Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 5 éve

Céges nyelvoktatás másképp: a nyelvi coaching

Nyelvi coaching? Az meg mi? Nyelvóra? Coaching? Vagy talán „kettő az egyben”? A válasz nem ennyire egyszerű, de azt már az elején tisztázni kell, hogy nem hagyományos nyelvóráról, nem is klasszikus értelemben vett coachingról és még kevésbé valamiféle „kettő az egyben” termékről van szó, amivel két legyet üthetünk egy csapásra.

Az idegen nyelvi coaching válasz a piaci igényekre, nevezetesen arra, hogy a cégeknek nincs idejük és pénzük is egyre kevésbé arra, hogy hosszú hónapokon, vagy akár éveken keresztül fizessék a nyelvórákat alkalmazottaik számára anélkül, hogy annak valódi, mérhető eredményét látnák. Ez főleg azokra a cégekre igaz, ahol valóban napi szinten van szükség az idegen nyelv magas szintű használatára vagy éppen ez az idegen nyelv munkanyelvként szolgál. Mondhatjuk persze, hogy ezekhez a cégekhez be sem lehet jutni megfelelő nyelvtudás hiányában.

A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy be lehet, hiszen Magyarországon a mai napig magasabb azoknak a diplomásoknak a száma, akik nem tudnak egy idegen nyelven sem tárgyalási szinten kommunikálni, mint azoknak, akik számára evidencia, hogy angolul, vagy akár még egy idegen nyelven szorongás nélkül, a lehető legtermészetesebb módon meg tudjanak szólalni. Márpedig a szakmai tudás, rátermettség, adott esetben a kapcsolatrendszer, hogy csak pár egyéb tényezőt említsünk, érthető módon felülírja a magas szintű nyelvtudás szükségességét, hiszen az könnyen fejleszthető, és különben is "majd belejön". Így aztán a cég vagy fizet nyelvtanfolyamot, jó esetben egyéni, vagy mikro csoportos formában, vagy hagyja, hogy dolgozója felzárkózzon saját költségén.

Annak elemzésére, hogy a céges nyelvtanfolyamok mennyire hatékonyak, most nem térek ki, de az tény, hogy egy átlagos csoportos nyelvtanfolyam éppen arra nem teszi képessé a beosztottakat, amire kéne, vagyis pl. arra, hogy a régióvezetővel és régiós kollégákkal folytatott telekonferencia keretében magabiztosan érveljenek a hazai leányvállalat stratégiája mellett, vagy megmagyarázzák az előző negyedév adott esetben kevésbé rózsás eredményeit. A nyelvi coaching azonban éppen erre ad választ.

Miben különbözik a nyelvi coaching a hagyományos nyelvóráktól? Először is az órák témáját nem a tanár, hanem a tanuló hozza. A cél ugyanis az, hogy a munkához szükséges szókincs, nyelvi funkciók és készségek (tárgyalástechnika, telekonferencia, prezentációs technika, érvelés, stb.) kerüljenek elsajátításra, gyakorlásra. Felfogható tehát "on the job" tréningként is. A másik fontos jellemzője, hogy a tanár inkább trénerként, sőt leginkább coachként működik a folyamatban. Ezért használjuk egyre gyakrabban a nyelvi coaching elnevezést. Jellemzője lehet az is, hogy a "tanfolyam" nem feltétlenül kötött időbeosztással (pl. heti két alkalom mindig azonos időben), hanem igény szerint, rugalmas időbeosztással és intenzitással, akár projektszerűen valósul meg (pl. felkészülés egy projektre, konferenciára, tréningre, stb.), ez azonban az óradíjban is kell, hogy tükröződjön.

A nyelvi coaching óradíját tekintve drágább, mint a hagyományos nyelvórák. Nem azért, mert maga az óradíj magasabb, hanem azért mert a nyelvi coaching egyéni, esetleg mikro, azaz legfeljebb 2-3 fős csoportokban lehet hatékony. Csoportok esetében pedig lényeges, hogy a résztvevők azonos, vagy legalább hasonló területen dolgozzanak és valóban közel azonos nyelvi szinten álljanak.

De hol találunk megfelelő idegen nyelvi coachot? Bizony nem minden céges nyelvtanfolyamot (is) nyújtó nyelviskolában, de szerencsére egyre több, főleg a kifejezetten céges nyelvoktatásra specializálódott nyelvi képzőintézmény veszi fel a palettájára ezt a nyelvoktatási formát és igyekszik tanárai számára átadni a nyelvi coaching módszertanát. Ennek ellenére sincsenek sem ők, sem a nyelvi coachingot igénybe venni kívánó cégek könnyű helyzetben. Bármilyen briliáns is ugyanis egy nyelvtanár, nem feltétlenül rendelkezik azokkal a készségekkel, háttértudással és más, nem az oktatás, hanem például az üzleti élet területén szerzett tapasztalattal, ami szükséges ahhoz, hogy nyelvi coachként tudjon eredményesen dolgozni. A coaching típusú nyelvórákra, tréningekre általában nem kell a tanárnak előre készülnie, sőt, a legtöbb esetben nem is igen lehet ezekre felkészülni.

Tankönyv, egyéb mankó nem nagyon van. Folyamatosan improvizálni kell, és nem olyan hétköznapi témákban, mint például "milyen filmet láttál a hétvégén?". A tanárnak értenie kell, hogy miről van szó, nem csupán a szavak szintjén, bár kétségtelenül alapvető a kifogástalan nyelvtudás és gazdag szókincs. Értenie kell a folyamatokat, ismernie kell, hogyan működik egy szervezet, meg kell tudnia jósolni, vagy rá kell tudnia vezetni a tanulót, azaz az ügyfelet arra, hogy mi lesz az a kérdés, amit a régióvezető fel fog majd tenni azon a bizonyos telekonferencián hat másik külföldi kolléga füle hallatára. Részletesen körül kell járni egy-egy problémakört és fel kell tudni tenni azt A bizonyos KÉRDÉST, ami előre viszi az ügyfelet, azaz a nyelvtanulót.

Nem vitatom, hogy a csupán nyelvtanári végzettséggel és gyakorlattal rendelkező nyelvtanárok is képesek nyelvi coachként érvényesülni. Ha nyelvtanításról van szó, a nyelvtanári végzettség meglétét alapfeltételnek tartom anyanyelvű tanár esetén is. Ha azonban nyelvi coachingról beszélünk, a kifogástalan nyelvtudás mellett a tájékozottság, a gazdasági és üzleti élet területén szerzett tapasztalat lényegesen fontosabb. Nem véletlen, hogy a nyelvi coaching típusú nyelvoktatásra leginkább olyan kifogástalan nyelvtudással rendelkező szabadúszó nyelvtanárok, coachok, trénerek szakosodtak, akik rövidebb-hosszabb időre maguk mögött hagyták a nyelvoktatást, hogy más területen érvényesüljenek, majd a megszerzett tudással és tapasztalatokkal felvértezve felismerték, hogy olyan tudás és készségek átadására képesek, amelyre más, ezeken a területeken tapasztalatot nem szerzett nyelvtanárok sokkal kevésbé.

Damjanovich Katalin business és life coach, üzleti és szaknyelvi angoltanár, nyelvi coach
Vista Verde Bt.
Follow hrportal_hu on Twitter

Ha a vezető nem fél, hogy a beosztottjai többet tudnak nála

A vezető mint tanító (leader as coach) módszer azon egyszerű felismerésen alapszik, hogy a vezető akkor is mintát nyújt, ha ez egyébként nem szándéka. Ha pedig ez így van, akkor ezt a helyzetet tudatosan használhatja. Ligeti György, szervezetfejlesztő írása.tovább..

További cikkek
Gyorsétterem éléről érkezik az új amerikai munkaügyi miniszter

Donald Trump Andy Puzdert, a CKE gyorsétterem-lánc elnök-vezérigazgatóját jelöli munkaügyi miniszternek - írja az MTI közleményét közlő index. Teljes cikk

A családosokat és messziről járó dolgozókat támogatja az EU

A bölcsődei, óvodai férőhelyek bővítésére 8,8 milliárd forintot, a munkaerő-mobilitás támogatására 24,4 milliárdot ad az EU Magyarországnak - írja a napi.hu. Teljes cikk

Bíznak abban, hogy a magyaroknak is nyitva marad az Egyesült Királyság

Bízom benne, hogy az Egyesült Királyság és Brüsszel meg tud egyezni arról, hogy az uniós állampolgárok - köztük a magyarok - a Brexit után is a... Teljes cikk

Lojálisabb és kevesebbet hiányzik a dolgozó, ha van jóléti program

A dolgozói jólét programok jelentősen növelhetik a munkavállalók lojalitását és munkakedvét - közölte a Xerox legfrissebb, 33 ország 428... Teljes cikk

Sztrájkolnak a görög újságírók

A tervezett adóemelések és költségvetési kiadáscsökkentések ellen tiltakoznak, ezért nem vették fel a munkát szerdán a görög sajtó dolgozói -... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár

Business coaching - megrendelésre

Az Egyesült Államokban a nagy földrajzi távolságok már közel 10 éve életrehívtak egy szolgáltatást, amelynek neve: coach közvetítés....