Aki kérdez: Somogyi András
HR Szubjektív rovatunkban Somogyi András, a Bosch csoport országos humán erőforrás igazgatója kérdez, miután válaszolt Markovits Dóra, a Celanese Magyarország HR igazgatója kérdésére.
A Bosch ismét egyike volt azon vállalatoknak, amelyek 2015-ben a legnagyobb létszámbővülést mutatták Magyarországon. A vállalat 1700 új munkahelyet hozott létre tavaly az országban, így a cégcsoport munkavállalóinak száma (2016. január 1-i adatok alapján) mintegy 12 200 fő. A Bosch hazai jelenléte folyamatosan erősödik, és továbbra is hosszú távra tervezünk. A dinamikus fejlődés és a stabilitás fenntartása biztos munkahelyeket teremt és azok megtartását is biztosítja. A létszámnövekedés 2016-ban is folytatódik: a Bosch további több száz szakember felvételét tervezi.
Fontos persze azt is észrevenni, hogy a műszaki területen sokkal több nyitott pozíció van a munkaerőpiacon, mint a munkát kereső szakember, ezért jó ideje kiemelten fontosnak tartjuk a proaktivitást. Köztudott, hogy a Bosch filozófiájának egyik legfontosabb eleme az innováció, ezért számunkra természetes, hogy keressük az új utakat az élet kényelmesebbé, fenntarthatóbbá és élhetőbbé tételére és ez így van a HR területén is. Érezhető, hogy az utóbbi évekhez képest nehezebb helyzetben vagyunk, viszont biztosan állíthatom, hogy egyáltalán nem lehetetlen megtalálni a megfelelő munkaerőt. Az a helyzet, hogy a HR szakmának alkalmazkodnia kell a megváltozott feltételekhez, ami egyrészt új toborzási eszközöket jelent, másrészt a folyamatos megújulásra és kreatív megoldásokra is szükség van. Elkerülhetetlen az új, modern csatornák használata: pl: Facebook, Linkedin, illetve a stratégiai gondolkodás. A munkaerő megtalálása ráadásul pozícióként is változik, ugyanis a magasan képzett műszaki munkaerő és a speciális szaktudással rendelkezők megtalálása továbbra is az egyik legnehezebb feladatunk, ez utóbbiakat legtöbbször csak belső neveléssel tudjuk megoldani.
A cégcsoport négy üzleti területen végzi tevékenységét, ezek a mobilitási megoldások, az ipari technika, a fogyasztási cikkek, valamint az energia- és épülettechnika. Ezeknek a területeknek a kiszolgálásához és folyamatos innovációjához magasan kvalifikált műszaki elitre van szükség. Fontos azonban megjegyezni, hogy a jól képzett technikus és szakmunkás munkaerőre ugyanennyire nagy szükségünk van a Magyarországon működő 9 telephelyünkön. Sokat beszélünk arról, hogy az iskolai szakképzés és az ipar szakmai igénye az elmúlt időszakban eltávolodott egymástól. Fontosnak tarjuk, hogy az elmélet elsajátítása mellett, a diákok a gyakorlatban is alkalmazni tudják a tanultakat. A duális szakképzési struktúrában a diákok az oktatási idő egy részét az iskolapadban töltik, ahol az elméleti szakmai és közismereti tananyagot sajátíthatják el magasan kvalifikált tanárok segítségével, a képzés másik felét adó szakmai gyakorlaton pedig a Bosch által összeállított képzési terv szerint, és a vállalat szakembereinek vezetésével vesznek részt. A duális szakképzés nagy előnye, hogy segítségével olyan szakembereket alkalmazhat a vállalat, akik valódi, gyakorlati szaktudással rendelkeznek. A piaci realitások alapján, a Bosch által tudatosan megfogalmazott munkaerőigények továbbra is abban igyekeznek támogatni már nemcsak az egyetemeket, hanem a középiskolákat is, hogy piacképes képzéseket indítson, így egyre csökken a túlképzés és a diplomás munkanélküliek száma. A cégcsoport célja az is, hogy minél több jó képességű diák számára vonzó legyen ez a pálya. A középiskolai duális képzés bevezetése (Miskolc, Hatvan), elterjesztése és támogatása után a felsőoktatásra is kiterjesztettük a módszert, így olyan szakemberek kerülnek ki az oktatási intézményekből, akik valódi, gyakorlati szaktudással rendelkeznek. A Miskolci Egyetemen, a Budapesti Gazdasági Egyetemen és a gödöllői Szent István Egyetemen felsőfokú duális képzést is folytatunk. Jelen vagyunk a műszaki felsőoktatás összes hazai színterén, összesen 19 egyetemmel van együttműködésünk, a megállapodások összege pedig évente 150 millió forint. 2016. február óta a gödöllői Szent István Egyetemmel és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel új együttműködést kezdett, a közösségi képzést, melyet Hatvanban indított el, Magyarországon elsőként. Ennek elsődleges célja, hogy támogassa a továbbtanulni kívánó dolgozókat és nem utolsó sorban, hogy elejét vegye a munkaerőpiacon tapasztalható mérnökhiánynak. Az a tény, hogy a Bosch a mérnöktanárok, a saját tananyagok, a gyakorlati lehetőségek, a konstrukciós versenyek formájában az ország összes felsőoktatási intézményeiben jelen van, éppen azt teszi lehetővé, hogy a hallgatók az ipari fejlesztések legfrissebb platformjaival szinte egy időben megismerkedjenek. Összességében betekintést nyerhetnek az autóipar hosszú távú fejlődési trendjeibe, megismerhetik a jövő járműveinek fejlesztésében fontos szerepet játszó rendszerek elméleti és gyakorlati alapjait és nem utolsó sorban egy vállalat napi működésének módszertanát.
Kiemelten fontosnak tartjuk, hogy támogassuk a mérnöki pálya fele történő orientációt már a középiskolás években. A duális képzési projekt mellett erre a célra hivatott a Girl’s day elnevezésű kezdeményezésünk is, amely a középiskolai tanuló lányok érdeklődését igyekszik felkelteni a mérnöki/műszaki pálya iránt még a felsőoktatási jelentkezés előtt.
A toborzási folyamatok során minden lehetséges módszert kihasználunk. Az Y generáció erős reprezentációja miatt – a Bosch csoportnál munkatársaink átlag életkora kb. 35 év – különösen fontos az internetes lehetőségek maximális kihasználása mellett a kreatív műfajok bevetése is. A klasszikus aktivitások - hirdetési kampány, PR kampány, aktivitási toborzások, állásbörzék, egyetemi megjelenések – mellett a már évek óta zajló saját szervezésű rendezvényeink is ezt a célt szolgálják, melyeket idén is megszervezünk, hiszen sikerük töretlen. Emellett természetesen jelen vagyunk az országban szervezett állásbörzéken és saját csatornáinkon (FB, LinkedIn, stb.) is folyamatosan építjük a munkáltatói márkánkat.
Belső programjainkkal biztosítjuk alapvetően a vezetői utánpótlást, valamint a specialisták továbbfejlesztését. Motivációs programokkal, nemzetközi tapasztalatszerzési lehetőségekkel a vállalaton belüli szakmai karrierépítés a változatosság széles spektrumát biztosítja a Bosch. Minden új belépő a betanulási időszakra mentori segítséget kap. A mentor feladata- azon túl, hogy a szakmai tudást és folyamatismeretet átadja- az új munkavállaló beilleszkedésének támogatása a közösségbe, a Bosch kultúrájába. Ezúton segítjük elő, hogy az új belépők minél rövidebb idő alatt komfortosan érezzék magukat, bármilyen felmerülő kérdésükkel tudjanak kompetens kollégához fordulni. A betanulást egy betanulási terv vezetésével dokumentáljuk is, így az új belépők számára transzparenssé válik, hogy mely folyamatokat, rendszereket kell megismerniük a munka mielőbbi hatékony elvégzéséhez.
Vezetői utánpótlás programunk, a Junior Managers Program a legfeljebb 3 éves munkatapasztalattal rendelkezőket szólítja meg, két éves rotációs programot kínálva gazdasági, mérnöki műszaki területen. Ez idő alatt a kiválasztott jelentkezők több terület munkájában vehetnek részt, emellett a program kötelező eleme a fél éves külföldi kiküldetés. Minden résztvevő mentortámogatásban részesül, illetve a vezetői készségek fejlesztését célzó tréningeken vesznek részt, amely során elsajátítják azokat az ismereteket, amelyek jövőbeli vezetőként elengedhetetlenek.
Aki nálunk dolgozik, annak lehetősége van magát fejlesztenie, hiszen ezzel a vállalat is fejlődik. Néhány példa ezek közül: nyelvoktatás, tanulmányi szerződés, 100-nál több tanfolyam, PhD, ösztöndíj, külföldi szakmai tapasztalatszerzési lehetőség. A Bosch csoporton belül jelenleg közel 200 olyan kollégánk van, akik vagy külföldről érkeztek hozzánk, vagy pedig általunk dolgoznak a világ számos Bosch országának egyikében. Ez a magas szám mutatja a Bosch elkötelezettségét a nemzetközi tapasztalat lehetőségének biztosítására, illetve annak valódi, gyakorlati megvalósulására.
Kérdésem Tóth György Csabához, a LEGO Manufacturing Kft. HR igazgatójához szól:
Mit gondol melyek azok az értékek, ami alapján 2016-ban az a legvonzóbb vállalatok közé választották a Lego-t?
- 2024.03.21recruiTECH 2024 A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét. Részletek Jegyek
- 2024.03.26Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők. Részletek Jegyek
- 2024.03.27Átfogó projektmenedzsment képzés IPMA és PMI alapokon Klasszikus projektmenedzsment képzés - átfogó, gyakorlati program, egyéni mentorálással. Részletek Jegyek
- 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. Részletek Jegyek
„Nem a legerősebb szervezet lesz a túlélő, nem is a legintelligensebb, hanem az, amelyik a leginkább fogékony a változásra” – mondta Charles... Teljes cikk
HR Szubjektív rovatunkban Bondici Flóra, a Chorus One Chief People Officere kérdez, miután válaszolt Gaál Annamária, az AGCO Hungary HR vezetője... Teljes cikk
Számomra a 2023-as év HR szempontból változatlanul a gyorsulás és a szakmai kijózanodás időszaka volt. A pandémia járvány által bemozdult... Teljes cikk
- Több mint ezren szerezhetnek ingyen jogosítványt a sofőrhiány miatt 3 hete
- Gazdasági elemzés: a migráció hosszabb távon nem tudja megoldani Hollandia munkaerőhiányát 3 hete
- Új HR vezető a MOL Magyarországnál 3 hete
- Hol vannak munkaerő-tartalékok Magyarországon? 3 hete
- Új fogalom a HR-ben: a határfelületi vezetők 4 hete
- Elfelejthetjük, hogy a jövőben csak a helyi piacon fogunk versenyezni a munkavállalókért - interjú Kalmár Ákossal, a Continental Csoport országos HR vezetőjével 1 hónapja
- A vállalatok több mint harmada létszámbővítést tervez idénre 1 hónapja
- Új márka- és marketingkommunikációs igazgató a Yettelnél 1 hónapja
- Sztaniszláv András lett a világ egyik legnagyobb PR-szervezetének vezérigazgatója 1 hónapja
- Egy HR-es átlagosan nem 100, hanem "csak" 50 embert szolgál ki 2 hónapja
- Munkaerőpiac - 2024. Kék- és fehérgallérosok is jöhetnek! 2 hónapja