"A becsöngetés neked szól, a kicsöngetés nekem"
A legtöbb iskolában az óraközi szünet tíz perc, ez alatt kell átérniük a gyerekeknek a másik terembe, WC-re menniük és esetleg beleharapniuk a tízóraijukba. Vajon mi értelme ennek a rohanásnak? Hogyan lehetséges az, hogy már a “betűk birodalmába és a számok országába” való belépéskor megkezdődik a hajsza? Folytatjuk Ligeti György, oktatásszociológus iskolakezdő sorozatát.
A pedagógusoknak komoly munkájuk fekszik annak a pavlovi reflexnek a kialakításában, hogy a csengőszó (e hanghatás miatt is indokolt Pavlovra hivatkozni) valaminek a kezdetét (tanóra), illetve a végét (szünet) jelzi. A rutinos diákok a csengőszóra felpattannak a padból. Nem ilyen vehemensek a tanárok az óra befejezésekor. A hardcore pedagógus esetleg a következő óra kezdetét jelző becsengetésig is el tudja húzni az időt. Vajon belegondol-e, hogy mennyit ér az óra végéig be nem fejezett vers utolsó sorainak közös olvasása, amikor a diák minden idegsejtjében a padból kiugorhatnék rezeg? “Várj, még feladom a házi feladatot!” – mondja, s ahelyett, hogy nagyvonalúan beismerné önmagának is, hogy ezúttal nem tudott a 45 perccel jól gazdálkodni, s elengedné a házi feladatot (egy életre népszerűvé és hitelessé válva a diák szemében), megmutatja, hogy hatalmában áll a mérkőzés lefújása után is gólt lőni.
Az iskola egyszerre a hétköznapok világa, ahol a diákok megismerik az intézményrendszer működését és egyszerre a mindennapjaink tükre is. A pedagógus számára munkahely, méghozzá olyan munkahely, ahol ő maga is kiszolgáltatott. Mikor kezdődik az értekezlet? Pontosan 17:00-kor, késni nem ildomos. És mikor fejeződik be? Akkor, amikor az iskolavezető befejezi. Van-e olyan pedagógus, aki megkérdezi a tantestület előtt, hogy meddig is fog tartani a mai szeánsz? És vannak-e olyan bátrak a tanárkollégák között, akik figyelmeztetnek arra, hogy már két órája zajlik az értekezlet – se pisilés, se cigaretta?
A legtöbb intézményben az asszertiv kommunikációt minimum támadásnak, rendszerkritikának fogják fel, s a kollégák esetleg a dohányzóban vagy a folyosóügyelet homályában gratulálnak a bátor kollégának, aki helyettük is felemelte a szavát, hiszen a legtöbb pedagógus este 19:00-kor menne már haza főzni, saját gyereket ellátni vagy éppen fizetést kiegészíteni. Ha viszont valaki bűnbánó tekintettel kihátrál a túl hosszúra nyúlt értekezletről, voltaképpen megúszta az egészet: a legritkább esetben van a dolognak következménye.
“A becsöngetés neked szól, a kicsöngetés nekem” – mondja a pedagógus a fészkelődőknek. De miért gondolja azt, hogy neki ezzel a mondattal kell kijelölnie a hatalmát? Miért válik a tudás megszerzésének motivátorából (tanár) hatalmi tényező Kelet-Közép-Európában?
A gyerekek már az iskolában megtanulják, hogy soha semmire nincsen idő, hogy rohanni kell, hogy még többet és még többet. Ha pedig rátekintünk a magyar gazdaságra, a munkahelyekre, vagy akár közterületeink állapotára, akkor belenézhetünk a közoktatás szemei közé: az első injekció ugyanis ott éri az embert munkakultúrából, időgazdálkodásból vagy folyamatmenedzsmentből.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Rövidített munkaidő és home office, nem csak hálás konferenciatéma vagy hatásos márkaépítési üzenet kellene, hogy legyen, hanem valódi people... Teljes cikk
HR Szubjektív rovatunkban Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial divíziójának globális HR vezetője kérdez, miután válaszolt Bondici Flóra, a Chorus... Teljes cikk
„Nem a legerősebb szervezet lesz a túlélő, nem is a legintelligensebb, hanem az, amelyik a leginkább fogékony a változásra” – mondta Charles... Teljes cikk
- Sikeres az Iskolában az erdő program 3 hete
- Új rektor a Budapesti Gazdasági Egyetem élén 4 hete
- Hogyan készítsd fel gyermekedet az iskolai évekre? 3 hónapja
- György László: a cél, hogy 2030-ra minden mai általános iskolás rendelkezzen szakmával vagy továbbtanuljon 5 hónapja
- A 20-24 éves népességből a legalább középfokú végzettségűek aránya 6 hónapja
- Díjazták a kreatív tanárokat 6 hónapja
- Több mint 840 ezer diák internetezhet gyorsabban 6 hónapja
- Október 16-án kezdődnek az őszi érettségik 7 hónapja
- Az agrárium felé terelnék a fiatalokat 8 hónapja
- Ennyi tanuló kezdte meg a tanévet katolikus oktatási intézményben 8 hónapja
- Ennyi óvodás és iskolás kezdte meg az idei tanévet 8 hónapja