Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 9 éve

A foglalkoztatottak negyedének van SZÉP-kártyája

Még mindig népszerű elektronikus béren kívüli juttatási forma a SZÉP-kártya: a sajtóban megjelentekkel ellentétben nem tört meg a lendülete. Bár az esős nyár kihatott a júliusi költésekre, idén összességében több a kártya, a feltöltés és a költés is, mint tavaly. Szeptemberben több mint egymillió dolgozó rendelkezett ezzel a plasztikkal, amelyre a hazai munkáltatók 59,4 milliárd forintot utaltak, 11,5 százalékkal magasabb összeget, mint az előző év azonos időszakában - közölte a HR Portállal a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM), melyet két kártyakibocsátó is visszaigazolt.

images

Lefulladt a SZÉP-kártya címmel jelent meg a Világgazdaság szeptemberi cikke. Az elemzés szerint ugyan a belföldi vendégéjszakák száma 5,5 százalékkal nőtt idén júliusban, a plasztikkal ennek ellenére, ha csak néhány millió forinttal is, de kevesebbet költöttek (2,7 milliárd forintot) a kereskedelmi szálláshelyeken, mint 2013 júliusában. Ráadásul azóta a felhasználók és a kártyát elfogadó hotelek száma is növekedett - írta a gazdasági napilap.


A KSH adatai nem adnak teljes képet



Az OTP, a K&H és a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) is cáfolja a zöld újságban megjelenteket. Határozottan állítják - adatokkal alátámasztva-, hogy a kártya népszerűsége töretlen. Az NGM a HR Portálnak adott nyilatkozatában kiemelte: nem ad teljes képet, ha a kártya teljesítményét csupán a kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalmával hasonlítják össze, hiszen a szálláson kívül számos egyéb más szolgáltatást is igénybe lehet venni azzal. Épp ezért a KSH adataiból nem derül ki, mennyit költöttek a kártyabirtokosok például fürdőkben, vendéglátóhelyeken vagy fesztiválbelépőkért - írták portálunknak.


Esős nyárral magyarázza a kevesebb költést az OTP



A SZÉP-kártya piac 75 százalékát uraló OTP kártyájára közel azonos mennyiségű (20 milliárd) forint áramlott a turizmusba és vendéglátásba az idei nyári szezonban, mint tavaly. A kártyakibocsátó ezt a kiszámíthatatlan időjárással magyarázza, melyet a kártyás költések is jól mutatnak. - Amíg tavaly a július volt az egyik legerősebb hónap költés szempontjából, addig idén a júniusban és az augusztusban látszott nagyobb felhasználás - válaszolták kérdésünkre a kártyakibocsátó.


Több kártya, több feltöltés, több költés



Az NGM adatai szerint ebben az évben január-szeptemberben nemcsak a kártyafeltöltések, a költések is meghaladták a tavalyi év azonos időszakában mért értékeket, mégpedig 11,4, illetve 8,9 százalékkal. Idén kivétel nélkül minden hónapban két számjegyű volt a kártyafeltöltések bővülése - emelték ki. A NGM számításai szerint, ha a tendencia kitart év végéig, akkor a tavalyi egész éves 67,8 milliárddal szemben idén megközelítheti a 80 milliárd forintot.


Munkáltatói érdek a kipihent munkavállaló



A SZÉP-kártya továbbra is az egyik legnépszerűbb cafeteria-elem: idén közel 10 százalékkal, 24 300-ra - ebből 15 000 OTP-s - nőtt a munkáltatói szerződések száma a gazdasági tárca adatai szerint. - Szerencsére mind több foglalkoztató ismeri fel, hogy a kipihent alkalmazott a cég számára is értéket jelent - közölte az NGM. Ebben a munkavállalók is partnerek. Egyre több dolgozó kíván részesülni a rekreációt, üdülést biztosító lehetőségből. A számok is ezt támasztják alá: tavalyhoz képest közel 17 százalékkal emelkedett a főkártyabirtokosok száma, míg a társkártyák számának bővülése megközelítette a 16 százalékot. A kártyabirtokosok száma 23 ezerrel túllépte az egymilliót - amelyből 780 ezer OTP-s kártyabirtokos -, ebből az következik, hogy a foglalkoztatottak egynegyede rendelkezik SZÉP-kártyával és minden ötödik munkavállaló zsebében OTP -s kártya lapul.

A gazdasági tárca a feltöltések növekedését tekinti a népszerűség legfőbb. "Az utazók tisztában vannak azzal, hogy ugyanazt a megbízható szolgáltatást elő- és utószezonban jobb ár-értékarányban érhetik el, éppen ezért a költések dinamikájának alakulása a feltöltésekéhez képest másodlagos. A tapasztalat azt mutatja, hogy a feltöltött összeget előbb-utóbb felhasználják." - reagálta az NGM a Világgazdaság elemzésére, kiemelve: a kártyával enyhíthető a turizmus szezonalitása.


Tarol az OTP



A fentiekben közölt adatokból is jól látszik az OTP vezető szerepe a kártyakibocsátók között, melyet a feltöltések és költések is alátámasztanak. Idén szeptember végéig 43 milliárd forintnyi juttatást használtak fel a kártyabirtokosok, ami 3 milliárd forinttal több, mint a tavalyi ilyenkor. A feltöltések terén szintén növekedést tapasztalt a kibocsátó, hiszen több mint 5 milliárd forinttal növekedett a január óta érkezett utalások összege a tavalyi év hasonló időszakához képest. Az összesen 45 milliárd forintnyi feltöltés is bizonyítja, az OTP által kiadott SZÉP -kártya továbbra is a legnépszerűbb elektronikus béren kívüli juttatási forma.


K&H: kis fellendülés



A K&H a tavalyi év azonos időszakához képest kis mértékű fellendülést tapasztalt idén, melyet a SZÉP-kártya szolgáltatás teljes körű ismertségével magyaráznak. - Akik nyújtani szerették volna vagy épp elfogadni, azok nagy része már szerződést kötött valamelyik SZÉP-kártya kibocsátó intézménnyel - írták portálunknak.

A visszajelzésekből arra következtetnek, hogy továbbra is népszerű ezen cafeteria-elem mind a kártyabirtokosok, mind az elfogadóhelyek tekintetében.

Úgy vélik, a SZÉP-kártya nemcsak a turizmusban aratott sikert, de nagy mértékben hozzájárul a munkavállaló pihenéséhez, szórakozásához és a plasztik használatával olyan élményekben is részesülhet a kártyabirtokos, amelyet vélhetően saját forrásból nehezebben engedhetne meg magának.

A K&H kkv bizalmi index májusban kiadott eredményei szerint tovább növekedett, és ezzel bevezetése óta legjobb eredményét érte el a SZÉP-kártya népszerűsége. Akkor a vállalkozások 21 százaléka tervezte annak beépítését a bérezési rendszerbe. A Fizetesek.hu 2014 első hat hónapját vizslató felmérése is ezt támasztja alá: az év első felében a második legnépszerűbb juttatási forma volt.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek