Képezzük magunkat személyes vonzerőből
Az ember, különösen az üzleti életben gyakran találkozik lehengerlő, erőteljes karizmával rendelkező személyiségekkel, akiknek a szimpla jelenléte is „betölti a teret”. Ezt rendjén valónak is érezzük, hiszen nagy cégek irányítóitól, komoly döntéshozatali helyzetben lévő vezetőktől ezt várjuk. Ugyanakkor a személyes vonzerő – ha van ilyenünk – már ha ki tudjuk használni, a mindennapi helyzetekben is rengeteg segítséget adhat, mondhatni megkönnyítheti az életünket, hiszen karizmatikus emberekkel mindenki szívesebben kerül kapcsolatba. Legyen szó a fellépésünkről egy ügyfélszolgálaton, egy állásinterjún, vagy egy üzleti találkozón. Akinek a személyes vonzerő adottsága, annak ez a kérdés nem jelent problémát, sokan vagyunk azonban olyanok, akiknek tenniük kell a határozott fellépésért. Olivia Fox Cabane, aki a Harvardon, a Yale-en, a Stanford Egyetemen ad elő, az ENSZ-el, a Google-val és a Deloitte-tal dolgozik együtt, Személyes vonzerő – A karizmatikus ember titka című könyvében azt mondja, a karizma tanulható, egyszerű útmutatók nyomán mindennapi élethelyzetekben begyakorolható.
Olivia Fox Cabane maga is azok közé tartozik, akinek nem ment egyik pillanatról a másikra a karizmatikus megjelenés, ő maga is inkább introvertált, nehezebben nyitó személyiség volt, vallotta be a Forbes magazinnak adott interjúban. De nem csak ő, hanem Steve Jobs, az Apple elhunyt alapítója, vezetője is rengeteget dolgozott azon, hogy olyan hatással legyen az emberekre a megjelenésével, az előadásaival, ahogy az elmúlt években ismertük.
A karizmatikus emberek társaságában mindenki jól érzi magát, mert okosnak, értékesnek, hatékonynak érezzük magunkat mellettük. A tehetséges kollégák is a személyes vonzerővel rendelkező vezető vagy munkatárs köré gyűlnek, szeretnek vele dolgozni, társaságában jobban is teljesítenek. Ennek titka, hogy a karizmatikus személyiség odafigyel a másikra, erőt sugároz és kedves. A három kulcsszó az odafigyelés, képességek és kedvesség. Ha ezekbe a tulajdonságokba belegondolunk, nem meglepő, hogy az ilyen emberrel jó együtt lenni, és lehetőség szerint mi is ezt szeretnénk sugározni a körülöttünk lévők felé.
Mindezt meg lehet tanulni, ki lehet fejleszteni magunkban, azonban szigorúan gyakorolni kell ahhoz, hogy a viselkedés beépüljön, ne legyen erőltetett, furcsa és kellemetlen. Eleinte biztos, hogy kicsit túl kell lépnünk bizonyos helyzetekben saját árnyékunkon, hogy működjön, de a hosszú távú cél érdekében érdemes végrehajtani a gyakorlatokat. Hiszen tanult viselkedésünkön, ami korai tapasztalatainkon alapul nem könnyű változtatni. Nem egyszer annyira hozzánk tartoznak, hogy szinte ösztönösen jönnek a reakciók bizonyos helyzetekben. Mégis lehet rajtuk változtatni?
Olivia Fox Cabane „szigorú” tanárnő módjára határozottan felszólít a könyvben tipográfiailag is jól elkülönített feladatsorok elvégzésére. Például, hogy hogyan legyünk úrrá az egyik legárulkodóbb területén viselkedésünknek, a testbeszédünkön. Hiszen mondhatunk bármit, ha a nonverbális kommunikációnkkal éppen a mondanivalónk ellenkezőjét sugározzuk, vagy legalábbis bizonytalanságot vele kapcsolatban. Amikor ezek az üzenetek ellentmondanak egymásnak, a másik fél hajlamosabb a testbeszédnek hinni, mint a szavaknak. Így a verbális és a nonverbális üzenetek összehangolása, harmóniája a megfelelő hatás elérése érdekében elengedhetetlen. A gyakorlati példák segítenek a szituációk elképzelésében, ahogy abban is, hogy megtaláljuk a kapcsolatot, hasonlóságot velünk megesett helyzetekkel, amikor is jó lett volna, ha például tudtuk volna alkalmazni a vizualizációt vagy a valóság újraírását.
Sokféle lehet
A karizma nem csak egyféle lehet, a személyes kisugárzás különböző megvalósulásait használhatja valaki különböző helyzetekben. A szerző módszeresen rendszerbe sorolja a típusokat, ismert személyiségekkel megtámogatva, hogy kik, milyen vonzerőt sugároztak magukról:
- tekintélyt, amelynek az önbizalom az alapja, irányukban tiszteletet, alárendeltséget, de félelmet is éreznek a környezetükben lévők (példa Winston Churchill vagy Margaret Thatcher);
- a látnoki karizma a meggyőződésből származik, amiből mások inspirációt nyerhetnek (Steve Jobs, Martin Luther King);
- a koncentrált karizma odafigyelést és megértést sugároz (Gandhi, Bill Gates);
- míg a kedvesség karizmája elfogadást és gondoskodást (a dalai láma vagy Diana hercegnő).
Legkönnyebben azt a karizmát tudjuk használni, amely legközelebb áll hozzánk, hiszen a hitelesség, a megfelelő lelkiállapot és testbeszéd itt is kulcsfontosságú, de módszeres gyakorlással, tét nélküli helyzetekben történő kísérletezéssel új karizmatípusokat is ki lehet próbálni, sőt váltogatva, a helyzetnek megfelelően keverve is alkalmazni.
A szerző többször is nyomatékosítja, hogy a személyes kisugárzás lényege, hogy milyen érzéseket keltünk a másik emberben, akivel kommunikálunk, ő ugyanis ezeket az érzéseket társítja onnantól kezdve hozzánk. Ha jól érzi magát valaki a társaságunkban, akkor ettől kezdve pozitív asszociáció társul a személyünkhöz. Ehhez persze az kell, hogy a karizma alapjait vagyis a kedvességet, az odafigyelést és az erőt, tekintélyt, kompetenciát a lehető leghitelesebben közvetítsük. A karizmatikus vezetők az egész szervezetre tudnak hatni a viselkedésükkel. A munkatársakra, sőt a szervezeti kultúrára is „fertőzően” hathatnak, hiszen az ember gyakran visszatükrözi a másik viselkedését, a tüköridegsejteknek köszönhetően, amelyek segítségével az elmében létrejönnek azok az érzelmek, amelyet a másikon megfigyelünk. Ez annak is köszönhető, hogy az ember alkalmazkodik, igyekszik hasonlítani, különösen például egy munkahelyi környezetben.
A leghatékonyabb technikának Fox Cabane a szemkontaktust – vagyis a karizmatikus tekintetet, a magabiztos, higgadt testtartást és a meggyőző beszédet emeli ki. „Stare like a lover, stand like a gorilla, speak like a preacher.” - Nézz, mint egy szerelmes, állj úgy mint egy gorilla, és beszélj mint egy prédikátor. A mély, de melegséget sugárzó pillantás, az erőt és magabiztosságot közvetítő tartás és a lassú, határozott és barátságos hangnem mind része a kisugárzásnak. Ha a képességek, az odafigyelés, a kedvesség érzékeltetésének sikerül felépíteni a mentális alapjait, majd kezelni is készségszinten a verbális és nonverbális jegyeket, akkor jó úton haladunk a karizmatikus személyiség elérése felé, amelyre hamarosan a visszaigazoló reakcióknak is meg kell érkezniük.
A tudományos és kutatási eredményekkel alaposan megtámogatott, anekdotákkal, egyben szemléletes példákkal tűzdelt „kézikönyv” jól áttekinthető, kezelhető, ha gyakorolni szeretnénk, valamint egyszerre szórakoztat és motivál.
Személyes vonzerő – A karizmatikus ember titka, Libri Könyvkiadó, 2016
A karizmatikus emberek társaságában mindenki jól érzi magát, mert okosnak, értékesnek, hatékonynak érezzük magunkat mellettük. A tehetséges kollégák is a személyes vonzerővel rendelkező vezető vagy munkatárs köré gyűlnek, szeretnek vele dolgozni, társaságában jobban is teljesítenek. Ennek titka, hogy a karizmatikus személyiség odafigyel a másikra, erőt sugároz és kedves. A három kulcsszó az odafigyelés, képességek és kedvesség. Ha ezekbe a tulajdonságokba belegondolunk, nem meglepő, hogy az ilyen emberrel jó együtt lenni, és lehetőség szerint mi is ezt szeretnénk sugározni a körülöttünk lévők felé.
Mindezt meg lehet tanulni, ki lehet fejleszteni magunkban, azonban szigorúan gyakorolni kell ahhoz, hogy a viselkedés beépüljön, ne legyen erőltetett, furcsa és kellemetlen. Eleinte biztos, hogy kicsit túl kell lépnünk bizonyos helyzetekben saját árnyékunkon, hogy működjön, de a hosszú távú cél érdekében érdemes végrehajtani a gyakorlatokat. Hiszen tanult viselkedésünkön, ami korai tapasztalatainkon alapul nem könnyű változtatni. Nem egyszer annyira hozzánk tartoznak, hogy szinte ösztönösen jönnek a reakciók bizonyos helyzetekben. Mégis lehet rajtuk változtatni?
Olivia Fox Cabane „szigorú” tanárnő módjára határozottan felszólít a könyvben tipográfiailag is jól elkülönített feladatsorok elvégzésére. Például, hogy hogyan legyünk úrrá az egyik legárulkodóbb területén viselkedésünknek, a testbeszédünkön. Hiszen mondhatunk bármit, ha a nonverbális kommunikációnkkal éppen a mondanivalónk ellenkezőjét sugározzuk, vagy legalábbis bizonytalanságot vele kapcsolatban. Amikor ezek az üzenetek ellentmondanak egymásnak, a másik fél hajlamosabb a testbeszédnek hinni, mint a szavaknak. Így a verbális és a nonverbális üzenetek összehangolása, harmóniája a megfelelő hatás elérése érdekében elengedhetetlen. A gyakorlati példák segítenek a szituációk elképzelésében, ahogy abban is, hogy megtaláljuk a kapcsolatot, hasonlóságot velünk megesett helyzetekkel, amikor is jó lett volna, ha például tudtuk volna alkalmazni a vizualizációt vagy a valóság újraírását.
Sokféle lehet
A karizma nem csak egyféle lehet, a személyes kisugárzás különböző megvalósulásait használhatja valaki különböző helyzetekben. A szerző módszeresen rendszerbe sorolja a típusokat, ismert személyiségekkel megtámogatva, hogy kik, milyen vonzerőt sugároztak magukról:
- tekintélyt, amelynek az önbizalom az alapja, irányukban tiszteletet, alárendeltséget, de félelmet is éreznek a környezetükben lévők (példa Winston Churchill vagy Margaret Thatcher);
- a látnoki karizma a meggyőződésből származik, amiből mások inspirációt nyerhetnek (Steve Jobs, Martin Luther King);
- a koncentrált karizma odafigyelést és megértést sugároz (Gandhi, Bill Gates);
- míg a kedvesség karizmája elfogadást és gondoskodást (a dalai láma vagy Diana hercegnő).
Legkönnyebben azt a karizmát tudjuk használni, amely legközelebb áll hozzánk, hiszen a hitelesség, a megfelelő lelkiállapot és testbeszéd itt is kulcsfontosságú, de módszeres gyakorlással, tét nélküli helyzetekben történő kísérletezéssel új karizmatípusokat is ki lehet próbálni, sőt váltogatva, a helyzetnek megfelelően keverve is alkalmazni.
A szerző többször is nyomatékosítja, hogy a személyes kisugárzás lényege, hogy milyen érzéseket keltünk a másik emberben, akivel kommunikálunk, ő ugyanis ezeket az érzéseket társítja onnantól kezdve hozzánk. Ha jól érzi magát valaki a társaságunkban, akkor ettől kezdve pozitív asszociáció társul a személyünkhöz. Ehhez persze az kell, hogy a karizma alapjait vagyis a kedvességet, az odafigyelést és az erőt, tekintélyt, kompetenciát a lehető leghitelesebben közvetítsük. A karizmatikus vezetők az egész szervezetre tudnak hatni a viselkedésükkel. A munkatársakra, sőt a szervezeti kultúrára is „fertőzően” hathatnak, hiszen az ember gyakran visszatükrözi a másik viselkedését, a tüköridegsejteknek köszönhetően, amelyek segítségével az elmében létrejönnek azok az érzelmek, amelyet a másikon megfigyelünk. Ez annak is köszönhető, hogy az ember alkalmazkodik, igyekszik hasonlítani, különösen például egy munkahelyi környezetben.
A leghatékonyabb technikának Fox Cabane a szemkontaktust – vagyis a karizmatikus tekintetet, a magabiztos, higgadt testtartást és a meggyőző beszédet emeli ki. „Stare like a lover, stand like a gorilla, speak like a preacher.” - Nézz, mint egy szerelmes, állj úgy mint egy gorilla, és beszélj mint egy prédikátor. A mély, de melegséget sugárzó pillantás, az erőt és magabiztosságot közvetítő tartás és a lassú, határozott és barátságos hangnem mind része a kisugárzásnak. Ha a képességek, az odafigyelés, a kedvesség érzékeltetésének sikerül felépíteni a mentális alapjait, majd kezelni is készségszinten a verbális és nonverbális jegyeket, akkor jó úton haladunk a karizmatikus személyiség elérése felé, amelyre hamarosan a visszaigazoló reakcióknak is meg kell érkezniük.
A tudományos és kutatási eredményekkel alaposan megtámogatott, anekdotákkal, egyben szemléletes példákkal tűzdelt „kézikönyv” jól áttekinthető, kezelhető, ha gyakorolni szeretnénk, valamint egyszerre szórakoztat és motivál.
Személyes vonzerő – A karizmatikus ember titka, Libri Könyvkiadó, 2016
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?
Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk
Az év eleje a felmondások ideje?
Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk
Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején
Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Krízisben kell kipróbálni a csapatot 2 éve
- 7+1 tanács, hogyan szerezd vissza az életörömöt ezekben a napokban 2 éve
- Milyen üzleti vezetők menthetik meg a világot? 2 éve
- CPI személyiségteszt 2 éve
- Raven-féle progressziós mátrixok 2 éve
- A 7 vezetői stílusról - és Te hogyan vezetsz? 3 éve
- Szárnyalni csak másokat emelve lehet - A hiteles vezetés útja 3 éve
- Az Amazon titkai – hogyan viszonyul a cég a szervezeti kultúrához, a vezetéshez? 3 éve
- Az emberek fontosabbak, mint a folyamatok - a Netflix rendhagyó szervezeti kultúrájáról 3 éve
- Vajon ilyen egy cégvezető? 3 éve
- A tökéletes csapat építésének titkai 3 éve