kapubanner for mobile
Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 9 éve

A kkv-s HR-es egy személyben mindenes?

A kkv szektorban nincs igazi HR munka, ha pedig van, akkor gyakran egyetlen személyzetisre bízzák az összes emberi erőforráshoz kapcsolódó feladatot: a toborzás-kiválasztástól, a cafeteria-rendszerek és egyéb HR adminisztrációs rendszerek kezelésén keresztül a teljesítményértékelésig - ezzel a nélkülözhetetlenség hamis érzetét keltve. Vajon mindenhez kell értenie egy kkv-s HR-esnek? Meddig bírja megőrizni integritását? Hogyan tudja csökkenteni munkaterhét? Miként lehet kitörni a mindenes szerepköréből? Gyakorlati tapasztalatokat halhattunk a novemberben megrendezett Personal Hungary egyik kerekasztal-beszélgetésén.

Nincs igazi HR munka a kkv-szktorban, de szükség lenne rá

Tavalyi kutatások, benchmark felmérések szerint a kkv-szektorban még mindig nem ismerik a korszerű HR szerepét és módszereit. Leszámítva azt a 4000-5500 céget - köztük is a közel 900 nagyvállalatot, ahol valódi stratégiai partnerként működik a HR. Több rendezvény foglalkozott már ezzel a témával, rámutatva, nagyobb szükség van a HR-re a kisvállalkozásoknál - ezen belül a mikrovállalkozásoknál -, mint valaha. Ezen ellentmondás hátterében több tényező húzódik meg. Például az, hogy ebben a szektorban jellemző a pozícióját évtizede bitorló vezető, a mindennapi ügyekért felelős HR. Itt a Business Partner jellegű HR-vezetőre nincs szükség.

Vagy épp növekszik a vállalat, csak épp tiszta folyamatok és felelősségi rendszerek híján a káosz felé tartanak. - Biztos jele a zűrzavarnak, ha a vezetők feladatkörei elmosódnak, pl. a pénzügyi igazgató bevallásokat készít, vagy a cégvezető üzletszerzés helyett adminisztrációval bajlódik – hangzott el tavaly nyáron a Human Score - IBS HR műhely által szervezett beszélgetésen. Több kisvállalkozásoknál az ügyvezető, a tulajdonos, vagy a feladattal megbízott munkatárs ösztönösen alkalmazza a HR-eszközöket. Mivel ezek mögött azonban nincsenek rögzített és mindenki számára egyértelmű módszertanok, akár egyetlen személyes konfliktus komoly szervezeti, gazdasági visszaesést idézhet elő – mutattak rá szakemberek.

Megoldás lehet akár egy interim menedzser alkalmazása, aki kialakítja a közepes vállalkozások rendszereit, amelyet azután kevésbé tapasztalt kollégák is tudnak működtetni. Tapasztalatok szerint azonban a vállalkozók inkább maguk mennek el egy HR-képzésre, minthogy másra bízzák a feladatot.


A kkv-s HR-es egy személyben mindenes



Vegyük azt az esetet, amikor a cégek alkalmaznak humán erőforrással foglalkozó „mindenest”, csak egy idő után roskadozik a munka súlya alatt az elmosódott feladatkörök, felelősségi rendszerek, kiépített HR rendszerek híján és káosz alakul ki. Dr. Bodó Péter, a Dr. Bodó Training és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója, az Európai Coaching Szövetség (ECA) alelnöke az érintettek felelősségére hívta fel a figyelmet. Véleménye szerint a HR-eseknek nem szabad passzívan figyelniük a saját munkakörük alakulását, tenniük kell azért, hogy ne mindenesként tekintsenek rájuk. - A HR-nek magának kell kialakítania a kereteit. Nehezebb a határokat átlépni, ha már az elején tisztázzák a feladatköröket – emelte ki Bodó Péter. Több hozzászóló is megerősítette a HR-esek leterheltségét, mindenességét. A szakember úgy látja, ez a nélkülözhetetlenség hamis érzetét kelti a HR-sekben. Mindenest bármikor talál az ember, de egy szakterületen kiválóan teljesítőt nem feltétlenül – figyelmeztetett.

Az is a különböző munkakörök határainak elmosódásához vezethet, ha a HR-es feladatok nem töltenek ki egy teljes, nyolcórás munkakört, ezért a cég pl. informatikai feladataiba, szervezésbe is be kell segítenie a munkatársnak - tudtuk meg egy 37 fős IT-fejlesztéssel foglalkozó cég fejlesztési konzulensétől.

A felszólaló személyzetisek közül többen a toborzás-kiválasztásért, képzések megszervezésért felelnek, mások a cafeteria-rendszereket kezelik, elégedettség-felmérést és/vagy teljesítményértékelést vezényelnek le, miként egy kilencvenfős cég két frissen végzett HR-eseitől megtudhatta a nagyérdemű.

Míg egy másik kkv munkatársa arra panaszkodott, a céghez kerülve nem volt felkészülve a rá zúduló feladatokra és arra, hogy egyetlen HR-esként mennyi mindenért felel majd. Új dolgokra, fejlesztésre, motivációra nincs ideje a napi 12 óra adminisztráció, HR szoftverek kezelése mellett. A delegációra sincs módja és a háttérben meghúzódó, mindenki számára egyértelmű létszámgondot pedig nem orvosolják a cégnél, mert ezekben a bizonytalan gazdasági időszakban, ha fel is vesznek új embert, nem a HR területre. – A vezetői támogatás akkor jöhet szóban cégünknél, amennyiben az adminisztráció terhét leveszik a vállamról és legalább egy főt felvesznek mellém. Kivárom a bővülést és akkor kezdek neki a fejlesztői feladatoknak. Ha ez nem történik meg, marad a napi sokszor 10 óránál is tovább nyúló munkaidő – zárta történetét a leterhelt HR-es.

- Ez nem jó stratégia. A HR-esnek határozottan jeleznie kell problémáit, igényeit a vezetőség felé az elvárások teljesítéséhez. Amennyiben szükséges, delegálnia kell a feladatokat. Egy konkrét egyezségre van szükség. Ugyanis nem csak a raktáros munkájához kell megteremteni a munka elvégzéséhez szükséges feltételeket, hanem a HR-eséhez is – nyomatékosította Bodó Péter az előzőekben felvetettekre reagálva. Hozzátette: meg kell fogalmazni, ki miért felel és azt milyen feltételek biztosításával lehet elvégezni. Ha a felek már az elején nem tisztázzák le a határokat, akkor a cég azt a következtetést fogja levonni, hogy az adott munkakört egy ember is el tudja látni és a továbbiakban ezen fog spórolni. Különben is, mire megy a cég egy kiégett, túlterhelt HR-essel? – kérdezi Bodó Péter.


Egy interim menedzser is lehet mindenes



Frajna Piller Annamária, aki egy hazánkban 130 munkatársat foglalkoztató logisztikai cég .interim HR vezetője saját példáján keresztül mutatta be, milyen könnyű mindenessé válni. A céghez kerülve egy évet kapott a tulajdonos-vezérigazgatótól a különböző HR-rendszerek bevezetésére (bér, munkakör, teljesítményértékelés, kompetencia). Idővel azonban kiderült, , hogy a cég problémái nem a rendszerek hiányából eredtek. Annamária idejének jelentős részét a toborzás-kiválasztás, fluktuáció kezelése vitte el. Egyrészt a képzett teherautósofőrökből hiány van hazánkban, ezért nem könnyű betölteni a pozíciókat. Másrészt a felső vezetők együttműködésének fejlesztésével is sokat kellett foglalkoznia. Eközben egyre több területet bíztak rá, egyre többen fordultak hozzá problémájukkal. Egyszer csak azon kapta magát, hogy mindenessé vált. Frajna Piller Annamária ma már rutinosabban látja el sokrétű feladatait tudván azt, hol van az a bizonyos határ.

Miként a kerekasztal-beszélgetésből kiderült, nemcsak a HR-es, az interim menedzser, de még a coach is belefuthat a mindenes zsákutcájába.
Négy százalékkal csökkent a kkv-k száma 2009 és 2013 között, ami huszonkétezer vállalkozás és megközelítőleg harminckétezer munkahely megszűnését jelenti. Az Európai Bizottság előrejelzése szerint további ötezer-háromszáz munkahely szűnik meg ebben a szektorban 2015-ig – írta a Világgazdaság.


A vezetők bevonásával csökkenhet a HR-es munkaterhe



Ebben a folyamatban azonban nemcsak a HR-es felelőssége merül fel, hanem a vezetőé is. A mindenesség a vezetői kompetenciák hiányára is utal - enyhít a HR-esek kritikáján Bodó Péter.

A kerekasztal-beszélgetésen elhangzott, a vezetők nem jeleskednek a kommunikációban és a teljesítmények elismerésében sem, a bírálatokban annál inkább.

Bodó szerint szemléletváltásra lenne szükség. A vezetőknek meg kell érteniük, hogy a személyiségfejlesztés, az emberek vezetése nem kizárólag HR feladata, nem delegálhatnak minden emberi feladatot a HR-re. - A vezetőket be kell vonni a humán erőforrás menedzsmentbe, természetesen nem minden területbe, így tud csökkeni a HR-es munkaterhe. A cégeknek pedig támogatniuk kell az ehhez szükséges kompetenciák megszerzését.

Nagy kérdés, hogy a vezetők mennyire érzik sajátjuknak a munkatársakkal való foglalkozást. Ennek egyik jele az állásinterjún való részvétel és annak, szakmai oldalról képviselik-e a céget. Ezen túl a teljesítmények értékelésekor tapasztalt vezetői magatartás is árulkodó. Ha passzívak, nem dicsérnek, nem adnak magyarázatot értékelésükre, a HR-esek irányított kérdésekkel segíthetnek.

Bodó úgy látja, nem kell leírni a vezetőket a humán erőforrás terén. Egy részüknek nagyobb az affinitása, másoknak nem, de ez a már előzőleg megszerzett tapasztalattól is függ. Egy-egy középvezetővel érdemes kezdeni a fejlesztést, mert az pozitív hatással lehet a többi vezető beosztásban dolgozóra. Ezeket a vezetőket meg kell találni, majd egy képzést is szervezhetünk nekik – javasolják a szakemberek.

A GfK által a CIB Bank megbízásából végzett Stafétabot kutatásban 100 millió és 10 milliárd forint közötti árbevételű cégek vezetőit, tulajdonosait, 600 üzletembert kérdeztek. A 2014 októberében nyilvánosságra hozott felmérése szerint egyre több cégvezető gondolkodik távlatokban és készít stratégiai tervet, a vezetők közel kétharmada egy-két évre tekint előre. A megkérdezett cégvezetők 69 százaléka úgy látja, hogy cége számára a minőség a legfontosabb versenyelőny a piacon, de sokak szerint az árszint, a jó kapcsolatok, a kiváló munkatársak is jelenthetnek előnyt a versenytársakkal szemben.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Most érdemes dönteni, ki vegye át a családi vállalkozást

Az év eleje az újrakezdés ideje a generációváltásban is. A rendszerváltás idején alakult vállalkozások vezetői lassan nyugdíjba vonulnak, és... Teljes cikk

A generációváltás kérdése feszültséget generálhat a családi vállalkozásokban

Az Opten adatai szerint jelenleg mintegy 153 ezer családi vállalkozás működik Magyarországon, mely a hazai cégek mintegy 40 százaléka. A családi... Teljes cikk

Hogyan kell felkészíteni az új generációt a családi vállalkozás átvételére?

Minden családi vállalkozás életében eljön a pillanat, amikor az alapító generáció tagjai átadnák a stafétát a fiataloknak. De vajon mindkét fél... Teljes cikk