Megjelent: 12 éve

Apró lépés egy cégnek, nagy lépés a HR-nek: Kaizen

Újabb elem bemutatásával folytatjuk, a Lean office koncepció megvalósításának lépéseit ismertető sorozatunkat, melynek különlegessége, hogy HR-es szemüvegen keresztül nézzük a folyamatokat. Az előző cikk az 5S-ről szólt. Most a lean egyik legtöbbet hallott fogalmáról a Kaizenről beszélgetünk Gyurta Sándor szakértővel.

- Te hogyan definiálnád a Kaizent, laikusoknak?

- Pici, apró változtatás a saját munkánkra vonatkozóan. Olyan megoldás, ami a probléma gyökerét szünteti meg, veszteség felszámolásra irányul, vevői elégedettséget növel, költséget csökkent.

- Hogyan működhet ez a szervezetben, mi biztosítja a fenntarthatóságát?

- A magas minőségű, példaértékű és tudatos vezetői munka: A tudás és információ-megosztás, a pozitív visszajelzés és a miért foglalkozzunk ezzel és mikor tisztázása. A közös eredményesség olyan inspiráló és összetartó erő, ami a fenntarthatóságra is jótékonyan hat. Meggyőződésem, hogy a rotáció és a hatalom átadás is szükséges a fenntarthatósághoz. A felső vezetés elkötelezettsége nélkül csak egy fellángolás szintjén merülhet fel az eszköz használata. Kulturális szintre csak erőskezű és az elégedettséget kerülő, az íróasztala mögül kilépni képes felső vezető tudja emelni a TPS elemeit, aki maga is sokat mozog az operativitás és az emberek szintjén és oktatni is hajlandó és képes.

- Hogyan mérhetőek az előnyök?

Kezdetben darabszámokkal. Például:
- Leadott, folyamatban lévő, megvalósított, elutasított, részletesebben kidolgozandó, standardizált ötletek darabszáma területenként.
- Megtakarítás volumenével,
- Költségek csökkenésével.
- Kapcsolódó oktatási napok mennyiségével.
- Fluktuáció változásával területenként.

- Hogyan hat a Kaizen a HR munkára?

- Egy remek eszköz arra, hogy a vizsgált adatok értékelése mentén objektív stratégiai döntések meghozatalát tudja támogatni a HR terület. Előléptetés, áthelyezés, utódlás, oktatási igények, teljesítményértékelés területein kiváló inputokkal rendelkezhet a rendszert működtető vezetői csoport. Másrészről számos felesleges lépést, vagy akár a 7 alapvető veszteséget is kiküszöbölhetjük a saját munkánkban mi magunk is. A belső képzés magas minőségre fejlődik a Kaizen segítségével és sokkal nagyobb rálátással rendelkezhetünk a többi terület munkájára és az ott dolgozó tehetségek és vezetők igényeire. Közelebb kerülhetünk a "vevőinkhez".

- Mennyire könnyen érti meg az átlag munkavállaló a Kaizent? Melyek a legnagyobb gátak?

- Nemcsak az átlag munkavállaló, hanem egy átlagos képességű vezető számára is sok gyakorlást igénylő feladat egy igazán helytálló Kaizen ötlet megfogalmazása, ezért nagyon fontos, hogy csak elkötelezett és a rendszert már értő vezetők kezdjék meg a TPS bevezetését. Munkatársaknál a gátak vezetői hibákból, (prioritás állandó változása, határidő megadásának elmulasztása, dupla munka, pozitív visszajelzés elmaradása, túlterhelés, túlszervezett folyamatok, felesleges engedélyeztetés...) félelemből, alacsony színvonalú le nem zárult oktatásból, hibás és elhamarkodott megfogalmazásokból alakulnak ki. Vezetőknél a blokk leggyakrabban akkor érkezik, amikor felismerik, hogy a gyengeségeik mindenki számára láthatóvá válhatnak. Nem merik jelezni, hogy nem értenek valamit. A másik gyakori nehézség, hogy a probléma felmerülése a legritkábban azonos a valós keletkezési hellyel. Társterületek, nagyobb hatalmú emberek lehetnek érintettek. A megfelelő hangnem és kommunikációs kultúra megteremtése a felső vezető felelőssége, a HR moderátor és mediátor szerepet egyaránt betölt ezekben a helyzetekben.

Nem vagyunk egyformák. Vannak, akik nagyon jó kiindulási ötletekkel állnak elő, de nem jók a megvalósításban, nincs türelmük a visszaméréshez. Fontos, hogy adjunk teret mindenkinek az A3 kitöltéséhez, az 5 Miért alkalmazáshoz. Alapvető gát lehet, ha nincs olyan felület, feladat, amiben a munkatárs megmutathatja erényeit. A Kaizen ötlet teljes kidolgozása, bevezetése, oktatása, standardizálása azonban minden ember számára biztosít sikerélményt.

- Van összefüggés a munkatársak motivációja és a Kaizen között?

- Természetesen. Ugyanakkor a munkatárs motivációja továbbra is vezetői eredmény vagy vezetői hiányosság. A Kaizen megfogalmazás, a csoportmunka, az A3 kitöltés és az "5 Miért?" használat pontosan felfedi a tehetségek és vezetőik erényeit és megmutatja az esetleges hiányosságokat, fejlesztési lehetőségeket is.

- Ha van már nálunk 5S, akkor mi az első lépés a Kaizen irányába?

- Az 5S hatalmas segítség, hogy az alapokat gyakoroljuk. Ergonómiai, iroda berendezéseket, informatikai, archiválási módszereket érintő, egyszerű ötleteket tudunk megfogalmazni az 5S logikája mentén. Ezek némelyike már túlmutat az egyszerűsítésen és a Kaizen minőséget is elérheti. A várakozás, felesleges mozgás és a felesleges tárolás, anyagmozgatás témáival mindenki könnyen és gyorsan eredményt érhet el.


Gyurta Sándor a www.lean-hr.hu szakírója, és a HR Portálon is önálló blogot vezet.



dr. Németh Zoltán tudásmenedzsment igazgató
Enetha Learning
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Bérverseny és alternatív munkaidő-beosztás

A reálbérek megtartása idén is kihívás lesz, de az év második felében már várható mérsékelt gazdasági növekedés, ami a toborzás... Teljes cikk

A vezetők majdnem fele aggódik vállalkozása hosszú távú fennmaradása miatt

Az előző évhez képest több mint kétszeresére (18%-ról 38%-ra) nőtt azon vezérigazgatók aránya, akik úgy vélik, hogy a globális gazdasági... Teljes cikk

"Ne kívülről hozzuk be a tudást, hanem belül építsük ki a kompetenciákat." - interjú Urbán Anitával

“Ne kívülről hozzuk be a tudást, hanem belül építsük ki a kompetenciákat, belső erőforrásokkal oktassuk, mert csak így fenntartható a... Teljes cikk