kapubanner for mobile
Megjelent: 15 éve

A tehetségek húzhatnak ki a gödörből

Gyakorló HR-esek körében kétféle nézet uralkodik a tehetségek elvesztésének kockázatát illetően. Az egyik tábor szerint recesszió idején a tehetségek maradnak inkább a biztosnak tűnő jelenlegi munkahelyen, a másik nézet képviselői azt hangoztatják, hogy megjelennek a tehetségekre agresszíven vadászó versenytársak, a tehetségek más iparágba távoznak vagy saját vállalkozásba kezdenek. Bármelyik tendenciáról legyen is szó, a tehetségek motiválása, megtartása központi kérdés.

Természetes reakció, hogy a vállalkozások pénzügyi egyensúlyuk megőrzésére törekednek az olyan, napjainkra is jellemző forráshiányos időszakokban, amikor a megrendelések bizonytalan időtartamú csökkenésével is számolni kell. Sok esetben egyenesen a vállalat túléléséről van szó. A kapacitások és a költségek optimalizálása alól többnyire a humán erőforrás sem kivétel. Fontos látni, hogy amennyiben leépítésre kerül sor, a tehetségek elvesztésének kockázata mind az elbocsátottak, mind a megtartott munkatársak körében jelentkezik.

A cikksorozatunkban már többször idézett Hewitt-kutatás szerint a vállalatok válság általi érintettsége szerint két kategóriába sorolhatók: azok, akik már védekeznek a recesszió negatív hatásai ellen, és azok, akik e védekezésre felkészülőben vannak. Jelen írásban ezt a sorrendet követve hívjuk fel a figyelmet a tehetség-vesztés rizikófaktoraira és azok enyhítésére.

Egyidejű tehetség- és válságmenedzsment

A tehetség-vesztés kockázatának minimalizálásakor lépéselőnyben vannak azok a cégek, melyek a munkatársaikban rejlő tehetség menedzselését már korábban előtérbe helyezték. Kezdve legalább azzal, hogy meghatározták a "tehetség" kritériumait, és azonosították, kik felelnek meg e szempontoknak. Akik ezt megtették, elkerülhetik annak veszélyét, hogy a cég számára fontos embereket is elküldjenek. További előny, ha a vállalat menedzserei már jártasságra tettek szert a tehetségek fejlesztése, értékelése és motiválása terén. A korábbi működés értékeire, a tehetségmenedzsment vállalati hagyományaira hivatkozva ugyanis könnyebb a cég és a maradó gárda közötti bizalom újraépítése, ráerősítve arra az üzenetre, hogy "mi hosszú távon számítunk a tehetségeinkre". A bizalom, illetve a teljesítmény-orientáció újraépítésére nem csak azért van szükség, mert a munkavállalói hangulatra óhatatlanul rányomja a bélyegét néhány közeli kolléga elveszítése. A karcsúsított szervezetekben az ottmaradtak ugyanis nem feltétlenül és nem maradéktalanul érzik magukat győztesnek. Tipikus, hogy a rájuk nehezedő munkateher nagyobb lesz, vagy "nem-szeretem feladatok" ellátását is elvárják tőlük anélkül, hogy mindez többletkompenzációval járna. Ez többek között fokozza az egyéni stresszt, csökkentheti a munka elvégzésére irányuló motivációt, növelheti a hibák számát - a folyamat vége az elkötelezettség csökkenése, és végső soron a tehetségek elvesztési kockázatának egy új megjelenési formája.

De milyen lehetőségei vannak azoknak a munkaadóknak, ahol nem beszélhetünk tehetségmenedzselési hagyományokról? Nekik és HR-es csapataiknak leginkább a kis lépések taktikáját javasoljuk, a vezetőknek kézzelfogható eszközökre és tanácsokra van szükségük a tehetségek (további) elvesztésének megelőzéséhez. A HR lehet agilisebb az üzleti oldallal szemben, mivel az üzleti oldal most épp ezt várja el tőle. Elvárja, hogy a HR által adott szempontrendszer mentén gyorsan azonosíthatók legyenek a tehetségek, akikkel a HR (a vezetővel közös) beszélgetéseket bonyolíthat le motivációs szintjükről, munkáltatóval szembeni elvárásaikról és elkötelezettségükről, majd minden egyes tehetség kezelésére vonatkozóan személyes akcióterveket készíthetnek. Ha valamely tehetség vállalatnál tartásához anyagi elismerés szükséges, a HR - még költségstop esetén is - kezdeményezheti az ilyen igény kielégítését. Hadd hangsúlyozzuk, hogy a HR ebben a helyzetben nem ülhet karba tett kézzel, arra várva, hogy majd a vezetők ezzel a témával is foglalkoznak. Belső szolgáltatóként a HR-eseknek maguknak kell olyan tevékenységeket is ellátniuk, amelyek normál körülmények között valójában inkább vezetői feladatok lennének.

Különösen fontos a gyorsaság - az azonnali eredmények, például 4-5 ingadozó tehetség vállalatnál tartása fontosabb, mint hogy először szépen átgondoljuk és lépésről-lépésre felépítsük a vállalat tehetségmenedzselési rendszerét (még ha hosszabb távon a javasolt cél mégiscsak ez lenne). Következő lépés a szélesebbkörű munkatársi kommunikáció beindítása. Mivel a tehetségekkel való sikeres gazdálkodás mind a munkáltató, mind a munkatársak mint egyének számára fontos, remek központi témaköre lehet egy erős munkáltatói imázs felépítésének.

Tehetségmenedzsment - Vigyázz! Felkészülni! Rajt!

Azon vállalatok, amelyek még nincsenek a gazdálkodási egyensúly helyreállításának cselekvési kényszerében, a lehető legnagyobbat nyerték - tehetségeik megtartását tekintve is - a már bajban levőkhöz képest: időt. Az idővel pedig némi mozgásteret a hosszabb távú építkezés megkezdésére. A visszaesés mértékét becslő és a lehetséges válaszlépéseket vázoló forgatókönyvek elkészítése kiváló alkalom a tehetségek tudásának és pozitív attitűdjének kiaknázására. Minél inkább sikerül elkerülni a szélsőséges válságkezelő megoldásokat, illetve minél inkább megvalósul a tehetségek problémamegoldásba való bevonása, annál nagyobb az esély arra, hogy a tehetségek vállalat iránti elkötelezettsége fokozódik, távozásuk veszélye pedig csökken. Ezt példázza egy német fémtömeg-cikkgyártó esete még 2001-ből, amikor megrendeléseik jelentős visszaesésének első jeleire a következő intézkedéseket vezették be:

  • A szokásos kétműszakos munkarendet pénteken egyműszakosra csökkentették, a támogató területeken pedig a pénteki munkaidő 7-től 11-ig tartott. Az érdekképviseletekkel megegyeztek, hogy az épp nem dolgozók péntekre csak munkabérük 40 százalékát kapják.
  • A korábban nem tehetségként azonosított fizikai dolgozók körében, önkéntes részvételi és ellenszolgáltatás nélküli alapon 7 munkacsoportot hoztak létre a működési folyamatok optimalizálása céljából (három a termelési folyamatokkal, egy-egy pedig a logisztika, a pénzügy, az értékesítés és a humánerőforrás témakörével foglalkozott). E csoportok pénteki "szabadidejükben" üléseztek, ötleteket gyűjtöttek és megoldási javaslatokat dolgoztak ki a jelzett területeken, majd azokat megküldték az Újítási Bizottságnak.
  • Az Újítási Bizottság a korábban tehetségként azonosítottak köréből kiválasztott 14 munkatársból állt.
  • A Bizottság megtárgyalta és továbbfejlesztette a munkacsoportok ötleteit (a játékszabályok szerint ötletet/javaslatot csak a legvégső esetben vethettek el!). Működésük hat hete alatt 31 olyan javaslat készült, melyek megvalósítására kisebb-nagyobb projekteket indított a vállalat. Ezeket a projekteket az Újítási Bizottság tagjai vezették.
  • A kezdeményezés egyéb hasznait most nem tárgyaljuk részletesen, de megemlítendő, hogy a cégnél kevesebb, mint 4 hónapig volt szükség a munkaidő-csökkentésre, senkit sem kellett elküldeni, és forgalma alapján az ötödikről a második helyre jött fel a vállalat a német rangsorban. A belső innováció ilyen fellendítése együtt járt az új tehetségek azonosításával, a tehetségek elemzési, értékalkotási és projektvezetési képességeinek fejlesztésével.

    Visszatérve a felkészülő vállalatok időnyereségére, a tehetségekkel való tudatos foglalkozás stratégiai fontosságú kérdés. A tehetségmenedzsment ugyanis a jövő kulcsembereiről és vezetőiről szól, és mint ilyen, a recesszió utáni fellendülés egyik alapja lehet. Az operatív szintű teljesítménymenedzselés és a pénzügyi egyensúly megteremtésére való törekvés mellett tehát muszáj, hogy a jövőbeni sikerpotenciálok megteremtésére is jusson idő, energia és figyelem.

    Összegezve tehát gondolatainkat, a tehetségekre való odafigyelés és a munkatársi tehetség szisztematikus kibontakoztatásának megkezdése sosem késő. Optimista közhely, hogy a gazdasági nehézségek, válsághelyzetek csak még erősebbé teszik azokat a cégeket, amelyek kilábalnak belőlük. A HR funkció számára kihívás, de felelősség és esély is, hogy az ilyen helyzetekben az emberi erőforrás kezelés olyan stratégiai aspektusaira irányítsa az üzleti vezetők figyelmét, mint a tehetséggazdálkodás. Esély, mert sok vállalatnál, amikor "megy a szekér", nehezebb megértetni, miért foglalkozzanak ezzel az üggyel. És felelősség, hiszen így sokkal kisebbre csökkenthető annak kockázata, hogy az elakadófélben lévő szekeret otthagyják a tehetséges munkatársak.

    Török Tamás
    Hewitt Humán Tanácsadó Kft.
    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

    Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

    Az év eleje a felmondások ideje?

    Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

    Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

    Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk