Szerző: Molnár Marianna
Megjelent: 10 éve

Az ajánlás és a LinkedIn a toborzás két legtrendibb csodafegyvere

A LinkedIn vette át a fejvadászcégek helyét a toborzásban, az újsághirdetés halott, a virtuális állásbörzék pedig nem váltották be a reményeket - derült ki a Napi.hu konferenciáján.

images

A Mol több vasat tart a tűzben, ami a toborzást illeti, mondta Fekete László. A MOL Magyarország HR-igazgatója úgy látja, forradalmi változás zajlott le a toborzásban a közösségi oldalak, és főként a szakmai közösségi oldal, a LinkedIn hatására, ami a fejvadászok szükségességét is megkérdőjelezte. Fekete László úgy véli, továbbra is igénybe veszik majd a felsőkategóriás fejvadászcégeket, amelyek akár 5-10 millió forintot is elkérnek keresésenként, amennyiben olyan magas szintű vezetőt keresnek, aki miatt ennek létjogosultsága van. Az átalakulás vesztesei szerinte a középkategóriás fejvadászok, az ő szolgálataikat váltják ki a közösségi oldalak.

A Mol előfizetett a LinkedIn Corporate Recruitment License-ére, amely körülbelül 10 ezer dollárt kóstál (2 millió forint), ezért pedig a százmilliós adatbázist keresztül-kasul szűrhetik, és találtak is számos külföldön élő, Magyarországhoz kötődő olajipari szakembert, akit ide tudtak csábítani. A Mol HR-igazgatója úgy látja, Nyugat-Európában és Amerikában az önéletrajznak is leáldozott a LinkedIn miatt: egyre gyakoribb, hogy a közösségi profil beküldését kérik a CV helyett. A virtuális állásbörzéket ugyanakkor zsákutcának tartja, nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, de szerinte a klasszikus állásbörzék változatlanul jól működnek.


Ajánlás - fontos eszköz



A beszélgetés másik résztvevője, Bek-Balla László, az Erste Bank HR-igazgatója is arról számolt be, hogy a közösségi oldalakon keresik az új alkalmazottakat. “Tavaly a gyakornoki programunkat nagyon nagy hatékonysággal töltöttük fel a Facebook oldalunkon elhelyezett hirdetéseken keresztül” - mondta. A fiatalabb, kevesebb szakmai tapasztalattal rendelkező munkavállalókat szerinte inkább itt, mint a LinkedInen lehet hatékonyan elérni.

Az Erste újabban nagy hangsúlyt fektet az ajánlásra. Bek-Balla László szerint a személyes kapcsolati háló egy rendkívül alulhasznált potenciál a toborzásban. Saját példájukon szemléltette, hogy a háromezer fős szervezetben átlagosan minden dolgozónak 10-15 éves banki tapasztalata és 3-4 korábbi munkahelye van, így a szervezet hatalmas kapcsolati tőkét rejt, amely az egész bankszakmát átszövi. “Ez minden fejvadászt és a LinkedInt is feleslegessé tehetné” - vélekedett. Ezért az Erste formális ajánlási programot indított, amihez javadalmazási rendszert is kötöttek. A díjazás amúgy töredéke a legolcsóbb fejvadász munkadíjának.

A Molnál a munkáltatói márka is központi kérdés, ezt főleg az utánpótlás kinevelésével építgetik. Junior Fresh programjukban középiskolás csapatok, Fresh programjukban egyetemisták versenyeznek természettudományos témákban: innen kerül ki a frissdiplomás kollégáik egy része. Emellett ötszázmillió forintos nagyságrendben támogatják a magyarországi egyetemeket, a veszprémi Pannon Egyetemen brandelt MOL Ásványolaj- és Széntechnológiai Intézeti Tanszék működik. Fekete László elmondta, a Miskolci Egyetem olajipari karát gyakorlatilag ők tartják fent: ők adják a diákokat, az ő feladatuk az oktatók utánpótlásának biztosítása, és pénzzel is támogatják az intézményt.

Az álláshirdetések szerepét továbbra is jelentősnek tartják a kerekasztal résztvevői, de abban egyetértettek, hogy ez a terület egyre zsugorodik. Néhány vezető online portálon még megéri hirdetni, de a papír alapú hirdetés kiveszőben van.

Fehér Tamás, a fejvadászattal is foglalkozó Trenkwalder Kft. ügyvezető igazgatója az új trendekről szólva elmondta, új struktúrákban kell gondolkodniuk a munkájukban. Ők a piacfigyelést fejlesztették: megvizsgálják, hogy melyik cég mivel foglalkozik, hogy tudják, hová nyúlhatnak, ha valamilyen speciális tudással rendelkező munkavállalót keresnek.


A Mol bővít, az Ersténél próbálják tartani a lelket a munkatársakban



Fekete László elmondta, idén újra munkaerő-felvételre lehet számítani a Molnál. Főként a tiszaújvárosi egységükben fognak bővíteni, amit az utóbbi évek leépítései után üdítő fejleménynek nevezett.

Bek-Balla László elmondta, a bankszektort az ág is húzza mostanában, így az Erste Bank nem tervez dinamikus bővítéssel. A legfőbb kihívás számukra a dolgozói elkötelezettség fenntartása egy olyan környezetben, ahol nagy befektetett energiák mellett is kevés a rövidtávú, látható eredmény.

A Trenkwalder 8000 fő kölcsönzött munkavállalóval dolgozik, akiket 300 cégnek közvetítenek ki. Számukra a legnagyobb kihívást a relatív munkaerőhiány jelenti. Van 800 ezer fő Magyarországon, akit el lehetne helyezni, de nem olyan képezettségük van, vagy nem ott élnek ahol szükség lenne rájuk, ezért hatalmas energiái mennek el a cégnek arra, hogy az embereket országon belül áthelyezzék.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hogyan alakítja át az MI a toborzók munkáját? Ezzel vár az idei recruiTECH

“A csapból is a mesterséges intelligencia folyik az üzleti közbeszédben. Mi az általánosságok szintjéről lehozzuk ezt a toborzók napi munkájába,... Teljes cikk

Öt kérdés és válasz a külföldi vendégmunkásokról

Miért jönnek? Miért nem magyarokat alkalmaznak a cégek? Leverik a béreket? Az utóbbi hónapok forró kérdése lett a magyar közéletben a külföldi... Teljes cikk

Veszély vagy potenciál a túlképzett pályázó? Így látja a fejvadász

Sok jelölt panaszkodik arról, hogy bár ő szívesen kötne kompromisszumot az elhelyezkedése érdekében, de pályázata süket fülekre talál, ha... Teljes cikk