vonalon. A Budapest-Vác szakaszon óránként megy vonat. A vonatok egy része a Nyugati pályaudvart, másik része Rákospalota-Újpestet használja.

Bizonytalanul járnak a vidéki járatok

Miskolc környékén a regionális forgalomban hellyel-közzel biztosítják az eljutást Bz motorvonatokkal. Szerencs, Sátoraljaújhely térségében a sztrájk miatt bizonytalan a közlekedés. Közlekednek a vonatok Kelebia és Budapest, valamint Kiskunfélegyháza-Kiskunhalas-Baja között. A Szeged-Budapest vonalon Kiskundorozsma és Kőbánya-Kispest között szervezi a MÁV a vasúti közlekedést. Az első vonat 7.42 órakor indul Kiskundorozsmáról, az utasokat Szeged és Kiskundorozsma között autóbuszok szállítják.

A Tiszatenyő-Szentes-Hódmezővásárhely-Makó vonalon a vonatközlekedés Martfűig biztosított. A Tiszatenyő-Mezőtúr- Békéscsaba-Lőkösháza vonalon többen sztrájkolnak, így nem közlekednek a vonatok. A Szeged-Békéscsaba vonalon Szeged-Rókus és Csorvás között szervezik a vonatközlekedést, Csorvás és Békéscsaba között autóbuszok szállítják az utasokat, mert Telekgerendáson is sztrájkolnak.

Vésztő térségében áll a vasúti forgalom. A jegyvizsgálók sztrájkolnak, illetve Komádi és Vésztő állomásokon 1-1 váltókezelő sztrájkol. A Kecskemét-Lajosmizse-Kőbánya-Kispest vonalon a jegyvizsgálók sztrájkja miatt nincs vasúti közlekedés. A nemzetközi forgalom bizonytalan a lőkösházi és kürtösi kocsivizsgálók munkabeszüntetése miatt. Debrecenben és Nyíregyházán is változatlan a helyzet, nem indult még személyvonat a reggeli órákban.

Püspökladányban a forgalmi személyzet 68 főjéből egyetlen ember sem sztrájkol, ennek ellenére ott is áll a személyvonati közlekedés, de az érkező és áthaladó vonatok közlekedtetését biztosítani tudják. A Kál-Kápolna vasútvonalon jó a helyzet, itt egyetlen ember sem sztrájkol, a személyvonatok is közlekednek.

Tájokozódni mindenekelőtt

A MÁV Zrt. és MÁV-START Zrt. arra kéri az utasokat, hogy a helyszínen tájékozódjanak a vasúti utazás helyzetéről és a helyettesítő lehetőségekről. A Volánbusz Zrt budapesti vonalain, a Bakony Volán, a Somló Volán, a Tisza Volán és a Balaton Volán Zrt. autóbuszjáratain elfogadják az érvényes vonatbérleteket. Kedden üzemkezdettől az Agria, a Mátra, a Vértes és a Hajdú Volán Zrt. vonalain, csak a meghatározott viszonylatok között utazhatnak vasúti bérletekkel.

A BKV Zrt. menetrendszerinti járatain elfogadják Budapest közigazgatási határáig, illetve onnan a vasúti viszonylatnak megfelelő fejpályaudvarok irányába, illetve irányából közlekedő járműveken az érvényes vasúti bérletet, ez azonban nem érvényes a metró, a villamos és a kisföldalatti járműveire.

A sztrájk miatt a jegykiadás is bizonytalan a pályaudvarokon

A MÁV-START Zrt. a sztrájk miatt elhalasztott utazásokra szóló, előreváltott menet- és helyjegy árát a kezelési költség levonása nélkül visszatéríti, ennek részletei a MÁV-START Zrt. közleményében, a társaság honlapján (www.mavstart.hu) olvashatók. Az utasok a MÁVDIREKT telefonszámán kérhetnek információt: 06-40-49-49-49.

Komoly veszteséget okoz a sztrájk

A MÁV Cargo-nak komoly veszteségeket okoz a sztrájk. A korábbi tapasztalatok alapján az első nap mintegy 60 millió forint veszteséget jelent a legnagyobb hazai árufuvarozó társaságnak, de ez a továbbiakban meredeken emelkedik. Jóllehet a spontán munkabeszüntetés követeléseit nem a MÁV Cargo felé fogalmazták meg, de ennek ellenére ezeket a szerelvényeket sem továbbítják.

A veszteségeket a többletüzemeltetési közvetlen költségek (kocsibér, pályahasználati díj, trakciós díj) valamint a késedelmes szállítások miatt fizetendő kötbér, és az esetleges alternatív útvonalon való szállítás többletköltsége okozza, amelyeket nem tudnak az anyavállalatnak továbbterhelni. A közvetlen anyagi kárnál sokkal jelentősebb veszteségként jelentkezik a korlátozott árubiztonság, az ügyfelek megrendülő bizalma, a kiesett üzleti megbízások növekvő száma - fogalmaznak.

A sztrájk miatt a vállalat teljes körű áruforgalmi korlátozás kiadására kényszerül - hiszen a határokon már így is nagyszámú leállított szerelvény várakozik -, azaz az adott szállítási útvonalak működőképességétől függően vesznek csak fel áruküldeményt. A sztrájk így nem csak a belföldi szállítás, de a határforgalom esetében is jelentős anyagi károkat és presztízsveszteséget okozhat - fűzik hozzá. A MÁV csoport napi vesztesége 600 millió forint körül alakul.

Eredménytelen tárgyalás

Eredménytelenül zárult a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete és a MÁV Zrt. kedd 11 órakor elkezdődött egyeztető tárgyalása. A munkabeszüntetés egyelőre folytatódik, a szakszervezet délután értékeli a kialakult helyzetet.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az Egis Gyógyszergyár Zrt. kapta a Magyar Innovációs Nagydíjat

Átadták a 32. Magyar Innovációs Nagydíjat kedden a Parlamentben, a díjat az idén az Egis Gyógyszergyár Zrt. kapta az érelmeszesedés kockázatát... Teljes cikk

Megkezdte a munkavállalók toborzását az épülő debreceni gyárába a kínai Eve Power

Az Eve Power megkezdte a munkavállalók toborzását a tervek szerint 2025 végére felépülő debreceni akkumulátorcella-üzemébe - közölte a projekt... Teljes cikk

160 új munkahely jön létre Debrecenben és Kecskeméten

A Schedl német autóipari vállalat 40 milliárd forintos beruházása nyomán 160 új munkahely jön létre Debrecenben és Kecskeméten - jelentette be... Teljes cikk