kapubanner for mobile
Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 16 éve

Alacsony a pályakezdők érzelmi intelligenciája

Egy kutatás szerint a vállalati szektor elégedetlen a pályakezdők gyakorlati tudásával, nyelvtudásával, munka- és viselkedési kultúrájával. A vállalatok, oktatási intézmények és kormányzati szervek most összefognak a hatékony, piacra és igényre szabott szolgáltatástudományi képzés létrehozásáért.

Suhajda Attila, a Magyar Outsourcing Szövetség (HOA) elnöke egy keddi sajtótájékoztatón elmondta, nagy hangsúlyt fektetnek a szolgáltatásokra, a rugalmas foglalkoztatásra, valamint a képzett munkaerőre. Éppen ezért létrehozták a Szolgáltatástudományi Módszertani Központ Alapítványt (SZTMK) azzal a céllal, hogy a hazai oktatási rendszerbe, a felnőtt- és szakképzésbe a szolgáltatásokat középpontba helyező, a hazai munkaerőpiac sajátosságainak megfelelő szolgáltatástudományi képzést vezessen be.


A potenciális munkavállalókkal szembeni elvárások feltérképezése



Molnár Katalin, az SZTMK ügyvezetője elmondta, hogy a szolgáltatástudományi képzések kidolgozását megelőzte egy "Az SSME (szolgáltatástudomány, menedzsment és műszaki tudományok) magyarországi elterjesztéséhez szükséges feltételrendszer vizsgálata" című kutatás, amely a legjelentősebb szolgáltatási ágazatok közül az ingatlanügyletek, a gazdasági szolgáltatások - kiemelten IT cégek - és a pénzügyi szolgáltatások munkaerő-piaci jellemzőit vizsgálta mind a kínálat, mind a kereslet oldaláról.

A vállalati szektort arról kérdezték, milyen elvárásokat fogalmaznak meg a középfokú, felsőfokú végzettségű beosztott, illetve vezető beosztású dolgozókkal szemben. A felmérésből kiderült: a jelenlegi képzés a sikeres szakmai pályakezdést gyengén alapozza meg: az oktatási anyagok nem mindig követik a felgyorsult technikai, technológiai változásokat. Ennek oka az elavult tankönyvekben, módszerekben és a nem megfelelően felszerelt gyakorlóhelyekben keresendő. Az alapítvány szerint nélkülözhetetlen a munkaadói tapasztalatok visszacsatolása, az oktatási intézmények és a munkaadók közti párbeszéd elindítása.

A kínálati oldal ingoványos terület. A szakképzés rendszere napjainkban formálódik, új Országos Képesítési Jegyzék (OKJ) jelent meg. A képzések új tematika, ám többnyire régi tananyagok és hagyományos módszerek alapján folynak - nyomatékosította Molnár Katalin. Az egyetemek alapvetően konzervatívak a változásokkal szemben, a "magas tudományt" képviselik, a főiskolákon pedig az oktatás tömegszerűsége jelenti a legfőbb akadályt az oktatás gyakorlatiasabbá válásával szemben. A diákok munkaerő-piaci fogadtatásának, a munkáltatói elvárásoknak a nyomon követésére minden intézmény törekszik, ugyanakkor az eredményeket a későbbiekben kevés helyen veszik figyelembe az oktatásszervezésben. A szolgáltatási foglalkozások ellátásához szükséges ismeretek oktatása például nincs jelen a képzési programokban. A soft skillek, a különböző kommunikációs készségek, az ügyfélorientált gondolkodásmód, világkép nyomát sem találhatjuk meg az oktatási rendszerekben - világított rá a kutatás.


Alacsony a pályakezdők érzelmi intelligenciája



A kutatás felszínre hozta a súlyos hiányosságokat. A gazdasági, szolgáltatási és pénzügyi szakterületen az elméleti képzés színvonala többé-kevésbé megfelelő, bár vannak az oktatás által nem, vagy nem megfelelően lefedett területek, például az ügyfélszolgálati tevékenység, a kockázatkezelési ismeretek. De a gyakorlati tudás hiánya minden területen problémát jelent. Hiányos a csapatmunkára való hajlam, az önálló munkavégzés képessége. Hihetetlenül gyenge az átlagos kommunikációs és a problémamegoldó képesség, de az idegen nyelv ismerete is. Jellemző az ügyfél-orientáltság hiánya és a magabiztos fellépés, a kulturált megjelenés, a jó modor is gyakran "hiánycikk" az iskolapadból épp kilépő dogozóknál.

A pályakezdők nem tudnak alkalmazkodni, és a stressz-tűrés és feloldás, konfliktuskezelés is nehézséget okoz számukra. Összességében tehát azt állapította meg a kutatás, hogy a pályakezdők nem rendelkeznek munka- és viselkedéskultúrával és az élethosszig tartó tanulási szándék is erősítésre szorul.


Szakmai gyakorlat: az éretlenség kizáró tényező



- Több hónapig tartó szakmai gyakorlatokra lenne szükség, hiszen csak ebből tudnak profitálni a pályakezdők, ráadásul így mindkét fél kölcsönösen megismeri egymást - hangsúlyozta Molnár Katalin. A vállalkozások gyakorta a szakmai gyakorlaton jól teljesítő pályakezdőkből töltik fel állományukat. Középfokú tanulmányokat végzőket jelenleg a válaszadók közül sehol sem fogadnak szakmai gyakorlaton. Korábban volt erre példa, de a kedvezőtlen tapasztalatok miatt megszüntették, mivel a frissen érettségizettek még túl éretlennek mutatkoztak a munkavégzésre, a munkaszervezetbe való beilleszkedésre.


A pályakezdők még köszönni se tudnak



A vállalati tapasztalatok igen jelzésértékűek az oktatási rendszer minőségét és társadalmunkat illetően. A cégek szerint ugyanis a fiataloknak az iskolában nem tanítják meg a kulturális ismereteket: sem csapatban, sem önállóan nem tudnak dolgozni. Az állásokra jelentkezők legtöbbje alig beszél idegen nyelven, a szolgáltatási szektorban oly fontos ügyfélorientáltság sem jellemző az iskolából frissen kikerültekre, akik emellett önbizalomhiányban is szenvednek. A válaszadó 21 nagyvállalat és 650 közepes cég szerint a kulturált megjelenés és a jó modor is olyan ritka, mint a fehér holló, de alkalmazkodni sem tudnak igazán a pályakezdők. A legnagyobb problémaként mégis az élethosszig tartó tanulási szándék hiányát jelölték meg.

A kutatásban részt vett az IBM Magyarország is, amelynek HR-vezetője kiemelte a szakmai nyelvtudás és a kommunikáció hiányát, hiszen akadnak olyan pályakezdők, akik arra sem képesek, hogy köszönjenek a munkatársaiknak, minden alapvető kompetenciát a vállalatnál sajátítanak el. Egyrészt ezért tartja fontosnak a HR vezető ezt az új fajta képzést, másrészt "az IBM dolgozóinak 75 százaléka a szolgáltató iparból jön, szükségünk van az emberekre" - fogalmazott Kiss Enikő.

A szolgáltató ipar egy szegmensében nem éri meg a diplomások alkalmazása, mert egy idő után nem fogja kielégíteni intellektuálisan az ügyfélszolgálaton, call centerben betöltött pozíció. A fiatal továbbáll, de jobb munka híján, újra az ügyfélszolgálaton fogja találni magát. - Egyik cégtől a másikig vándorolnak a diplomás munkanélküliek, bérspirált gerjesztve a piacon, ami senkinek sem jó - fejtette ki Kiss Enikő. A HR igazgató a gyakornoki programról megjegyezte, hogy egyre többet kérnek a diákok a cégnél ledolgozott gyakorlatért, pedig ők lehetnek hálásak, hogy egyáltalán lehetőséget kapnak.

Hanke Anikó, a SAP HR vezetője a készségek (soft skills) minél koraibb kialakítását, fejlesztését hangsúlyozta, mivel így talán elkerülhető lehet az Érzelmi Intelligencia teljes hiánya. A kiválasztás során azt tapasztalja a HR vezető, hogy a fiatalok nem tudnak megnyilvánulni az állásinterjún, rosszul fejezik ki magukat magyarul is, nemhogy idegen nyelven. Az önéletrajzok formailag és tartalmilag is minősíthetetlenek. Katasztrofális a helyesírás, a felépítés.

Kovácsházy Dénes, a Multicom Contact Kft. ügyvezetője szerint nagyobb hangsúlyt kellene fektetni az emberi tulajdonságokra, hozzáállásra, attitűdre, mint a szakmai tudásra. Emellett meg kell tanulniuk a fiataloknak csapatmunkában dolgozni. Az ügyvezető leginkább a humán erőforrás területein látja a problémát: ezen belül is a kiválasztás folyamatát, a képzést és a dolgozó motiválásának módját és megtartását emelte ki. Az ügyvezető úgy véli, nagyon felhígult a felsőoktatás, ráadásul eltűnt az a középfokú réteg, amely igényeinek "megfelelne" a call centeres munka. A feladatkör ellátásához ugyanis elegendő a középfokú végzettség, nyelvtudás, kommunikációs képesség.

A vállalatok képviselői a HR Portal kérdésre elmondták, hogy a nyelvtudás a szolgáltató szektorban azért elengedhetetlen, mivel a SAP és az IBM is külföldre szolgáltat és a feladatok, munkakörök egy nagy globális piacon helyezkednek el.


A vállalatok is sötétben tapogatóznak



A cégek együttműködése az oktatási intézményekkel többnyire az anyagi támogatásban merül ki. A vállalatok túlnyomó többsége támogat egyes egyetemeket ösztöndíjak, TDK-díjak formájában pénzzel, szakmai támogatásként pedig tanulmányi versenyekkel, óraadással, konzulensek küldésével, illetve céges nyílt napokkal.

A szakmai együttműködést nehezíti, hogy a foglalkoztatók többnyire nem tudják, nem akarják megmondani jövőbeli szakképzettségi igényeiket, ezért ezek kielégítésére az intézmények nem képesek évekkel korábban felkészülni. Vagyis a vállalatokkal szemben az a vád fogalmazódott meg, hogy a munkáltatók nem képesek kellő mélységben és részletességgel (azaz a konkrétumok szintjén) megfogalmazni az oktatási intézményekkel szemben támasztott igényeiket, hogy mit tartalmazzon a tananyag. A vállalatok az oktatási intézményeket bürokratikusnak, a karrierirodákat pedig túl segítőkésznek festették le. A cégek többsége a jövőben szorosabbá kívánja tenni kapcsolatait az oktatási intézményekkel.

A vállalatok és az oktatási intézmények közötti konfliktus nem látszik megoldódni, egymásra mutogatnak ugyanis a felelősség kérdésében. A HR Portalnak elmondták: hiába formálják saját képükre a frissen végzetteket, az oktatási intézmények távolról figyelhetik, hogy vajon milyen szakmai és gyakorlati tudásra és végzettségű emberre van szükségük a cégeknek. A vállalatok szerint addig, amíg nincs egy közös módszertan, addig nem lehet kialakítani egy egységes oktatást a felsőfokú intézményekkel. Minden cégnél más a belső képzés anyaga, módszere. Így a cégek nem tudnak adni egy egységes képzési anyagot. Ezt az oktatási intézményekkel együtt kell megoldaniuk.


Igényre és piacra szabott szolgáltatástudományi képzés



Magyarországon még nincs olyan képzés, amely a szolgáltató vállalatok specifikus igényeit figyelembe veszi. A partnerintézményekben - a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen, a Budapesti Műszaki és a Budapesti Gazdasági Főiskolán, a Nyugat-Magyarországi és a Pannon Egyetemen, illetve a Kodolányi János Főiskolán - a szolgáltató vállalatok igényeire szabják a képzés tartalmát és módszertanát.

Molnár Katalin elmondta: ha a próbaoktatás beválik, akkor először szakirányként, majd alapszakként, később pedig akár még mesterszakként is oktathatják a szolgáltatástudományt. Az alapszaknak az a lényege, hogy a bekerülők már rendelkezzenek valamilyen friss elméleti tudással és a soft skillek is beépülnek a tananyagba. "Egy új tudományág született, amely magába foglalja a gazdaság-, a társadalom- és a műszaki tudományokat. Nemcsak a hagyományos call centerekre kell itt gondolni, hanem például a KPMG matematikai elemző szolgáltatására vagy az IBM rendszer üzemeltető részlegeire. De a kormányzat, az egészségügy és az oktatási rendszer is a szolgáltatószektor része." Ebbe a folyamatba vonják be a vállalatokat. Több gyakorló szakemberrel felvették már a kapcsolatot. Részeiben ezek az új szemléletű anyagok már szeptembertől elérhetők lesznek a hallgatók számára.

Gyimóthy Éva, HR Portal

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért van ennyivel több magyar embernek munkája, mióta az EU-hoz csatlakoztunk?

A KSH szerint 2004 és 2023 közt közel 824 ezer fővel nőtt a foglalkoztatottak száma, ami 21%-os bővülést jelent. A növekmény nagy részét a... Teljes cikk

A foglalkoztatottak és munkanélküliek száma is nőtt februárban

2024 februárjában a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma az előző év azonos időszakához képest 32 ezerrel, 4 millió 723 ezerre nőtt. A... Teljes cikk

Nőnapi cikkcsokor a HR Portáltól - így fest a nők helyzete a munka világában 2024-ben

Nőnap alkalmából csokorba gyűjtöttük a dolgozó nők helyzetét taglaló legfrissebb cikkeket. Mekkora a bérszakadék, mely országokban mélyül és... Teljes cikk