kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Anya tervez, apa főz?

Egy fiútól azt várják el, hogy tornyokat építsen építőkockákból, egy lánytól pedig azt, hogy babákkal játsszon - Robert Firmhofer, a varsói Kopernikusz Tudományos Központ vezérigazgatója szerint a régió versenyképességének fokozásához szemléletváltásra van szükség a mérnökképzésben, áll a Grayling Magyarország sajtóközleményében.

A gyerekeknek ez a sztereotip szerepekbe való beskatulyázása ósdi, idejétmúlt nézet, mi is írtunk erről korábban. Ám mégis még mindig rengeteg szülő vélekedik így. De honnan ered ez a szerepekkel kapcsolatos előítélet - kérdezi Robert Firmhofer, a varsói Kopernikusz Tudományos Központ vezérigazgatója a GE regionális blogján megjelenő írásában.

Miért kényszerítik bele a gyerekeket már az elejétől fogva ezekbe a szerepekbe? Vajon a lányokból is Bob, az építőmester válna, ha műanyag szerszámokkal játszanának? Természetesen - hisz senki sem állítja, hogy egy nő nem képes megtanulni az autószerelést vagy a felhőkarcolók tervezését. A férfi és a női agy ugyan tényleg eltérően működik, de ez valójában csak előnyére válik a tudománynak - írja Robert Firmhofer.

A Kopernikusz Tudományos Központban arra a következtetésre jutottak, hogy a fiúkat maga a barkácsolás folyamata vonzza. A lányok ezzel szemben mindig tudni akarják, hogy mi az egész procedúra célja: milyen funkciót szánnak az épületnek, kinek a javát szolgálja az új híd megépítése, és miért pont erre menjen az út nyomvonala, és nem valamerre másfelé?

Senki sem tudja megjósolni, hogy 10-20 év múlva mely szakmák lesznek a legkeresettebbek. A nagy nemzetközi vállalatok megpróbálnak ugyan a jövőbe látni, de ők is csak maximum 5-7 évre látnak előre. Ez pedig felveti azt a kulcsfontosságú kérdést, hogy milyen oktatásban részesítsük gyermekeinket, ha azt akarjuk, hogy biztosan találjanak majd állást?

Robert Firmhofer válasza a következő: koncentráljunk azokra a "kompetenciákra és készségekre", amelyek kiállják az idő próbáját; azokra az eszközökre, amelyek a munkaerőpiac folyton változó trendjei dacára is használhatóak maradnak. Ezek közé tartoznak a kemény kompetenciák, mint például az idegen nyelvek ismerete vagy a matematika, és a puha készségek, mint például a csapatmunka, a kommunikáció és a kritikus gondolkodás. Ezeket azonban nem tanítják az iskolákban.

A Kopernikusz Tudományos Központnak mintegy 220 munkatársa van. Ha az egyikük megkeresi Robert Firmhofert egy problémával, akkor maximum 3 perce van arra, hogy ismertesse az ügyet és felvázoljon 2-3 megoldást: ezt eleinte mindig furcsának találják egy kicsit, mert még soha senki nem mondta nekik, hogyan kell ezt csinálni. Ennek ellenére mindig megértik a dolog lényegét, és néhány hónap múlva már mindenkinek nagyszerűen megy - mondja a vezérigazgató. Máshol azonban rengeteg jól képzett, ragyogó elmével rendelkező fiatal hullik ki a rostán az állásinterjúkon pusztán azért, mert nem tudják, hogyan kommunikáljanak.

Az egyik végtelenül fontos kompetencia a tanulás képessége. De hiszen mindenki mestere a tanulásnak, miután vagy 17 évet töltött különféle iskolákban, nemde? Nos, korántsem ez a helyzet, véli Robert Firmhofer. A diákok fejét minden osztályban teletömik az összes elképzelhető tudásterületről származó információkkal és adatokkal. Majd jön a záróvizsga, és minden kezdődik elölről. Nem mindenki álmodik azonban arról, hogy szerepeljen a "Legyen Ön is milliomosban".

Ahelyett, hogy a fiatalok fejét sok felesleges információval tömnék tele, sokkal jobban járna mindenki, ha olyan alapvető kompetenciákkal látnák el őket, amelyeket a való életben tényleg hasznosítani tudnak. Ez lehet a végszó a vállalatoknak a belépésre. A Wellcome Trust például National Science Learning Centre (Nemzeti Tudományos Tanulási Központ) néven egy közös kutatási és üzleti partnertársulást hozott létre Angliában. A résztvevő felek, diákok és tanárok egyaránt, együtt dolgoznak szakmai kompetenciáik fejlesztésén. Bár kisebb lépékűek, de Lengyelországban is láthatóak már hasonló kezdeményezések az Aviatikai Völgyben "lakó" vállalatok részéről. Kezdetnek nem rossz, ám sokkal nagyobb léptékben kellene alkalmazni a rendszert a vezérigazgató szerint . A lengyel Oktatási Minisztérium magától nem fog cselekedni, ezért az irányítást más érdekelteknek, köztük a vállalatoknak kell átvenniük, írja Robert Firmhofer.

A vállalatvezetőknek fel kell tenniük a kérdést: kiket akarnak alkalmazni a jövőben? Ragyogó elméjű fiatalokat, akik csak magolni tanultak meg, vagy tehetséges fiatalokat, akik kreatívan is tudnak gondolkodni? - teszi fel a kérdéseket a Kopernikusz Tudományos Központ vezérigazgatója.

A legtöbb vállalat azt mondja majd, hogy az üzletmenet fellendítése érdekében újítani akar - ám az újítás többnyire kliséktől mentes gondolkodást feltételez. Az oktatóknak is követniük kell ezt a példát.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Semmit nem lehet már rutinból csinálni - Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO HR menedzsere

A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk

Bele lehet szeretni ebbe a hivatásba: interjú Szalavics Mariann NAV-elnökhelyettessel

Öt évvel ezelőtt érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. Első állása a közigazgatásban és azt mondja, hogy bele lehet szeretni ebbe a... Teljes cikk

Elfelejthetjük, hogy a jövőben csak a helyi piacon fogunk versenyezni a munkavállalókért - interjú Kalmár Ákossal, a Continental Csoport országos HR vezetőjével

HR mutatók szempontjából sikeres évet zárt 2023-ban a Continental Csoport Magyarország: nem kívánt fluktuációjuk jelentősen csökkent a megelőző... Teljes cikk