Megjelent: 10 éve

Aki kérdez: Von Bartheldné Ábri Judit

HR Szubjektív rovatunkban Von Bartheldné Ábri Judit PCC, az ICF akkreditált executive coacha, aCoaching Határok Nélkül (CHN) program igazgatója kérdez, miután Verő Barbara, a Nestlé HR-vezetője kérdésére válaszolt.

– Milyen jövőt jósol a coachingnak és a belső coach képzéseknek?

Von Bartheldné Ábri Judit
– A coaching a világon az IT szektor után a második legdinamikusabban fejlődő iparág, – csak az USA-ban több mint 10 milliárd dollárt költöttek rá 2013-ban – ebből kifolyólag nagy jövőt jósolok neki. Ez a növekedés abból adódik, hogy egyfelől folyamatosan nő az igény a személyre szabott fejlesztések iránt, másfelől pedig, hogy mindenki egyre tudatosabban szeretné megélni élete napjait a saját boldogsága és az egyéni boldogulása érdekében.

Mindenki egyéniség, egyéni problémákkal és következtetésképen testreszabott megoldást keres. A coaching pont ezt nyúltja.

A coaching keretében, és a coach személyében az egyén személyi edzőt kap munkahelyi vagy magánéletbeli elakadásához.

A coaching terjedésének most még anyagi korlátai – az ismereti hiányosságokon túl – is vannak és a belső/szervezeti coachok kiválasztása és képzése pont ezeket az anyagi korlátokat tünteti el. Ahogy a személyre szabott fejlesztési igény egyre mélyebbre megy le a szervezetben, azaz ma már nem csak a legfelső vezetés privilégiuma, úgy szükség lesz belső coachokra, akik havi fizetésért, ha kell napi több órában és nem óradíj formájában, nem eseti alapon látják el a vezetők támogatását és fejlesztését. Konkrét üzleti célok gyorsabb elérése és emberek közötti együttműködésen alapuló (interperszonális) feladatok hatékonyabb elvégzése coaching támogatással biztosabban megy. Csak meg kell határozni, hogy melyek azok a vezetői kihívások, amelyekhez az adott szervezet a vezetőnek belső coach támogatást nyújt, annak érdekében, hogy a vezető eredményesebb legyen, és indulhat a belső coaching.

És persze a vezetői teljesítményjavulás az egész vállalat eredményére pozitívan hat. Ezt tudja a coaching, ezért érdemes vállalati coaching kultúra meghonosításában gondolkodni.

Egyre több cégnél képeznek belső coachokat a fenti célok mentén, ami hosszú távon a coachingot egyre több középvezetőnek teszi elérhetővé. A vállalat számára is anyagilag előnyösebb ez a megoldás, mint középvezetők számára külső coachokat behívni egy-egy fejlesztésre. A belső coachok a vállalati kultúra és értékrend ismeretével nagy valószínűséggel hamarabb tudnak eredményt elérni a coach munkájuk során. Vannak itt azért buktatói is a belső coach létnek, de ezeket professzionális felkészítéssel és rendszeres szupervízióval ki lehet küszöbölni.

A Nestlénél most ősszel indul a 3. belső coachképzési program és el lehet mondani, hogy nagy az érdeklődés a képzés iránt. Már hagyománya van a Nestlénél a coachingnak. Mindig nagy örömmel olvasom a jelentkezők motivációs levelét és kellemes meglepetés számomra, hogy hány embert érdekel a coaching és szeretné magát a fő szakmája mellett még ebbe az irányba is képezni, képeztetni.

És, ha valaki „csak” ügyfélként érdeklődik a coaching iránt, akkor itt nyílt levelemben megosztom, hogy miért is gondolom, hogy a coaching még sokáig népszerű fejlesztési eszköz marad.


Minek tulajdonítható a coaching elterjedése?



A coaching, egy támogató, fejlesztő szakma, ami a 80-as években indult el. Népszerűségét talán pont a mai túlhajszolt, pergő, stresszel teli, individualista világnak köszönheti, ahol az ember, az üzletember, a vezető nagyon is egyedül kényszerül boldogulni, döntéseket hozni és legtöbbször nincs kivel megbeszélnie dilemmáit, nincs mellette az a szakember, aki megértően meghallgatja, kérdéseivel elgondolkodtatja, és egyidejűleg kihívásokat is mer vele szemben támasztani, ha éppen arra van szükség.

Itt lép be a coach.


Ki az a coach?



A coach, más szóval magyarra lefordítva üzleti edző, az aki segít meghozni a szükséges döntéseket, kimozdít, ha kell a kényelmes posványból és segít változtatni és változni, ha éppen az kell a túléléshez. Szavaival simogat és nógat, de sosem mondja meg, hogy mit tegyél, csak kérdéseivel rábír az önálló gondolkodásra, visszajelzéseivel, sokszor könyörtelen tükör tartásával rá kényszerít az önismeretre, és ez által alakít, formál és terelget a saját magad által választott úton. Mert mindvégig Te döntesz tisztelt ügyfél hisz az a Te dilemmád, munkád, vállalkozásod, a Te életed, amiről szó van.

A coach csak egy csendes társ, vagy van, hogy néha már túl hangos is, amikor könyörtelenül és folyamatosan csak kérdez és kérdéseivel olyan dolgokra tapint rá, amikkel már van, hogy hónapok óta hiába küzdesz, vagy akár évek óta nem nézel szembe, és a coach nem hagy békén addig, amíg nem birkózol meg velük. Hisz mindenkinek fáj szembe nézni, sokszor szinte már a fizikai fajdalom küszöbét súrolja…., de egyedül még sem megy, ezért kell a coach, a coaching folyamat, az a beszélgetés sorozat, ami hónapokig is eltarthat. De aztán annál nagyobb érdem, amikor jön a megérdemelt eredmény, amikor leküzdöd, mert hisz megküzdtél mind azzal, ami ahhoz kell, hogy tovább lépj, hogy fejlődj, hogy önismeretben gazdagodj, hogy csak egyszerűen sikeresebb légy.

Ilyen a coaching, így működik ez a szakma és a folyamat, és kívánom, hogy próbálják ki minél többen, mert így marad velünk a coaching még nagyon sokáig!

KÉRDÉS:

Kérdésem Gál Csillához, a Kirchhoff Hungária Kft. HR-menedzseréhez:
Mik a vezetőfejlesztés legfontosabb szempontjai a Kirchhoff-nál?
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hogyan zajlik egy globális szervezeti kultúra átalakítása cégegyesülést követően? - válaszol Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial globális HR vezetője

HR Szubjektív rovatunkban Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial divíziójának globális HR vezetője kérdez, miután válaszolt Bondici Flóra, a Chorus... Teljes cikk

Így zajlik a szervezeti evolúció a szemünk előtt

„Nem a legerősebb szervezet lesz a túlélő, nem is a legintelligensebb, hanem az, amelyik a leginkább fogékony a változásra” – mondta Charles... Teljes cikk

Teljes transzparencia egy teljesen remote cégnél - Bondici Flóra, a Chorus One Chief People Officere

HR Szubjektív rovatunkban Bondici Flóra, a Chorus One Chief People Officere kérdez, miután válaszolt Gaál Annamária, az AGCO Hungary HR vezetője... Teljes cikk