kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

A megfelelő mérés és értékelés a csúcsteljesítmény elérésének kulcsa

A teljesítmény megfelelő mérése és elemzése a kulcs ahhoz, hogy megtudjuk, mitől jobbak azok a dolgozók, akik a legjobbak, azaz hogyan érdemes fejleszteni a többieket - állítja Mr. Deiric McCann ír menedzsment guru, bestseller író, aki civilben a Profiles International európai elnöke. A szakemberrel a vállalat ügyvezetője, Trizna Júlia készített interjút.

- Ön sokat utazik a világban, és vezetőkkel találkozik mindenhol, ahol megfordul. Mi a közös a világban, amellyel a vezetők küszködnek?

- Örülök, hogy így tette fel a kérdést. Legtöbbször úgy szokták kérdezni: mi a különbség az egyes országok vezetőinek kihívásai között? Majdnem mindenhol ugyanaz a helyzet: a gazdaság megtorpant vagy visszaesett, és mindegy, hogy milyen nyelven történik ez: kínaiul vagy magyarul. A kihívás a következő: vissza kell fogni a költségeket, és növelni kell a teljesítményt, minden vállalkozás erre összpontosít most.

Azonban az elmúlt években már minden lehetséges módon csökkentették a vállalatok a költségeiket. Lefaragták például a fölösleges kiadásaikat, ha két ember végzett egy munkát, az egyiket elküldték, így most a másiknak egy kicsi többet kell teljesítenie. Minden vállalkozás már a minimum költséggel dolgozik, nincsenek tartalékaik ezen a téren. Egy értékesítéssel foglalkozó cég például csökkentette az árait, csomagokat alakított ki a szolgáltatásaiból, és egyet ingyen ad minden megvásárolt csomag mellé, azaz akciókat kínál a piacon, és így tovább. Azonban még ezek után is, még mindig azt követelik tőle a részvényesek (tulajdonosok), hogy további eredményjavulást érjen el. Ez már nem lehetséges másképp, csak ha a dolgozók többet teljesítenek. Mindenki ismeri az elkötelezettséggel kapcsolatos kutatások eredményeit: csak az elkötelezett emberek képesek extra teljesítményt nyújtani.

Egyrészt a vezetőik iránti elkötelezettségről van szó, másrészt pedig a munka, a tevékenység iránti elkötelezettségről is. Nyilvánvaló tehát, hogy elsődleges cél elkötelezetté tenni a dolgozókat, az örök kérdés pedig az, hogy miként érjük ezt el. Sok vezető azt gondolja, hogy ez egy olyan HR dolog. Majd a HR megteszi, amit kell ezen a téren. Nem, ez nem így van. Ha a vezető nem valósítja meg, a HR erre egyedül képtelen. A jelenlegi helyzetet az is nehezíti, hogy a dolgozóknak végig kellett "nézniük" a leépítéseket, amely demotiváló hatással lehet rájuk. Ettől még nehezebb igazán elkötelezni őket, mert úgy érzik, bármelyik pillanatban ők kerülhetnek lapátra.

A dolgozók elkötelezettségének feltételei:
  • Rátermettnek kell lenniük, tehát mentálisan képesnek kell lenniük arra, amit csinálnak, szeretniük kell a munkájukat.
  • Illeszkedniük kell a csapatba, a vállalati kultúrába, mert csak így tudnak elköteleződni a közös célok iránt.

    Az igazán felelős vezetők először azt veszik számba mindenhol a világon: rátermettek-e az embereim arra, amit csinálnak? Ez nemcsak a kiválasztás pillanatában érdekes, hanem a meglévő munkatársak vonatkozásában is fel kell tenni ezt a kérdést, hiszen fejlesztésük kulcsfontosságú a nagyobb teljesítmény elérése céljából.

    Mindenhol igaz az, hogy a dolgozók teljesítménye nem egyforma. 85 év humán kutatásai bizonyítják, hogy a dolgozók körülbelül 68 százaléka átlagosan teljesít, 16 százalékuk kiemelkedően, 16 százalékuk pedig lemaradóan.

    Ezen csak úgy lehet javítani, ha pontosan felméri a vállalat, milyenek azok, akik kiválóan teljesítenek egy bizonyos munkakörben. Lehet szó értékesítőkről vagy gyártókról, a kérdés mindig ugyanaz: mitől jobbak a legjobbak? Másképp fogalmazva: mi a közös azokban, akik ugyanabban a munkakörben kiemelkedő teljesítményt nyújtanak? Miben hasonló a viselkedésük? Miben hasonló a gondolkodásuk? Miben hasonló az érdeklődésük? A válasz ezekre a kérdésekre meghatározza, milyen embert érdemes kiválasztani a legközelebbi toborzásnál az adott munkakörbe. Emellett az is kiderül, miben érdemes fejleszteni a többieket, azaz mitől fog nőni a teljesítményük?

    - Van-e különbség az egyes országok között abban, ahogy erre figyelnek a vezetők?

    - Nem a nyelvek vagy kultúrák határozzák meg a különbséget. A vezetői stílusokban van különbség. Vannak vezetők, akik a rendszerekre figyelnek jobban, ezeket igyekeznek jobban menedzselni. Vannak mások, akik az emberekbe invesztálnak időt, energiát mint vezetők, és ettől várják a teljesítmény és az eredmények javulását. Aki vezető, és nem figyel erre a kettőre egyformán, az a rá nehezedő nyomás miatt nem teszi. Nem tud hátralépni, és az összképre koncentrálni, ami pedig elengedhetetlen, ha vezetők vagyunk.

    - Többféle módon is elérhető ez a cél?

    - Nem létezik könnyű módszer erre. Értékelni kell az embereket, információt kell szerezni a gondolkodásukról, viselkedésükről, érdeklődésükről. Megbízható, jó információt. Megfelelően kell elemezni a teljesítményüket ahhoz, hogy kialakulhasson a csúcsteljesítőkben közös vonások képe az egyes munkakörökben. Vannak erre különféle eszközök, de nagyon fontos, hogy az egész személyiséget vizsgáljuk, normatív módon, tehát objektív, megbízható, valid formában tegyük ezt.

    Trizna Júlia
    Profiles International Hungary Kft.
    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Nagyot nőtt a takarítócég, már több mint 11 ezren dolgoznak náluk: létszámtrendek

    Tavaly decemberről idén januárra az épületek takarításával és facility managementjével foglalkozó B + N Referencia Zrt-nél nőtt legnagyobbat az... Teljes cikk

    Mennyibe kerül egy sikertelen munkaerő-felvétel?

    Ne csak a hirdetési költségeket számoljuk egy munkavállaló felvételénél, hanem a toborzó munkaóráinak költségét és a próbaidő alatti... Teljes cikk

    Új fogalom a HR-ben: a határfelületi vezetők

    Van egy olyan vezetői réteg az iparban, akikről, ha nem vesszük tudomásul, hogy egészen más bánásmódot igényelnek, mint a többi vezető, akkor... Teljes cikk