Megjelent: 9 éve

100 féle arculat - 8. Alkotás és transzparencia

A növekedési tervek fontos kérdéseket vetnek fel egy cég belső élete szempontjából is, legyen az humánerőforrás vagy márkaépítés. Legalább ennyire kihívást jelent, ha egy cég terméke főleg a vállalati oldalnak szól, ezért a lakosság számára kevésbé ismert a brand. A növekedéssel együtt járó kihívásokról, ezekre a kihívásokra adott válaszokról, karrierlehetőségekről beszélgettünk a Statlogics Zrt. vezérigazgatójával, Slánicz Bélával, a cég vezérigazgató-helyettesével, Óvári Szilárddal és Meggyesi Gáborral, a cég értékesítési és marketing igazgatójával. Annak, hogy egy ilyen HR-es - több mint 2 és fél órás - beszélgetésre a cég három felsővezetője is beül, van egy üzenete, miszerint a cég vezetése tudja, hogy sikerüknek a kulcsa a munkatársak kezében van.

images

A Statlogics Zrt. nem csak idehaza fontos szereplője a pénzintézetek számára szoftver-megoldásokat fejlesztő cégek piacának, de jelentős nemzetközi ügyfélkört is magáénak mondhat. Ezen felül Európa 6. legnagyobb informatikai vállalat csoportjának az Asseco-csoportnak a tagjává vált pár éve, mely további jelentős növekedéshez ad stabil hátteret és kapcsolatrendszert.

2014-ben jelentős menedzsment váltás és szakértő gárda csere történt a felvásárlás lezárulása következményeként. Mit lehet ma látni HR szemszögből?

Slánicz Béla: Az elmúlt bő egy év alatt egyrészt nekünk, vezetőknek is sikerült megismernünk a szervezetet, másrészt mind a folyamatokat, mind az emberi erőforrást tekintve stabilizáltuk a cég helyzetét. Most már arra tudunk fókuszálni, hogy elindítsuk a céget a növekedési pályán folyamatjavítással és új ügyfélszerzéssel, miközben a működésünk továbbra is stabil marad. A tulajdonos nemrég járt itt, és véleménye szerint láthatóan javult a helyzet ahhoz képest amikor még volt egy bizonytalanság az emberekben, de ez elmúlt és most mindenki a munkára és a fejlődésre tud koncentrálni.

A régi és az új emberek között vannak konfliktusok?

Slánicz Béla: A régiek között vannak olyanok, akik könnyen megtalálták a helyüket, de olyanok is, akiket segíteni kell, hogy alkalmazkodni tudjanak. Ezt mi különböző módon próbáljuk segíteni, támogatni.

Óvári Szilárd: Ez egy tudásalapú cég, és a cél, hogy a tudás fejlesztését elősegítsük, és megőrzését, a szervezetbe építését támogassuk. Megpróbáljuk már az elején tisztázni a feladatokat, amik kellenek egy-egy folyamathoz. Eddig nem így volt - ez sokaknak új. A célunk, hogy egy garázscég módszertani rendszeréből egy gyáréhoz hasonlóvá váljunk. De ezekhez a változásokhoz nem elég a vezetőség. Kellenek olyan emberek, akik ezeket a változásokat a napi munka során is továbbviszik.

Mik a célok a jövőre nézve?

Slánicz Béla: Ebben a vállalatban rengeteg a lehetőség: vannak stabil, nemzetközi ügyfeleink, igazi szakemberek dolgoznak nálunk, pozitív kultúrájú a cég.

A jövőre nézve az egyik nagy kérdés (ami a kkv-k állandó kérdése is), hogy mi az, ami segít abban, hogy egy szinttel feljebb lépjünk, hogy közép- vagy nagyvállalattá váljunk. Legyen egyensúly a kreativitás és a megvalósítás között, másrészt legyenek meg a folyamatok, amikkel a vállalat megfelelő mennyiségben és minőségben tud szolgáltatni. A Statlogicsnak a változás ennek a lehetőségét adta meg. Így is kezdtük meg a működésünket: folyamatok standardizálása, kompromisszum nélküli toborzás. Ez egy hosszú út. Mondhatni ez egy jól menő vonat, amiből az út során TGV-t akarunk csinálni, de közben nem állhatunk le, és a változások pozitív hatásait szeretnénk, ha az ügyfeleink és a kollégáink is így élnék meg. 2015 erről fog szólni és ennek van alárendelve egy nagyon tudatos stratégia. Tudatossá vált a dolgozók kíváló minőségű eszközökkel való ellátása, a munkahelyi környezet folyamatos javítása, illetve a dolgozók bevonása a folyamatokba és a döntésekbe. Különböző személyiségek vagyunk, ezért kiegészítjük egymást és így tud megerősödni a cég - nem csak vezetőségi, hanem szervezeti szinten is.
100 féle arculat
A munkáltatói arculatépítés (employer branding) a szakmában egyre inkább ismert és divatos fogalom. Tudatos építése egy munkaadói márkának - azért, hogy könnyebbé váljék az ideális szakemberek bevonzása, megtartása és ösztönzése - egyre inkább fontos és költség oldalon is megtérülő befektetés lehet. Ennek megvalósítása azonban minden vállalat számára különböző kihívásokat rejt és olykor kifejezetten nehéz meghúzni a határt, hol beszélünk munkáltatói arculatépítésről és hol egyszerűen profi HR-menedzsmentről. Ugyanakkor vannak vállalatok, amelyeknél ennek alkalmazására kiemelten szükség van. Legyen szó arról, hogy egy cég nincsen közvetlen kapcsolatban a lakossággal (pl. B2B szektor), vagy olyanról, amely nagyon hirtelen növekedésnek indult és a cég termékének vagy szolgáltatásának hírnevét megelőzte a tömeges toborzási igény, vagy legyen szó arról, hogy egy nehéz piaci szituáció után (pl. leépítés, hírnévrontás), helyre kell rakni a vállalatot munkáltatói szempontból is.
Pulay Gellért, a Human Priority - fejvadász és employer branding tanácsadó cég - vezető tanácsadója, partnere annak igyekszik utána járni, hogy milyen szinten, milyen módszerekkel formálják munkáltatói arculatukat a magyarországi vállalatok és tanácsadó cégek. Ezen cégek felsővezetőit, HR-igazgatóit kérte fel egy-egy interjúra, melynek legérdekesebb kérdéseit és az arra adott válaszokat, 100 féle arculat címmel egy cikksorozatban igyekszik bemutatni. A cikksorozatban a munkáltatói arculatépítést minden esetben kiterjesztett értelemben használja.

Hol tart most ez a folyamat? Milyen típusú ember fogja itt jól érezni magát? A kreatív, akinek hetente van egy új ötlete, ami megvalósulhat, vagy inkább egy olyan, aki jól tud beépülni a folyamatokba?

Óvári Szilárd: Most még sokkal inkább ott tartunk, hogy milyen fajta folyamatokat szeretnénk bevezetni. Olyan embereket veszünk fel, akikkel valamilyen irányba el tudunk indulni. Méretünk okán olyan munkatársakra van szükségünk, akik tudják, hogy milyen folyamatok tartoznak hozzájuk és emellett önállóak is. A tervünk, hogy kisebb egységű csapatokra osszuk fel a dolgozókat.

Meggyesi Gábor: A Statlogics profilját nagyban befolyásolja, hogy a hét ügyfél hat különböző országban van. Ezek az országok a saját fejlődésük más-más szakaszában vannak. Például Oroszországba csak most gyűrűznek be azok a gazdasági-pénzügyi szabályozások, amik Európában, Nyugat-Európában már jó pár éve megtalálhatók. Ennek eredménye, hogy a különböző ügyfelek különböző igényeket támasztanak velünk szemben. Vannak olyanok, akik egy-egy projekthez kötődően külföldön voltak. Ha valaki meg szeretné tapasztalni a nemzetköziséget, akkor itt biztosan meg fogja találni a helyét. Az innovációra, kreativitásra szükségünk van. De mellette kell a standardizálás is, hogy utána ezt a terméket újabb és újabb ügyfeleknek jobb és jobb minőségi szinten tudjuk nyújtani. Azt gondolom a kreatív emberek és azok is megtalálják a számításukat, akik “csak” sodródni akarnak az árral.

Mivel tud a cég kitűnni a versenytársak közül?

Meggyesi Gábor: Az egyik piaci előnyünk mindenképpen az, hogy több országban, több ügyfélnek dolgozunk. A másik, hogy a magyar bankszektor legnagyobb szereplője az ügyfelünk, illetve a többi is a saját országában meghatározó szerepet tölt be. Komoly befektetői háttérrel rendelkezünk: az Asseco Csoport több tőzsdén is jegyzett. Ezért az iparágban végbemenő kisebb-nagyobb fluktuációkat ugyan megérezzük, de ezek nem döntenek le a lábunkról.

Alapvetően egy jó vállalatot szeretnénk megalapozni és továbbvinni, ami minden szempontból transzparens. Azért akarunk fejlődni, mert jók vagyunk abban, amit csinálunk. Olyan emberekre van szükségünk, akik olyan folyamatokat, üzleti tudást birtokolnak, amik értékesek. Ha ezt tovább tudjuk fejleszteni belső és külső képzésekkel, akkor ez értékké válik azáltal, hogy tisztán kommunikáljuk és el tudjuk adni az ügyfelek felé. Nem kell azon aggódnunk, hogy valamilyen ismerős ott dolgozik-e még a leendő ügyfelünknél; tudjuk mi a szolgáltatásunk, az milyen értéket teremt, és ezt megfelelően kommunikáljuk a meglévő és a potenciális ügyfelek felé is. Az ügyfelek számának növelése igenis reális, hiszen egy év alatt már szereztünk is egy komoly és nagy, új ügyfelet, mert jók vagyunk, meg vannak az ötleteink és egy nagyon erős hátterű és kapcsolatrendszerű cégcsoport áll mögöttünk. A mi termékünk a banki működés központjában van. Mivel a termékeinket folyamatosan változtatja a piaci környezet, a szabályozások és a termékfejlesztések, így ezek folyamatosan munkát adnak nekünk. Vannak lehetőségeink és egyre erősebb a keresleti oldalunk az ügyfelek részéről. Olyan embereket keresünk, akik a tervezett és a folyamatban lévő fejlesztéseket is megvalósítják. Nem vagyunk egy startup, de ha a céljainkat és terveinket nézzük, akkor egy kicsit mégis azok vagyunk. Illetve ott van az is, hogy gyorsan tudunk dönteni és rugalmasak is vagyunk.

Rugalmasság, mégis a pozícióknál ott szokott lenni, hogy jó ha ismeri a Delphit, ami egy elavulóban lévő programozási nyelv például. Mennyire van meg az, hogy csak “kalapálni” kell a rendszert és mennyire az, hogy valóban újítások irányába megy a cég?

Óvári Szilárd: Ez a kettősség egyszerre van meg esetünkben. Saját rendszereket fejlesztünk, így lehet, hogy bizonyos ügyfeleknél régebbi technológiákkal is dolgozni kell, de az is biztos, hogy itt valóban meg lehet tapasztalni egy teljes fejlesztési életutat. A régebbi ügyfeleknél a feladatunk a karbantartás és a frissítés előkészítése a bevezetésre, míg az új ügyfelekhez már az új technológiákat visszük.

Mennyire vannak bevonva a dolgozók a toborzásba? Jelen van a cégen belül a munkáltatói arculat és annak a koncepciója?

Slánicz Béla: A dolgozókat igazából a cég teljes folyamatába igyekszünk bevonni. A folyamatoktól, új fejlesztésektől egészen a stratégiai irányvonalakig. Megpróbáljuk biztosítani, hogy minden csoport- és középvezető maga választhassa ki a saját embereit. Az ajánlási rendszer működik, vannak is olyan kollégák, akik másik kolléga ajánlásának útján kerültek a céghez. Van anyagi kompenzáció, de szeretném, ha amiatt is megtennék, mert szeretik a céget.

Ismert a cégben az újratoborzás fogalma?

Óvári Szilárd: Igen. Az elmúlt időszakban több ilyen is volt. Egy kollégát afrikai önkénteskedés után vártunk vissza és most is van szó arról hogy valaki fizetés nélküli szabadságot vegyen ki, mert ki akarja próbálni magát külföldön. Támogatjuk a belső mobilitást is, van példa rá, hogy egyik csapatból a másikba ültek át kollégák, de többen területet is váltottak - például az egyik kolléga tesztelési vezetőből ügyfél projektmenedzser lett.

Megbecsüli a cég a lojalitást?

Slánicz Béla: A lojalitást nagyra becsüljük, hiszen majdnem 20 éves cég vagyunk. A kölcsönös együttműködés során mind a kollégák, mind a cég nagyon sokat tanulunk egymástól és ezt nagyra értékeljük. Azt mondanám, hogy folyamatosan díjazzuk, különböző módon motiváljuk munkatársainkat, például kondi bérlet, megfelelő munkakörnyezet kialakítása (ilyen például a home office) stb. Ha valaki úgy érzi, hogy ő többet érdemel, nyugodtan jelezheti a vezetőjének, illetve a beszélgetések során el szoktuk mondani, hogy mit kell ahhoz valakinek tennie, hogy előrébb léphessen. Feladatok, felelősségek és teljesítmények alapján adunk valakinek nagyobb fizetést, azért mert valaki már 4-5 éve itt van egy adott pozícióban, csak az eltöltött idő miatt nem fog magasabb bért vagy elismerést kapni.

Kikre épít a cég? A fiatalokra vagy a tapasztaltakra? Kell-e, érdemes-e építeni a fiatalokra?

Slánicz Béla: Azt hiszem, az igazság valahol a kettő között van. Egyrészt, szükségünk van az idősebb, tapasztalt kollégákra, és az irányításuk alatt pedig ott lehetnek a fiatalok - akikből később vezetők lehetnek. Mivel nem dolgozókat, hanem munkatársakat keresünk, ezért nagyon fontos a személyiség, a célokhoz való hozzáállás. Előfordult már, hogy más tapasztalatú embert kerestünk, de olyan fiatallal találkoztunk az interjún, akiben volt valami, ami kellett nekünk, ezért el se akartuk engedni.

Figyelnek arra, hogy milyen a jelöltek toborzási élménye?

Slánicz Béla: Egyrészt figyelünk arra, hogy amikor megérkeznek, akkor egy megfelelő szobába kerüljenek, az interjún HR-es és szakmai ember is ott legyen, illetve, hogy az interjúztatók felkészültek legyenek a pozícióval és a jelentkezővel kapcsolatban. Hiszem, hogy a gyakorlat teszi a mestert: ahogy a kollégáim is egyre több interjún vesznek részt, úgy javul az ő teljesítményük is. Az interjúk során mindig adunk visszajelzéseket - pozitívakat, negatívakat egyaránt. Azt mindig el szoktuk mondani, ha valakivel nem kívánunk továbbmenni és ezt meg szokták köszönni.

Volt olyan, aki mondta, hogy “Hú, úgy két vállra lettem fektetve”, azaz valóban szakmai kérdéseket kapott és hogy ezt tuti, hogy nem fogja elfelejteni. A belépéskor el szoktunk velük beszélgetni a céljaikról, elvárásaikról, arról, hogy milyen volt a kiválasztási folyamat, illetve, hogy ebben mit módosítana.

Kiket a legnehezebb elérni? Szakmai vagy személyiségbeli kihívások vannak inkább?

Slánicz Béla: Mindkettő. Az IT-ban olyan szinten van túlkereslet, hogy ha feladunk egy hirdetést, azt 2 óra múlva már meg sem találom az első két oldalon. A csatornák nem igazán működnek és a reakciók is nagyon furcsák. Lassan a sima fejlesztőket is fejvadászni kell. Viszonylag sok az átlagos vagy átlag alatti jelentkező, de ez nem csak a mi iparágunkban probléma. A személyiség nagyon fontos egy jelentkező értékelésénél.

Ki az ideális Statlogics ember?

Slánicz Béla: Habár még nincs kidolgozva szervezeti szinten, de nekem a fejemben már nagyjából megvan. Tisztességes munkavégző, aki dolgozni és alkotni akar. Nyitott, őszinte kommunikációt vár el és ő is így tesz. Nem csak üzemeltetni, hanem alkotni akar. Legyenek ötletei, újításai, hiszen így ő lehet az, aki a jövőképből jelent csinál. Legyen jó abban, amit csinál - attól lehet, hogy itt mást fog csinálni, de legyen igazi szaki.

Megtartani vagy megtalálni nehezebb a jó szakembert?

Slánicz Béla: Szerencsére azt mondhatom, hogy megtalálni nehezebb, mert jó a megtartó képességünk. Ami fontos, hogy a jó embert nehéz megtalálni és sok kompromisszumot sem akarunk kötni.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hibázik az AI alapú toborzás is - könnyen kerülhetnek süllyesztőbe a legjobb jelöltek

A mesterséges intelligencia (AI) alapú toborzási szoftverek miatt sok potenciális jelölt is kieshet a rostán a kiválasztás folyamata során. Sok... Teljes cikk

Ezért fontos, hogy a toborzó kommunikáció ne csak a fiataloknak, hanem szüleiknek is szóljon

A cégeknek érdemes részt venni a duális képzésben, hiszen a tanulók jelentős része a duális képzőhelyén szereti meg igazán a szakmáját és... Teljes cikk

Miért fukarkodnak a munkáltatók az állásinterjún adott visszajelzésekkel?

Jó ötlet-e az állásinterjú végén megkérdeznie a pályázónak, hogy milyennek látták a teljesítményét, milyenek az esélyei? Jogában áll-e... Teljes cikk