A főnök felelős az új kolléga sikeréért
Milyen on-the-job és off-the-job módszerekkel ajánlott a beilleszkedésben segíteni az újonnan belépőket? Kinek mi a szerepe a folyamatban? Mindez kiderül a Pályacsúcs magazin cikkéből.
A siker feltétele az alapos előkészítés
"A beilleszkedés problémamentes megvalósításának előfeltétele az alapos előkészítés - vagyis a munkaügyi és adminisztratív feladatok elvégzése, a munkahely és az új munkatárs fogadásának előkészítése, a mentor kinevezése, valamint a beilleszkedési terv elkészítése" - mondta el Pataki Csilla, az Ergofit Tanácsadó és Továbbképző Kft. senior management tanácsadója.
A beillesztés a vezető feladata
A fentiek közül talán a legfontosabb az egyéni beilleszkedési terv összeállítása, ami a tévhittel ellentétben nem a HR-osztály, hanem a vezető feladata - ahogy a beilleszkedés támogatásában is ő a kulcsszereplő. A beilleszkedési folyamatban a közvetlen felettesé a főszerep, hiszen ő áll napi kapcsolatban az új dolgozóval, ő ismeri legjobban a betöltendő munkakör tartalmát és elvárásait, ő fogalmazza meg a követelményeket, emellett ő tud hatást gyakorolni a csoport tagjaira az új tag befogadása érdekében.
A HR információt nyújt
"A HR szakemberek a folyamatban a belső szolgáltató szerepét töltik be, feladatuk az információszolgáltatás, a dokumentum-előkészítés (munkaszerződés)- és továbbítás, a munkacsoport tagjai pedig támogatják az új dolgozót a feladatok elvégzésében, valamint közvetítik a vállalati kultúra elemeit."
E három csoport mellé gyakran egy mentor is társul, aki segítséget nyújt a szakmai alapismeretek elsajátításához, a munkakör szakmai feladatainak ellátásához szükséges rendszerek megismeréséhez, és támogatja a dolgozót a szervezet tagjaival való együttműködési kapcsolatok kialakításában.
A beillesztést segítő módszereket tekintve hazánkban leginkább az úgynevezett on-the-job és off-the-job módszerek terjedtek el. On-the-job módszer például a mentorálás, a "mélyvízbe dobás" ,amikor már gyakorlatilag az első napokban felelősségteljes feladatokkal látják el a dolgozót. Off-the-job módszer pedig az üzemlátogatás, a csapatépítő tréning, de a különböző tanfolyamok, továbbképzések is ebbe a kategóriába tartoznak.
Több módszert alkalmazzunk egyszerre
A szakértők szerint a leghatékonyabb, ha az illetékesek a két kategória módszerekeit közösen alkalmazva segítik az új dolgozót a beilleszkedésben. Így tesz a Diageo, szeszesitalok gyártásával és forgalmazásával foglalkozó multinacionális cég
"A beilleszkedést a fentiek mellett egy egynapos tréning is segíti, amelyen a munkatárs megtudhatja, milyen személyiségjegyek jellemzik őt, valamint leendő kollégáit. E tréning a csapatba való integrálódásban játszik nagy szerepet, hiszen itt megismerik önmaguk és kollégáik jellemző kommunikációs és együttműködési stílusát és preferált csapatszerepét is."
A nyomtatott kiadvány is egy segítség
Néhány éve a Schneider Electric Rt. is hasonló programmal próbálta elősegíteni az új kollégák beilleszkedését, a belépők számának csökkenésével azonban három napos programjukat megszüntették. Helyette elkészítettek egy körülbelül 50 oldalas tájékoztató kiadványt, amelyben a vállalat felépítésének, működésének, stratégiai céljainak és küldetésének bemutatása mellett az eligazodást könnyítő gyakorlati tanácsokkal látják el az új munkatársakat: mi a teendő, ha vendégük érkezik, mi a tárgyalófoglalás menete, illetve szenteltek egy fejezetet a vállalaton belül használt rövidítések magyarázatának is.
A fejezetek végén pedig egyrészt található egy link -amelyen a taglalt téma részletes bemutatását olvashatja az új kolléga az számítógépes rendszerben- másrészt fel van sorolva azon személyek neve és elérhetősége, akikhez problémáival fordulhatnak.
Portré-interjú az újonnan belépőkkel
"A kiadvány átadását követően a közvetlen vezető, aki felelős az új munkatárs betanításáért -vagy a szervezeti egység asszisztense- körbevezeti az illetőket az irodaépületen, és bemutatja a kollégákat. Mindemellett az új munkatársak mindegyikével készítünk egy portré-interjút, amelyben feltérképezzük személyiségüket, bemutatjuk kedvenc tevékenységeiket, ételeiket, hobbijukat, stb. Ezt az intraneten tesszük közzé, így a dolgozóknak az interjút elolvasva lehetőségük nyílik közelebbről megismerni a frissen belépőket" - tájékoztatott Hompó Márta, a cég HR igazgatója.
A betanulási időszak a beilleszkedés szerves része
A beilleszkedést segítők először általában a szervezettel és a szervezeti kultúrával ismertetik meg az új kollégákat, majd pedig a közvetlen munkatársakkal. Ezek után következik a betanulási időszak - amit egyébként nem lehet elkülöníteni a beilleszkedési folyamattól: a betanítás során fejeződik be a beilleszkedés.
A Diageonál a beillesztési programot egy 2 héttől 3 hónapig tartó betanulási időszak követi. "A betanítás első lépéseként a közvetlen vezető egy 1 napos áttekintést tart a munkafolyamatokról, ismerteti az úgynevezett próbaidős teljesítménytervet, amelyben a következő három hónap célkitűzései, elvárásai szerepelnek. A betanulási időszakban a vezető hetente konzultál az újonnan belépővel, áttekintik és elemzik az addig elvégzett feladatokat, és kijelölik a továbbiakat. A belépéstől számított első hat hónapban minden dolgozónk minimum 10, maximum 40 nap képzésre számíthat pozíciójától és feladatától függően" - tájékoztatott Sipőcz Iván.
A betanítás időszakában egyébként - mentor hiányában - a dolgozó a vezető mellett legtöbbször csak a közvetlen kollégákra számíthat. Ez viszont nagyban a segítségére lehet a beilleszkedésben: a folyamatos kommunikációnak köszönhetően ugyanis könnyen megismerheti a munkatársakat, szokásaikat, elvárásaikat, és viszont, a kollégák is megismerhetik őt.
- 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. Részletek Jegyek
- 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI? Részletek Jegyek
- 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását. Részletek Jegyek
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
Miközben a nők által betöltött felsővezetői pozíciók aránya világszerte 19,4%-ról 33,5%-ra nőtt két évtized alatt, a fejlődés... Teljes cikk
A csapatépítés ösztönzésével, az eredmények jutalmazásával, a kommunikáció támogatásával és a munka-magánélet egyensúlyának... Teljes cikk
A HR szakembereknek részt kell venniük az üzleti stratégiaalkotásban, ennek érdekében érdekében szükséges az üzleti gondolkodás fejlesztése, hogy... Teljes cikk