kapubanner for mobile
Szerző: Filius Ágnes
Megjelent: 8 éve

10 éves korig ugyanúgy érdekli a fiúkat és a lányokat a technológia

Idén másodszor indította el, a kifejezetten lányok technológiai oktatását célul kitűző SKOOL nevű szervezet a Scratch Meccs nevű, atipikus programozási versenyt. A verseny kapcsán a Facebook, és az ELTE IK T@T Laborjának képviselői azt hangsúlyozták, hogy ez a szórakozva a tanulást segítő verseny nem is elsősorban a hiányzó, 20 ezer IT-s munkavállalói pozíció betöltését segíti, hanem azt, hogy a lányok önbizalma a sikerrel együtt növekedjen ezen a területen is. Ne lehessen akadálya például a más területen végzett, technológiával segített hétköznapoknak az eszköztől való félelem.

Varga Dorka, Ádám Zsófia és Kőnig Virág - azaz a tavalyi Scratch Meccs győztes „Ething” nevű formáció tagjai - osztálytársak, barátok, és még közel is laknak egymáshoz. Idén a játék 12-16 éves korhatára miatt nem indulhatnak, de a tavalyi évben pont valami hasonló lehetőségre vártak, mint amilyen a felhívás volt. „Nagyon sokat gondolkodtunk azon, mit is tudnánk összerakni a versenyre, de vagy túl bonyolultnak tűnt az elgondolásunk a Scratch-re, vagy a nyolchetes felkészülési időszak nem volt elég az elképzeléseink megvalósítására” - kezdte Zsófi projekt időbeosztása kapcsán tanultakkal az élménybeszámolót. Zsófi szeret programozni, Dorka a zene, Virág pedig a grafika területén mozog otthonosan. A többhetes gondolkodási időszak végén arra jutottak, hogy olyan játék-alkalmazást készítenek, amelyet egy kerettörténetre fűznek fel, mivel ez túl bonyolult, és nem valószínű, hogy sok vetélytárs vállalkozik hasonlóra. Jó stratégiát választottak, mert a Galateara keresztelt program elnyerte a fődíjat. Utazhattak Londonba, 3 napra.

Nemzetközi vizeken a Scratch Meccs

Tavaly azért indította el a 12-16 éves korosztályú lányok számára a Scratch Meccs nevű, játékfejlesztő programozó versenyt a SKOOL, hogy a játékos tanulással is segítse őket. „ Csapatokban versenyezhetnek a résztvevők, ezzel a kreativitásuk, az együttműködési képességük, problémamegoldásuk is jelentősen fejlődik”- kezdte a tavalyi versenyidőszak értékelését Major Zsófia, a SKOOL társalapító ügyvezetője. Arra bátorították a benevezőket, hogy merítsenek ihletet azokból a kreatív időtöltésekből, amelyeket egyébként is szívesen csinálnak. Zenéljenek, rajzoljanak, írjanak történeteket. „ Arra szerettük volna inspirálni a lányokat, hogy lássák meg a programozásban lévő kreatív lehetőségeket”- mondta az innovátor.
skool

Tavaly a leginkább motiváló tényezője a versenynek egyértelműen a fődíj volt. Akkor a háromnapos londoni út során egy napot a Facebook európai központjának a megtekintésével töltöttek a lányok.

A sikeres verseny után egy Visegrádi Alap pályázaton is elindult a SKOOL csapata, és nyertek ahhoz forrást, hogy regionális programmá válhasson a Scratch Meccs. Januártól Lengyelország, Szlovákia, Csehország is a magyar partnertől kapott ötletek, infrastruktúrák alapján rendezi meg a maga játékát.

A nemzetközivé válást segíti az is, hogy már az EIT (Európai Innovációs és Technológiai Intézmény) is partner a verseny lebonyolításában. Laurent Roux, a szervezet „entrepreneurship” igazgatója például szerepet vállalt a zsűrizésben is.

Idén újra megnyílt a platform

Tavaly 72 lány, 24 csapatban vett részt a versengésben, idén 100 csapatot szeretnének számolni a szervezők. Már nyitva a platform, föl lehet tölteni a játékokat. Az első forduló október 30-cal zárul, akkor egy öt fős zsűri nézi meg a beküldött pályázatokat, és kiválasztják azt a tízet, akik egy személyes prezentáción be is mutatják a programjukat. Mesélnek majd a motivációjukról, a játékírás során szerzett tapasztalatukról. December végére meg is lesz az új győztes, aki 2017 tavaszán ezúttal egy varsói kirándulás alkalmával a regionális Facebook központot nézheti meg.

Pluhár Zsuzsa, a verseny műszaki hátterét adó ELTE Informatikai Kar, T@T labor munkatársa abban látja a Scratch Meccs jelentőségét, hogy azokat a kezdeti félelmeket lehet legyőzni ezen a módon, ami sok esetben előítéleteken alapszik. Például, akkor is elindulhat egy lány ezen a versenyen, ha hármas informatikából, mert az majd itt, a munka során mutatkozik meg, hogy nagyon jól gondolkodik, és old meg ez által feladatot. Illetve az is magabiztosságot ad, hogyha megtapasztalják, tudnak egy-egy rövid, Scratch programnyelvű játékot írni. Később, a többi programnyelv, vagy alkalmazás elsajátítása már nekik biztos nem fog akadályt jelenteni.

Az agynak nincsen szexusa

Mindez azért fontos, mert - ahogy Cseh Gabriella, a nemi esélyegyenlőségért sokat tevő Facebook kelet-közép-európai szabályozási vezetője elmondta - az agynak nincsen szexusa. Mindenkinek ugyanúgy működik ez a gondolkodásra szolgáló szerve. Az nem mindegy, mire használjuk.
skool

A SKOOL-ban, a technológiai cég vezetője - többek közt - azt is nagyra tartja, hogy a külső előítéletek és a belső félelmek ellen egyszerre képes küzdeni, olyan eszközökkel, mint a most megrendezésre kerülő Scratch Meccs.

Major Zsófia szerint a sztereotípiák sokszor bújtatottak, lassan csúsznak rá a lányokra. Empirikus kutatások sora bizonyítja, hogy 10 éves korig nincs különbség a fiúk és a lányok technológiai érdeklődése között, sőt, enyhén a lányok magasabb megszólítottságot mutatnak. És, miközben a felhasználók minden korosztályban felerészt nők, addig 14 éves korra már az a helyzet alakul ki, amely során a fiúkat a technológia világában alkotói, a lányokat meg csak fogyasztói szerepben látjuk.

A SKOOL-ban is megtapasztalták ezt a jelenséget. Míg a 10-12 évesek körében 4-5-szörös a túljelentkezés a programokra, addig 16-18 éves korosztály esetén ez már jóval kevesebb. „ Erre a korosztályra elfogy körülöttük a támogatás”- mondta Major Zsófia. A Facebook szabályozási vezetője is egy példával támasztotta alá ezt a vélekedést. Az Egyesült Államokban készült egy kutatás arról, hogy a legmodernebb oktatási környezetbe helyezett „kódoló iskolák” az eredeti szándékhoz képest mégis miért veszik el a lányok kedvét a programozástól. Minden részletet átvizsgálva arra jutottak, hogy az a működésmód, amikor a katedrán csak férfiak állnak, és férfiaknak szóló módszertannal oktatnak vegyes csoportokban fiúkat- lányokkal, nem szolgálja a lányok érdekét. „Érzelmi kötödésre van szükség a tananyaghoz, és az oktatóhoz egyaránt azért, hogy a sajátjának, az érdeklődési területén belül valónak érezhesse az a lány a technológiát.”

Egyelőre a szoftverfejlesztői pozícióban még nem sok nő dolgozik a Facebooknál, de szerte a világon sem. De ahogy azt Söröss Attila, a Scratch Meccs zsűrijének tagja, a Kyte Games játékfejlesztő cég alapítója elmondta, most már grafikusi, dizájneri pozícióban, vagy projektvezetőként több helyen találkozni lehet nőkkel a tech-cégeknél is.

Scratch-szakkörök nyílnak

A három lány szinte csak a saját erejéből készült fel a versenyre. Bár Zsófi édesanyja fizikatanár, és otthon, a könyvespolcon talált a lány egy Scratch-könyvet, igazából egyedül programozott. A technológiai érdeklődést a másik két lánynál otthonról elfogadták, de igazi elismerés a munkájuk iránt akkor mutatkozott, amikor - Dorka szavaival - „más is pozitívan értékelte azt, amit csináltam”.

A gimnáziumukban - mivel a tavalyi évben nem volt informatika oktatás - ezért csak az első helyezés kihirdetése után szereztek tudomást a munkájukról. De, azóta igen jelentős változást generáltak maguk körül. Mindenki elkezdett a Scratch-csel foglalkozni, szakkörök indultak, és egyikőjüknek még a testvére is elkezdett játékokat írni.

A szabadidejük sem vált a „gépezés” áldozatává. Zsófi szerint nem töltöttek sok időt a gép előtt a felkészülési időszakban sem, és azóta is a „kinti” világból gyűjtenek impulzusokat.

Erős élményt kaptak Londonban

A három lány közül ketten még nem jártak Londonban, úgyhogy maga az utazás is sok izgalmat adott. Az újdonság mellett, Zsófi szavaival az „erős élményt” a Facebook irodája jelentette a számukra. Dorka szerint az olyan, szabad terek, mint a kinti iroda, komfortosabb annál, amit itthon eddig látott. „Én már most döntést hoztam arról, hogy hasonló munkahelyen szeretnék dolgozni, mert ez sokkal inkább az én világom, mint egy „bedobozolt” munkahely. Olyan helyen szeretnék dolgozni, ahol annyi támogatást kapnak a munkavállalók, mint amilyen a Facebook. És, ami külön fontos, nemcsak az eredmény számít, ahogy láttuk, hanem az egész munkafolyamat során érezni lehet ezt a támogatottságot”.

Problémamegoldásból is jeles

A rendezvény végén az újságíróknak megpróbálták a szervezők segítségével a lányok levetíteni a játékukat. De nem indult el a program. Zene helyett zaj, futó grafika helyett egy merev kép vetült a vászonra. Többször újra indították, majd a magyarázkodás helyett levették a projektorról, és az asztalra állítva, a laptopról indították el az alkalmazást.

A vetítés után meg is kérdeztem Virágtól, hogy ezt a - sok felnőttet is lefagyasztó - helyzetet hogyan dolgozták fel, és kezelték példamutató nyugalommal, mosolyogva válaszolt. Ez egy technikai akadály, amit meg kell oldani. Máskor is előfordult már, és biztos később is be fog következni.

A kreativitásukon, a programozási ismereteiken, és a megélt londoni kiránduláson kívül ez a hozzáállás az, amiért nagyon irigykedhetünk.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk

Megállítható-e a képzett munkaerő külföldre áramlása?

A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk

Hányan vannak azok, akik munka nélkül egyáltalán nem engedhetnék meg maguknak a tanulást?

Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk