kapubanner for mobile
Szerző: Kertész Dalma
Megjelent: 12 éve

A szakmai gyakorlat részévé tennék a diákmunkát

Az új felsőoktatási törvény és a keretszámok elfogadása után egyre hangsúlyosabbá válik a kérdés: hogyan, és miből finanszírozzák a hallgatók tanulmányaikat? A diákmunka jogi környezetét rendezte a kormány, így ezzel biztonságos keretek között a legolcsóbb legális munkaerőt lehet kínálni a cégeknek. A HÖOK és a felsőoktatási intézmények támogatják a diákmunka szakmai gyakorlatba történő integrálását - derült ki egy tegnapi sajtótájékoztatón.

images

images

Az Iskolaszövetkezetek Országos Szövetsége (ISZOSZ) közelmúltban megválasztott vezetősége a tanulók iskolaszövetkezetben végzett munkájának fontosságára és gazdasági szükségszerűségére igyekezett ráirányítani a figyelmet a felsőoktatás átalakításával kapcsolatban. A felsőoktatásban kialakuló állapotokat több nézőpontból is megvilágították.

A hallgatók képviseletében Domján Zsolt, a HÖOK elnökségének tagja azt hangsúlyozta, hogy a diákhitel és a diákmunka két eltérő megoldása a kialakult helyzetnek, melyek kombinálása lehet optimális a hallgatók számára. "A két megoldás között kell megtalálni az egyensúlyt. Ha személyes véleményt kell megfogalmazni, akkor a képzés elején a diákhitel, míg annak vége felé közeledve a diákmunka adhat megoldást a hallgatók financiális problémáira" - mutatott rá a HÖOK vezetője. Domján Zsolt a diákmunka szakmai gyakorlatba történő integrálását egy olyan területnek látja, ami növelheti a diákok motivációját és az együttműködés túl is mutathat a kötelező gyakorlati időn. Ennek érdekében az érdekvédő szervezet támogatja az iskolaszövetkezetek minél aktívabb jelenlétét a felsőoktatásban.
A HÖOK március 19-én rendezi meg Átalakulóban a munka világa elnevezésű műhely konferenciáját. Célja, hogy áttekintse az oktatásügy és a munkaerőpiac kapcsolatát, összefüggéseit és a jövőben bekövetkező változásokat az elfogadott új oktatási és munka törvénykönyve kapcsán.



A "helyi" iskolaszövetkezet sokat segíthet



Egy másik lényeges szempont az, ahogy az oktatási intézmények látják a kialakult helyzetet. "A felsőoktatási törvény bevezetése sokkhatásként érte az egész magyar társadalmat" - indította előadását Németh Maja, a Kodolányi János főiskola igazgatója. Nem láthatjuk előre, hány hallgató tudja majd finanszírozni a tanulmányait - folytatta az igazgatónő. A felsőoktatási intézmények igyekeznek segíteni a hallgatóikat abban, hogy a legcélravezetőbb oktatási formát válasszák, azaz tanuljanak nappalin, levelezőn, vagy távoktatás keretében attól függően, milyen munkával tudják finanszírozni tanulmányaikat. Ebben játszhat fontos szerepet az iskolaszövetkezet.

Németh Maja elmondta, a Kodolányi már két telephelyén is nyitott iskolaszövetkezetet, de tervezik egy harmadik helyszínen is. A hallgatók így közvetlenül az iskolaszervezet dolgozóitól értesülhetnek a munkákról, melyeket igyekeznek beilleszteni a gyakorlati oktatás rendszerébe. A Kodolányi iskolaszövetkezeteinek részéről több erőfeszítés is történt ennek érdekében. Folyamatosan dolgoznak olyan konstrukciókon, amelyek egyrészt a gyakorlati képzés, másrészt a munka világában való eligazodást is lehetővé teszik. Németh Maja azt üzeni a munkáltatóknak, hogy merjék kihasználni azt a szellemi potenciált, amit a főiskolások jelentenek.


Az iskolaszövetkezeti foglalkoztatás módosult szabályai



2011-ben az ISZOSZ és partnerszervezete sikeres érdekképviseleti tevékenységének eredményeképp sikerült megalkotni azokat a törvényeket, amelyek biztosítják az iskolaszövetkezetek legális, átlátható működését. Ezeket a változásokat mutatta be Dr. Lórodi László munkajogász a sajtótájékoztatón. Fontos változás, hogy az iskolaszövetkezetek keretében történő foglalkoztatás kikerül a szövetkezeti törvényből, és a július 1-jétől hatályos új munkatörvénykönyv része lesz.
Támogatott keretszámok alakulása 2009-2012
2009-ben, 2010-ben: 56 000 fő,
2011-ben: 53 450 fő,
2012-ben: 33 927 fő teljes és 15 550 fő részleges (50 százalékos) támogatásban részesülhet.


A munkajogász elmondta, az iskolaszövetkezeti foglalkozás tulajdonképpen hungarikumnak tekinthető, ezzel a diákok kedvezményes foglalkoztatása egy önálló szervezeti rendszerbe kerül. Az iskolaszövetkezetek rendeltetése olyan közösség létrehozása, amelyben a tanulói, hallgatói jogviszonyban lévő tagok személyesen közreműködnek, illetve vagyoni hozzájárulást teljesítenek, a szövetkezet pedig a tagok érdekeit szolgáló vállalkozási, valamint más tevékenységet folytat. (Az iskolaszövetkezetek egyik rendeltetése a diákok munkalehetőségeinek megteremtése, ez egyben alátámasztja az iskolaszövetkezet, mint vállalkozás létét.)

A munkajogász rávilágított, a korábbi időszak hátrányos volt az iskolaszövetkezeti foglalkoztatás számára, mert érdekellentét feszült a munkaerő-kölcsönzők és az iskolaszövetkezetek között. A korábbi értelmezési és minősítési problémák megoldódtak az új szabályozással, melynek értelmében nem minősíthető át a diákmunka munkaerő-kölcsönzéssé. A diákok tanulmányaik, és szükségleteik szerint vállalnak el speciális munkákat, nem a normál munkavállalóhoz hasonló időbeosztásban dolgoznak. A még júliusig hatályos munkatörvénykönyv nem teszi lehetővé a diákmunkához szükséges rugalmas foglalkoztatási módok alkalmazását. Az iskolaszövetkezetek azonban már alkalmazzák azt a rendszert, hogy a diákkal határozott időre megkötött munkaszerződésben - amely tulajdonképpen egy keretszerződés - eredetileg csak a legkisebb elképzelhető munkabérben kell megállapodni, a konkrét bérben pedig csak a "valós" munkavégzés megkezdése előtt. Alapvető különbség tehát az, hogy csak arra az időre jár díjazás, amikor a diák munkát végez.

Egy másik jelentős különbségre is felhívta a figyelmet a munkajogász a normál vállalkozási szerződések teljesítéséhez képest: a diákszövetkezet és a foglalkoztató közötti szerződés szerint ugyanis a szolgáltatás fogadója, azaz a foglalkoztató, a munkavállalónak közvetlenül is adhat utasítást. A korábbi problematikus szabályozás éppen ebben a tekintetben volt más, emiatt minősítették az ilyen jellegű foglalkoztatást jogosulatlan munkaerő-kölcsönzésnek - fejtette ki Dr. Lórodi László.

Mindezen módosítások következményeként a diákszövetkezeti foglalkoztatás olyan foglalkoztatási forma lett, amely a foglalkoztató számára gyakorlatilag nullával egyenértékű problematikát jelent jogi szempontból. Fennmaradt viszont a társadalombizotsítási járulék megfizetésének hiánya miatti jelentős árelőny, azaz továbbra is jelentős kedvezményt jelent a munkáltató számára, hogy a nappali tagozatos, iskolaszövetkezeten keresztül foglalkoztatott diák után nem kell járulékot fizetni - hangsúlyozta ki Dr. Lórodi László.


Diákmunka - költséghatékonyság a vállalkozónak



A rendezvény házigazdája, Dr. Persányi Miklós, a Fővárosi Állat-és Növénykert főigazgatója, mint megrendelő osztotta meg tapasztalatait a diákmunkáról, ami az ország leglátogatottabb intézményében is több éve bevált gyakorlat. Az állatkert jó példa arra, miképpen fér össze egy szolgáltatási portfólióban a kisegítő munka és a komolyabb szakmai elvárásokat kielégítő diákmunka. Az igazgató elmondta, szerencsés helyzet, hogy az állatkertnek pont azokban az időszakokban - főként nyáron és hétvégéken - van szüksége többletmunkaerőre, amikor a diákok is jobban ráérnek. Mivel az intézmény költségvetési támogatása csökkent, egyre nehezebb fenntartani ugyanazt a színvonalat. A költséghatékony működésben pedig a diákmunkaerő alkalmazásának is fontos szerepe van.
Rövid áttekintés a diákmunkáról
Közép és felsőoktatásban tanuló fiatalok létszáma (2011): 819,000 fő
Iskolaszövetkezeteknél regisztrált diákok száma (2011): kb. 210,000 fő
Érdekképviseletei szervezetek vállalkozásainál dolgozó diákok száma: kb. 130,000 fő
Átlagos ledolgozott munkanapok száma (Tagonként): 20-25 nap/ év
A KSH szerint a nappali tagozaton tanulók kb. 20 százaléka vesz részt valamilyen diákmunkában.



A legolcsóbb legális munkaerő-piaci megoldás



Kücsön Gyula, az ISZOSZ elnöke az egyéni képességek felismerését, az elméletben megtanult ismeretek gyakorlati alkalmazását, a saját munkával megkeresett pénz becsületét hangsúlyozva hívta fel a figyelmet arra, hogy a diákmunka egy olyan lehetőség a hallgatók támogatására, ami nem pénzt vesz ki a költségvetésből, hanem értéket termel. Az ISZOSZ fel szeretné hívni a cégek vezetőinek figyelmét, hogy nem csak nyáron számíthatnak a hallgatók munkájára. Több kiemelt projekten is bizonyították már az iskolaszövetkezetek tagjai, hogy komoly, felelősségteljes szakmai munkák ellátása sem okoz számukra nehézséget, mentsenek akár embereket a Balaton partján, biztosítsák hipermarketek rugalmas működését vagy gyorséttermek folyamatos működését. A továbbiakban is készséggel állnak a hivatalok rendelkezésére bármilyen szakmai egyeztetésben, javaslatokat dolgoznak ki a frissen végzett munkanélküli diákok munkaerő-piaci bevezetéséről és felveszik a kapcsolatot oktatási intézményekkel is, hogy megvizsgálják annak a lehetőséget, hogy az ISZOSZ pártfogásával milyen egyszerűbb képzésekre tartanak igényt az iskolaszövetkezetek partnerei.

Kücsön Gyula szerint az az előny, amit az iskolaszövetkezetek kínálnak, gyakorlatilag a legfontosabb a vállalkozások számára. Legálisan a legolcsóbb munkaerőt tudják biztosítani, melynek az elszámolása valóban egyszerű. A diákok pedig próbára tehetik képességeiket, kapcsolatokat építhetnek, referenciát szerezhetnek. Egy elhibázott pályaválasztás esetén akár mentő opció is lehet a diákmunka, hogy rájöjjön egy fiatal, mivel is akar valójában foglalkozni - mutatott rá az elnök.

A cégeknek is megéri diákmunkást foglalkoztatni, mert az költségként elszámolható, minimális adminisztrációt igényel, szakember utánpótlást biztosít, az iskolaszövetkezetek pedig minden részfeladatot átvállalnak. A lobbitevékenységnek köszönhetően sikerült rendezni a diákmunka jogi helyzetét. Így minden szinten szabályozottá vált a diákmunka elszámolása és ellenőrzése. Egy kiforrott, jogbiztos környezet garantálja a munkavállalónak a kockázat nélküli foglalkoztatást. "A szociális hozzájárulási adó kedvezménye miatt pedig versenyképes áron, legálisan tudunk munkaerőt biztosítani" - fogalmazott Kücsön Gyula.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
2000 forint az átlagos diákórabér, nyáron pedig újabb emelkedésre lehet számítani

A diákok foglalkoztatása még az egyszerűsített foglalkoztatásnál (EFO) is kedvezőbb ez a megoldás a cégek számára. Teljes cikk

Íme az UniYou Év Diákmunkahelye pályázatának győztesei

Hiánypótló kezdeményezést indított el tavaly az UniYou digitális iskolaszövetkezet, amely a diákmunkában dolgozó fiatalok számára hirdetett... Teljes cikk

A friss diplomások 78 százaléka már egyetemi tanulmányai alatt is dolgozott, sokan mennének külföldre

A tanulás melletti munkavégzés leginkább a nem nappali munkarendben tanuló hallgatókat jellemzi. Teljes cikk