kapubanner for mobile
Megjelent: 20 éve

Világranglista - tétre, helyre, befutóra

A Financial Times nemrégiben közzétette a Global 500-as listát: a világ 500 legnagyobb cégének jegyzékét. Érdemes megszemlélni, hogy az 500 legnagyobb között - a 2001-es visszaesés után - milyen helyet szereztek a távközlési és informatikai vállalatok.

Világranglista - tétre, helyre, befutóra 2004. július 19. A Financial Times nemrégiben közzétette a Global 500-as listát: a világ 500 legnagyobb cégének jegyzékét. Érdemes megszemlélni, hogy az 500 legnagyobb között - a 2001-es visszaesés után - milyen helyet szereztek a távközlési és informatikai vállalatok. hirdetés Három esztendei részvényár-gyengélkedés után most jó néhány távközlési szolgáltató és berendezésszállító lépett nagyot előre. Ma a távközlési szolgáltatások szektora a világon a harmadik legnagyobb szektor - tavaly még csak a negyedik volt. Munkahely-megszüntető programok, elbocsátások, erősen visszafogott tőkefelhasználás - ezek a kemény intézkedések segítették hozzá a szolgáltatókat az égetően fontos szabad készpénzforgalom növeléséhez, s abból már csökkenthették óriási tartozásaikat és (vagy) növelhették részvényeseik osztalékát. Újra a csúcson Európa: katasztrofális siker? A Financial Times által nemrégiben közzétett Global 500-as lista váratlanul reményt keltett az Európai Unióban. Úgy tűnik, elérhető az eddig elérhetetlennek vélt cél: 2010-ig legyőzni az Egyesült Államokat, s a világ legversenyképesebb gazdaságává válni. Tavalyhoz képest az első 500-ban az európai cégek száma 150-ről 156-ra nőtt, az egyesült államokbeli vállalatoké 240-ről 227-re esett vissza. Az európaiak összesített piaca 43 százalékkal nőtt, 5,2 billió dollárra, az amerikaiaké 26 százalékkal, 9,02 billióra. A legfrissebb Global 500-as listán az első húsz közé 15 amerikai cég került, Európát csak a BP (9. hely), a HSBC (10. hely), a Vodafone (12. hely) és a Royal Dutch/Shell (13. hely) képviseli. Ez a legtisztábban a France Télécom és a Deutsche Telekom eredményein látszik: a költségek szigorú féken tartása, valamint a francia szolgáltató tőkeemelése valóságos csodát tett, a két cég óriásit (69, illetve 16 helyet) ugrott előre a Global 500 listáján. Az Egyesült Államokban a vezető regionális “Baby Bell"-ek - például a Verizon, az SBC és a Bellsouth - továbbra is szilárdan tartják helyüket az élvonalbeli százas mezőnyben, eredményeik arról tanúskodnak, hogy jó erőben vannak a kiélezett versenyben helytállni kénytelen távolsági szolgáltató versenytársaikhoz képest. Mindazonáltal a Global 500-as listán még mindig mobilszolgáltató óriások vezetik a távközlési cégek sorát: a Vodafone és a japán NTT DoCoMo - az általuk fenntartott egészséges készpénzforgalom, valamint előfizetői táboruk folyamatos növekedése jóvoltából. Pedig a DoCoMo a tavalyi helyzethez képest hat helyet lépett vissza az 500-as toplistán - részben kisebb vetélytársa, a KDDI jobb teljesítménye folytán: ő most 41 hellyel előbbre rukkolt. Távközlési szolgáltatásokSzektorbeli helyezésGlobális helyezésCégOrszágPiaci érték (millió dollár)1.12.Vodafone csoportEgyesült Királyság159 192,22.25.NTT DoCoMoJapán102 673,73.26.Verizon CommunicationsUSA101 8924.33.Nippon Telegraph & TelephoneJapán89 446,15.40.Deutsche TelekomNémetország79 790,76.41.SBC CommunicationsEgyesült Államok79 629,47.47.TelefónicaSpanyolország73 971,28.63.France TélécomFranciaország60 541,29.67.China Mobile (Hk)Hongkong57 142,810.83.BellsouthEgyesült Államok48 920Státuszvesztés a szoftveriparban “A szoftver és IT-szolgáltatások piaca megérett, kiforrott, a jövőben tehát csak a GDP-növekedéssel arányos bővülésre számíthatunk" - az Ovum Holway elemzőjének, Anthony Millernek a szavai bizonyára lelohasztja sok befektető kedvét. A szoftveripar hosszú időn át iszonyatos tempóban növekedett, s most nehéz beletörődni a státusvesztésbe. Ez a szektor globálisan a nyolcadik helyet szerezte meg az FT Global 500-as toplistáján a maga 733 milliárdos értékével, s ez visszaesés a 2001-es 776 milliárd dollárhoz képest. Késhegyig menő küzdelem folyik a gyártók között, s ezáltal csökken a profitmargó, kivált a szolgáltatások üzletágában, részben ez magyarázza a visszaesést, részben meg az, hogy a vállalati szférában lanyhult az érdeklődés a szoftverek iránt. A hardverpiacot sújtó gondok sem használtak: a vevők többsége szükségmegoldásképpen igyekszik minél tovább megtartani korábbi berendezését - jóval tovább, mint azelőtt -, s ez persze nagy csapás a szoftver- és szolgáltatási szektornak is. Az IDC rangidős elemzője, Khalid Irshad a következőképpen magyarázza ezt a jelenséget: “A cégek kitartanak régi hardvereik mellett, így nem kell olyan sok új szoftverre költeniük, s jóval kevesebb tanácsadási szolgáltatásra van szükségük." Microsoft - második legnagyobb A szoftverszektorban régóta a Microsoft uralkodik, de az idén már “csupán" a második legnagyobb cég a világon: elébe vágott a General Electric. Vagy 272 milliárd dolláros piacával azért hosszú árnyékot vet az őt elég távolról követő, 157 milliárdos piaci részesedésű legnagyobb vetélytársra, az IBM-re. A jelek szerint nincs olyan kereskedelmi rivális, amely valamit is oldhatna azon a szoros fogáson, amellyel a redmondiak a markukban tartják a vállalati szoftverpiacot - ám a szabad szoftverek - például a Linux - egy kicsit már beleharaptak a piaci tortába. A meglehetősen renyhének bizonyult üzleti piacon a Microsoft az új, meghódítandó területek felfedésében is az élen járt, példa erre a mobil eszközök és az otthoni szórakoztatás szegmense. A szolgáltatások mindössze két területe mutat derűsebb képet: az erőforrás-kihelyezés és az állami szektor. Szoftver és számítógépes szolgáltatásokSzektorbeli helyezésGlobális helyezésCégOrszágPiaci érték (millió dollár)1.2.MicrosoftEgyesült Államok271 910,92.14.IBMEgyesült Államok157 009,13.60.OracleEgyesült Államok62 028,24.85.SAPNémetország48 736,65.126.Yahoo JapanJapán37 344,86.160.YahooEgyesült Államok31 235,27.345.WanadooFranciaország15 418,88.350.Computer AssociatesEgyesült Államok15 085,19.356.Electronic ArtsEgyesült Államok14 954,310.365.SoftbankJapán14 646,7Nincs fény az alagútban Néhány éve már nehéz jó hírrel szolgálni az információtechnológiai szektorban. A hardverpiacra különösen nehéz esztendők jártak: tavaly az ötödik legnagyobb szektor volt a világon, az idén a hetedik, 1,23 billió dolláros piaccal. És még nem igazán látszik a fény az alagút végén. Elza Opitz IDC-s piacelemző szerint ez az év egészen lassú és visszafogott növekedést hozott a bevételekben. A leszállított egységek számát tekintve volt némi növekedés, de a bevételek nem emelkedtek ezzel arányosan, mert az ádáz piaci versenyben a gyártók árban egymás alá ígértek, s ezzel a már eddig is keskeny profitmargó még tovább szűkült. Ez az őrült árcsökkentési hajsza azonban egyre kevésbé kelt meglepetést, mert egyre nehezebb új felhasználókat szerezni. Opitz indoklása szerint a felhasználókat jobbára még mindig a “többet kevesebbért" elv kormányozza: igyekeznek a lehető legjobban kiaknázni meglevő befektetéseiket, s ezért rendszerint nem akarnak új hardverbe vagy termékinnovációba beruházni. Trükkös innovációk A mobiltelefonos cégek továbbra is látványosan nyomulnak előre az információtechnológiai szektorban, legfőképpen a Nokia, az Ericsson és a Motorola. Az új kütyük és kiegészítők - telefonokhoz való színes fényképezőgépek, színes kijelzők - megjelenése mozgásban tartja a kézikészülék-cserét ezen az amúgy telített piacon. A HP egy kicsit csökkentette hátrányát a legnagyobb PC-gyártóhoz, a Dellhez képest: most 18 milliárd dollárnyi értékkülönbség van kettejük piaci részesedése között. Ahogy a számítógépes hardverek piaca gyengélkedni kezdett, a gyártók más-más módon kezdtek el versengeni a felhasználókért. A Cisco például megpróbálja kivenni az intelligenciát a kiszolgálókból, és a hálózatba beépíteni - állítja Opitz. Ezzel igyekszik hálózati hardvertermékeit a kiszolgálóként működtetett nagy és drága számítógépeknél is nélkülözhetetlenebbé tenni a vállalati felhasználóknak. IT-hardverSzektorbeli helyezésGlobális helyezésCégOrszágPiaci érték (millió dollár)1.8.IntelEgyesült Államok179 9962.11.Cisco SystemsEgyesült Államok162 059,73.30.NokiaNokia Finnország96 405,84.36.DellEgyesült Államok86 439,95.50.Hewlett-PackardEgyesült Államok68 324,26.78.QualcommEgyesült Államok50 657,77.80.Texas InstrumentsEgyesült Államok49 966,48.105.EricssonEricsson Svédország42 832,29.115.MotorolaEgyesült Államok40 40110.131.Applied MaterialsEgyesült Államok36 632,9
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Új szervezeti struktúrát vezet be a nemzetközi Generali Csoport

A nemeztközi Generali Csoport június 1-jétől átalakítja szervezeti struktúráját a biztosításra és a vagyonkezelésre összpontosítva - írja a... Teljes cikk

Méltatlan elbocsátás zajlik a Teslánál: többen a biztonságiaktól tudták meg, hogy felmondtak nekik

Egyes gyári alkalmazottak csak akkor vették észre, hogy elbocsátották őket, amikor nem működött a belépőkártyájuk és a biztonsági őrök... Teljes cikk

A vendégmunkások nem létező jogai, avagy mire mutat rá az Autoliv-gyárban folyó sztrájk?

A sopronkövesdi Autoliv-gyárban folyó sztrájk arra is felhívja a figyelmet, hogy a főleg kölcsönzött státuszban foglalkoztatott vendégmunkások... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek