Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 2 hete

5 perces sétákkal kell megszakítani az ülőmunkát

Óránként 5 perces sétával érdemes megszakítani az ülőmunkát. Ez egy tanulmány szerint javítja a hangulatot, csökkenti a letargiát és az éhségrohamokat, anélkül, hogy rontaná a figyelmet és a koncentrációt, számol be a New York Times. Újévi "reformnak" nem is rossz elhatározás, amit kellő tudatossággal meg is valósíthatunk.

Aki egész nap asztalnál ül vagy irodai munkát végez, annak jó újévi fogadalom lehet, hogy ráveszi magát óránként 5 perc sétára. Ez egy tanulmány szerint többet ér, mintha a munkanap előtt járna valaki egy kiadósabbat. Lehet a folyóson, az irodaépület lépcsőházában vagy akár az irodában "keringeni" egyet.

Már nem egy vizsgálat megállapította, hogy napi 8-9 óra ülőmunka növeli a cukorbetegség, a depresszió és az elhízás kockázatát, azokhoz képest, akiknek több lehetőségük van a mozgásra. Ezekre a kutatási eredményekre érkezett az álló munkavégzés és a futópados íróasztal, mint lehetséges megoldás egyes munkahelyeken. Ezek azonban nem olcsó, és sok helyen nem működőképes megoldások.

A novemberben az International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity című lapban megjelent tanulmányt megalapozó vizsgálatot a coloradói egyetem és a Johnson & Johnson közösen készítette.

Meghívtak 30 ülőmunkát végző alkalmazottat a vizsgálatba, akiken számos vizsgálatot végeztek el, és kérdőíveket töltettek ki velük a hangulatukról, hogy mennyire fáradtak vagy energiával teltek stb. Majd három alkalommal hatórás munkanapot szimuláltak a résztvevőkkel, egy esetben csak egészségügyi szünetekkel, egy másik alkalommal 30 perces sétával a munkanap elején, a harmadik látogatáskor pedig minden órát közepes intenzitású sétával kezdtek, öt percig.

Rendszeres vérvételekkel (stresszhormon) és kérdőívvel (energiaszint, hangulat, fáradtság, étvágy) követték az alanyok állapotát és döntéshozatali képességüket is tesztelték minden alkalommal.

Az eredmények azt mutatták, hogy mindenki sokkal jobban érezte magát, ha nem folyamatos volt az ülés 6 órán keresztül, és az ötperces megszakítások még jobb eredményeket hoztak, mint az egybefüggő séta a nap elején. A dolgozók vidámabbak, energikusabbak, kevésbé fáradtak voltak, valamint nem kívántak (kizökkentő tevékenységként) annyira enni. A stresszhormonok szintje és a kognitív képességek nem változtak.

A vizsgálatból azt a következtetést vonták le, hogy kismértékű rendszeres mozgás is nagyon sokat adhat a jóllét szempontjából, a koncentrációt viszont nem befolyásolja negatívan.

New York Times
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
10 embert temetett be egy szénbánya Kínában

Kedden beomlott egy szénbánya Kínában. Az omlás tíz embert temetett maga alá. Teljes cikk

Japánban munkába állt Hospi, a robot egy szállodában

A robot szenzorokkal méri fel a környezetét, és több dologban is képes a vendégek segítségére lenni. Bár egyelőre csak teszt üzemmódban működik, írja a Napi.hu. Teljes cikk

Antonio Tajani lett az Európai Parlament új elnöke

A néppárti Antonio Tajanit választották meg kedden az Európai Parlament (EP) elnökének a képviselők az uniós testület strasbourgi plenáris ülésén. Teljes cikk

Nem akarnak szabad munkaerő-áramlást, így Nagy-Britannia kilép az egységes európai piacról

Nagy-Britannia átfogó és bátor szabadkereskedelmi egyezményre törekszik, de nincs szándékában az egységes piac részének maradni, mondta el Theresa... Teljes cikk

A munkavállalói készségek miatt aggódnak a vezérigazgatók

A vállalatok vezérigazgatói számos aggodalomra okot adó fejleményt látnak idén, a gazdaság növekedési kilátásaival kapcsolatban azonban... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár

Munkahelyi egészségfejlesztés szak a BDF-en

Munkahelyi egészségfejlesztés, valamint Életmód tanácsadó és terapeuta szakirányú továbbképzési szakokat indít 2008. februártól négy...