Coaching-irányzatok Magyarországon
A coaching a különböző pszichológiai irányzatokból meríti eszközeit. Hazánkban szinte valamennyi irányzat megtalálható, igaz, nem tiszta formájukban. A coachok egyesítik a különböző irányzatok eszköztárait, részben a helyzetnek megfelelően, részben saját tapasztalatuk alapján. Cikkünkben a legfontosabb hazai irányzatokat ismertetjük.
Mikor vehető igénybe a coaching?
Ha életvezetési tanácsokra van szükségünk, amikor egy adott életszituációban elakadunk, és tovább szeretnénk lépni, amikor inspirációra van szükségünk, amikor problémánk adódik egy helyzettel, egy másik emberrel, vagy ha vezetőként a vezetői munkában "beszélgetőtársa" vágyunk.
Módszertani szempontból sokszínűvé akkor válhat a coach, ha felismeri, hogy az egyes irányzatokból mely elemeket tudja érdemben és hitelesen hasznosítani munkájában. A hazánkban alkalmazott legfontosabb coach-irányzatok:
A Gestalt alapú coaching
Akcióközpontú coaching (a pszichodráma szemléletével)
A pszichodráma csoport-pszichoterápiás módszer. Lényege, hogy a csoporttagok a számukra fontos élethelyzeteket jelenítenek meg, amelyben helyzeteiket újraélhetik, alkalmazhatják a szerepcserét, amelynek révén más perspektívából is ráláthatnak az adott helyzetre. A módszer akcióorientált, hiszen nemcsak megbeszélik az adott helyzetre vonatkozó teendőket, hanem el is játszatják azt az ügyféllel. Aki így biztonságos közegben kipróbálhatja az egyes megoldási lehetőségeket.
Döntésközpontú coaching
Ebben a személy saját kérdései és problémái feldolgozásának komplexitásában érti meg és látja át a helyzetét. A coach segítségével kialakítja egyértelmű belső meggyőződéseit is tükröző olvasatát a szituációról, értékelve saját szerepét és felelősségét a helyzet létrehozásában és fenntartásában. Ezáltal képessé válik az optimális problémamegoldásra- a rutinszerű, konvencionálisan elfogadott fogásokkal szemben a kreatív, egyedi, személyes hitén és képességein alapuló, a megújulás lehetőségét magában hordozó döntések meghozására.
TA-alapú coaching
A tranzakció-alapú coaching célja az ügyfél tevékenységére fókuszálni. A coach feladata, hogy segítse az érzéseket, gondolatokat, kommunikációt tisztán kezelni. Nem a coach dönt az ügyfél helyett, nem a megmentés a feladata, hanem bízhat az ügyfél önmagáért vállalt felelősségében és szabadságában. Az irányzat alapelvei: a szerződéses módszer és a nyílt kommunikáció. A tranzakció-analízis fogalmi értelmezési keretet adnak az egyén számára nehézségeket, elakadásokat jelentő helyzetben, lehetőséget teremtenek a változásra, változtatásra. A tranzakció-analitikus megközelítés szerint az emberek általában véve "rendben vannak" és fejlődőképesek, mindenki rendelkezik a gondolkodásra való képességgel. A döntéseiért felelősséggel tartozik és képes a nyílt kommunikációra.
Szupervízió-alapú coaching
Egyfajta tapasztalati tanulásról beszélhetünk az irányzat coachingban való alkalmazásakor. Aktuális problémákból, konkrét helyzetekből indulnak ki. A coach kérdések sorozatával segíti az ügyfelet saját problémájának felismerésében, a megoldások megtalálásában. A folyamat során állandó visszajelzéseket ad a kliensnek arra vonatkozóan, hogy rá hogyan hatnak, benne milyen érzéseket keltenek azok a dolgok, amelyekről az ügyfél beszámol.
Rendszerszemlélet-alapú coaching
E szemlélet alapja, hogy a legkisebb rész is egy egész-rendszer. A rendszereknek tudása, céljai, és ereje van. A coaching feladata, hogy segítsen ezeket felfedezni, mozgósítani. A konstruktív rendszerszemlélet erősíti az egyén felelősségtudatát és öntevékenységre ösztönzi. A coaching folyamatban a felek felelősséget vállalnak magukért, feladatuknak a tudatosulást tekintik.
NLP-alapú coaching
Az NLP Intézet szerint: a coaching olyan folyamat, amelyben a kliens a coach segítségével hidat épít a jelenlegi állapot és a vágyott célok közé. Ehhez a coach támogatásával azonosítja és eltávolítja az akadályokat. Megtalálja és erősíti meglévő erőforrásait, új erőforrásokat fejleszt ki magában a híd elkészítéséhez, és az azon való átkeléshez. Az NLP coaching specialitása, hogy ehhez a munkához mindig a kliens saját tapasztalatát, belső jelentésrendszerét használja. Ezáltal a folyamat gyors, erőteljes és maradandó.
A Humánpolitikai Szemle cikke alapján
- 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. Részletek Jegyek
- 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI? Részletek Jegyek
- 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását. Részletek Jegyek
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk
Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk
Mely lépések kulcsfontosságúak ahhoz, hogy aki középkorúként karrierváltásra adja a fejét egy biztosan kifizetődő új irányt válasszon? A... Teljes cikk
- Merjünk változtatni, de őrizzük meg az értékeket: Turcsikné Gáspár Georgina, Lufthansa Systems Hungária 8 hónapja
- Milyen kihívás vár a vezetőkre az MI korában? 11 hónapja
- A mentor szerep 5 csapdája 12 hónapja
- A kiemelkedő mentorok négy jellemzője 1 éve
- Így lehetsz coach! - De mégis hogyan? 1 éve
- Coach képzés - a legjelentősebb business coach képzők 1 éve
- Kishitűek a magyarok - Indul az Országos Önbizalomnövelde Program 2 éve
- Nincsenek jó állapotban a csapatok - így segíthet a visszatérésben a team coaching 2 éve
- Hogyan hat a jó vezető? 2 éve
- Le kell győzd, különben ő győz le téged 2 éve
- Merjünk kilépni a régi cipőnkből! - egy karrierváltás története 2 éve