Álláshirdetés-e egy munkaköri leírás?
Egy munkaköri leírás nem minősül hirdetésnek, ráadásul nem kelti fel a figyelmet, nem teszi vonzóvá a munkahelyet és nem oldja meg senki problémáját. Nem használunk vele senkinek, miközben mindenkin keresztülgázolunk, magunkat is beleértve - írja Szólás T. Miklós Employer Brand szakértő szakcikkében.
Válasz: ugyanaz, mint gyertyáról rágyújtani - elolthatja a gyertyát, rossz ízű lesz tőle a cigi, és bunkóság is.
Az analógia valóban teljes: már maga a szokás, hogy egy munkaköri leírást, vagyis a munkaszerződés törvényben előírt mellékletét a XXI. században hirdetésként használunk, éppoly idejét múlt "elegancia", mint a társaság kedvéért dohányozni. Semmivel sem hasznosabb, mint a jelenléti ívet, a szabadságos tömböt, vagy a munkavédelmi oktatás tematikáját hirdetni.
De valóban olyan nagy probléma ez? Hiszen legjobb, ha a jelentkező a lehető legrészletesebb információ alapján hozza meg a döntését, nem? Nem ártunk vele senkinek.
A munkaadók nagy része jelentős összegeket költ arra, hogy láthatóvá tegye az általa képviselt értékeket (EVP), költ a közösségimédia-jelenlétére, költ a saját nevével fémjelzett toborzásra, költ a munkatársai elkötelezettségére, és igyekszik jó képet mutatni a világ (partnerek, ügyfelek, sajtó, stb) felé.
Van egy munkaadói márkája, még akkor is, ha úgy érzi, hogy a fenti költségekkel nem ezt építi - mégis ezek határozzák meg azt, hogy a leendő munkatársak közösségei milyen munkahelynek tartják, és ennek alapján akarnak-e neki dolgozni. Árt a gyertya törékeny lángjának, ha egy cigarettát nyomunk a kanóchoz? Árt egy dieselautó-márkának, ha azzal reklámozzuk, hogy közzétesszük a valós emissziókibocsátási adatait? Igen, ártunk azzal, ha a hirdetést nem hangoljuk össze a cég egyéb üzeneteivel imázsával. Ártunk azzal, ha az élő és közismert munkahelyi értékeken alapuló népszerű sztorikat közhelyes felsorolásokkal, szakkifejezésekkel, rövidítésekkel érvénytelenítjük.
Nem kell a maszlag, a teljes körű tájékoztatásba beletartozik az is, hogy ki a munkaadó. Ha nem tudatjuk ezt a legfontosabb információt, kihasználjuk, megalázzuk a munkakeresőt, akinek egy olyan céghez kell jelentkeznie, amely iránt már az első pillanatban sem érezhet lelkesedést, mert megtagadtuk tőle a lelkesedés tárgyát. Ha nem állástalan munkakeresővel van dolgunk, akkor még rosszabb a helyzet: azt várjuk egy kiváló szakembertől, hogy jelenlegi munkahelyét elhagyja azért, hogy akárhol máshol kötelezze el magát. És mindehhez adunk valami vonzó érvet a közhelyeken kívül? Van a leírásban egy csábító összeg, vagy bármi más, amire később büszke lehet a sikeres jelölt? Ártunk a jelölt önbecsülésének, lelkesedésének és jövőbeli elkötelezettségének? Igen.
Árt a hirdetés feladójának?
Ha feltételezzük, hogy az akció célja az volt, hogy egy jelöltet egy adott pozícióra elhelyezzen, akkor a fenti két gondolat miatt máris ártott. Ráadásul nagyon megnehezíti a dolgát, ha alkalmatlan jelentkezőket kell kiszűrnie (mindazokat, akik "mindegy-hova" jelentkeznek és dacolnak a felsorolt, teljesíthetetlen feltételekkel), és közben nem támaszkodhat olyan sztorikra, amelyekkel az alkalmasakat bevonzhatná. Ha a cél valami más volt (saját adatbázis építése, referenciák bővítése, látogatók bevonzása az oldalra, szakmai hírnév erősítése, stb.), akkor is rossz hírem van: a kapkodás, a suta és öncélú kommunikáció ezeket a célokat sem hozza közelebb. Legalábbis egyre kevésbé.
Ártunk önmagunknak a dohányzással? Ártunk a saját szakmai megítélésünknek azzal, ha azt hirdetjük, hogy nem vagyunk tisztában (vagy nincs időnk törődni) a hirdetés környezetével, a piaci szereplők érdekeivel és a piac működésével? Bizonyosan.
Vegyük tudomásul: egy munkaköri leírás nem hirdetés. Nem kelti fel a figyelmet, nem teszi vonzóvá a munkahelyet és nem oldja meg senki problémáját. Nem használunk vele senkinek, miközben mindenkin keresztülgázolunk, magunkat is beleértve.
Ha másképp nem megy, jegyezzük meg:
Akárhányszor valaki meghirdet egy érdektelen követelmény- és feltételsort, Kínában egy kiscica sírva fakad.
Szólás T. Miklós
kommunikációs tanácsadó
Employer Brand szakértő
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Bár a magyarok többsége szerint fontos lenne a mentális egészséggel többet foglalkozni, hazánkban nem kap elég figyelmet a téma. Mekkora szerepet... Teljes cikk
A Munkahelyeink.hu nemzetközi karrier platform nyilvánosságra hozta a legkedveltebb munkaadók toplistáját. A Top Employers Hungary jelenleg az egyetlen... Teljes cikk
16 vállalat kapta meg a Top Employer Magyarország 2024 minősítést a Top Employers Institute-tól. A felmérés hat HR területet fed le, köztük az... Teljes cikk
- Stagnáló munkaerő-felvétel? - Erre számíthatunk idén a munkaerőpiacon 1 hete
- Hangosabbnak kell lennie a HR-nek: karriersztorik a Mercedesnél és a Molnál 1 hete
- "Szellemállásoktól" hemzsegnek az állásportálok - de mi értelme a kamu álláshirdetéseknek? 2 hete
- 33 ezer állás vár betöltésre: több lett a hirdetés márciusban 3 hete
- Minden váltáson gondolkodó munkavállaló potenciális jelölt 3 hete
- Mennyibe kerül egy sikertelen munkaerő-felvétel? 3 hete
- Megkezdte a munkavállalók toborzását az épülő debreceni gyárába a kínai Eve Power 3 hete
- Így áll a munkaerőpiac 2024-ben: hány jelentkezést nyújt be egy átlagos álláskereső? 1 hónapja
- Ennyi magyar munkaadó tervez létszámcsökkentést a második negyedévre 1 hónapja
- Miért lesz valaki HR-es? - Kérdések és válaszok: 1. rész 1 hónapja
- Többletpontokat szerezhetnek és pénzt kereshetnek az alapkiképzésben részt vevő fiatalok 2 hónapja