Megjelent: 8 éve

Bajba kerülnek a hazai kkv-k, ha nem fejezik be a bullshitelést

A toborzási hibák már ma is hatalmas költséget rónak a vállalatokra. A vállalatvezetőknek és a HR szakembereknek mihamarabb fel kell ismerniük, hogy a hagyományos toborzási technikák már nem hatékonyak. Öt éven belül minden második munkavállaló az Y vagy a Z generáció tagja lesz, őket pedig egészen másképpen kell megszólítani, hiszen ennek a korosztálynak már mások az elvárásai leendő munkahelyükkel szemben. Mázi “Maja” Mária és Sóti Anett, a DreamJo.bs alapítóinak véleménye arról, hogyan válhat ma minden munkahely, álom munkahellyé.

images

Az Y és a Z generáció az első digitális nemzedék. Ők már 1980 után születtek, számítógép előtt nőttek fel, semmire nem várnak és mindent tudni akarnak, mielőtt döntenek. Olyan munkahelyet keresnek, ahol megismerhetik a cég küldetését, azonosulhatnak a víziójával, ráadásul szeretnének közvetlen hatással lenni a vállalatra, ahol dolgoznak. Őket már nem lehet meggyőzni az Expressz újság kora óta megszokott, szinte változatlan álláshirdetésekkel. Ahogy az ő igényeik változnak, a munkáknak, munkaköröknek és az álláshirdetéseknek is meg kell változniuk.

Miért kell változtatni?

A nem megfelelő munkavállaló kiválasztása már ma is az éves fizetések 30 százalékát rója a munkáltatókra. A statisztikák szerint pedig a fluktuáció akár 80 százalékáért is az tehető felelőssé, hogy eleve nem a megfelelő, a vállalatba jól illeszkedő embert veszik fel a toborzásért felelős vezetők.

A DreamJo.bs alapítóiként hiszünk benne, hogy megfelelő lépésekkel és tudatos, őszinte megszólítási stratégiával csökkenthető a fluktuáció, ugyanis minden munkahely lehet álommunkahely és minden állás lehet álomállás, ha az “igazi” kollégát megtaláljuk. Ezért azonban tennie kell a munkáltatóknak.

Mit kell tennie egy munkáltatónak?

Fontos, hogy rettentő sok információ, álláslehetőség, cég közül kell egy munkakeresőnek választania, így a vállalatnak olyan képet kell kialakítania magáról, ami gyorsan fogyasztható és érdekes. Az álláskeresőknek egy egységes, konzekvens és valóságos képpel kell találkozniuk. Nem árt az sem, ha a leendő munkavállalók pozitív és akár kalandos élményként élik meg a munkakeresés folyamatát. Ki ne stresszelte volna már magát végig több száz álláshirdetésen? A vállalatoknak ehhez a megfelelő kommunikációt, kiválasztási csatornát és folyamatot kell használniuk. A hosszú, szabatos, semmitmondó szövegek helyett pedig ütős, frappáns, merész és nagyon vizuális bemutatkozásra van szükségük. Ebben kiemelt szerepe van a képeknek, videóknak, ám ezekben sem a profi letisztultságon, hanem inkább az eredetiségen, személyességen, egyediségen kell, hogy legyen a hangsúly. Ami jól differenciál, az segít a legjobban nekünk. Csak így találhatják meg a munkáltatók azokat az embereket, akik hozzáállásban, gondolkodásban és személyiségben is leginkább hozzájuk illenek.

Sajnos még a nagyvállalatok zöme is szörnyű munkát végez ilyen tekintetben, pedig bizonyított, hogy három és félszer többen jelentkeznek, azoknak a cégeknek az álláshirdetéseire, akik rendelkeznek employer branding, azaz munkaadói márkastratégiával. Így eleve ők nagyobb “pool”-ból is meríthetnek, valamint jobb alkupozicióból indulnak és sokkal kevesebb pénzt és időt költenek a kiválasztásra, mint a gyengébb munkaadói márka tudatossággal vagy azzal egyáltalán nem rendelkező társaik. Sokak számára persze riasztó lehet a kifejezés: employer branding, pedig egy kis proaktivitással, a megfelelő eszközök kiválasztásával ma már bármelyik hazai kis és középvállalat el tudja készíteni az egyszerűsített munkáltatói márkáját.

Akkor mi a jó employer branding receptje? Milyen buktatókra kell figyelni?

A lényeg, hogy merjünk kitörni a cégekre mostanában jellemző üres frázisokra épülő kommunikációból, felvállalni a vállalat saját egyéniségét, és adott esetben polarizálni is. Egyik ilyen jó példa lehet az, hogy például Pride támogatók vagyunk. Ezt nem mindenki fogja egyformán szeretni. Álljunk bele bátran. Amiket megfogalmazunk magunkról, azok csak ránk jellemzőek, vagy ismerünk még tíz céget, akire ugyanígy igaz? Mert akkor kezdjük újra! A befektetőinknek vagy az ügyfeleinknek is ezt mondjuk? Mert akkor ez nem személyesen a munkavállalónknak szól. Ami mindenkinek szól, az nem szól senkinek. Az bullshit. Ha mindenkinek meg akarunk felelni, a végén senkinek nem fogunk.

Mázi “Maja” Mária és Sóti Anett, a DreamJo.bs alapítói
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hogyan zajlik egy globális szervezeti kultúra átalakítása cégegyesülést követően? - válaszol Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial globális HR vezetője

HR Szubjektív rovatunkban Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial divíziójának globális HR vezetője kérdez, miután válaszolt Bondici Flóra, a Chorus... Teljes cikk

Így zajlik a szervezeti evolúció a szemünk előtt

„Nem a legerősebb szervezet lesz a túlélő, nem is a legintelligensebb, hanem az, amelyik a leginkább fogékony a változásra” – mondta Charles... Teljes cikk

Teljes transzparencia egy teljesen remote cégnél - Bondici Flóra, a Chorus One Chief People Officere

HR Szubjektív rovatunkban Bondici Flóra, a Chorus One Chief People Officere kérdez, miután válaszolt Gaál Annamária, az AGCO Hungary HR vezetője... Teljes cikk