kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Coaching szemléletű vezetés egy HR vezető szemével

A coaching szakma hazai megítélése a vállalatok részéről igen eltérő képet fest. Míg egyesek még mindig idegenkednek a módszertől, és megkérdőjelezik annak eredményességét, addig mások számára olyan új perspektívát jelent, amely közelebb viheti őket önmaguk és környezetük jobb megértéséhez, ezáltal a minőségibb munkahelyi kapcsolatokhoz. Az idegenkedők szkepticizmusa mögött többnyire két dolog húzódik meg, az egyik hogy nem szereztek még személyes tapasztalatokat a coaching folyamatról, a másik pedig, hogy olyan vállalati kultúrában dolgoznak, amelytől idegen a coaching szemléletű vezetés és szemlélet.

Egy HR vezető szemüvegén keresztül szeretnék rávilágítani arra, miként segítheti a vállalati közegben dolgozókat a módszer:

Nyitottság az új módszerre

"Az új módszerek befogadására való nyitottság erősen függ a felsővezető személyiségétől, sőt megkockáztatom, hogy korától is" - mondja László Enikő, vezető HR-es. "A multinacionális cégeknél az anyacég általában meghatározza azokat az eszközöket, amelyeket a leányvállalatai használhatnak. Vidéken még sok helyen él az a szemlélet, hogy a HR csak "személyzetis", akinek nincs sok beleszólása a szervezet fejlesztésébe. Annál a cégnél ahol én dolgozom 40 éves hagyományok élnek még mindig, tehát drasztikusan nem lehet változásokat elérni, viszont a menedzsment nyitott és törekszik a jó kommunikációra a dolgozókkal, ezért is támogatták és támogatják, hogy mint HR vezető elsajátítsam a korszerű módszereket" - nyilatkozik Enikő.

Személyes változások szakmai vonalon

A coach képzés Enikő életében jelentős változást hozott, mint mondja, teljesen más szemlélettel közeledik a kollegáihoz. Több időt szán a meghallgatásukra, nagyobb hangsúlyt fektet az empatikus odafigyelésre. Felismerve a különböző személyiségtípusokat és alkalmazva az asszertív kommunikációt, a konfliktushelyzetek nagy részét jól képes kezelni, és a kollegái is sokkal nyitottabbak irányában.

Újabb megerősítés

Enikő egy személyes történetet is elmesélt, amelyben a segítségére voltak a coach képzés során elsajátított technikák. "A cég egyik középvezetője múlt héten, egy beosztottjával történt konfliktus miatt ki akart lépni a cégtől. Mivel emberileg és szakmailag is nagyon értékes ember, szerettük volna a konfliktusát megoldani, és megerősíteni abban, hogy mennyire értékes a cég számára. Coach kérdezéstechnikával közelítettem meg a problémáját, teljesen szabadon hagyva neki a döntést, hogy elmegy vagy marad. Az egy órás beszélgetés után Ő maga jött rá, hogy a munka megfelelő delegálásával a konfliktus elkerülhető lett volna, és a gyakori feszültségének az oka, hogy több terhet visz, mint amennyit szükséges lenne. Ugyanakkor nagyon szereti a munkáját, és nem szeretne munkahelyet váltani. Felajánlottam neki még pár alkalmat, hogy átbeszélhessük az időmenedzsmenttel kapcsolatos problémáit, hogy megtalálja a számára is vállalható delegálási módokat"- meséli lelkesen Enikő, aki azért is tartja rendkívül fontosnak a coaching módszertan alkalmazását, mert szerinte ez nemcsak egy módszer, hanem több is annál. A coaching véleménye szerint egy szemlélet, amely segítségével a munkáján túl jobb kapcsolatot tud kialakítani a családjával és a barátaival. Több figyelmet fordítva mások meghallgatására kevésbé hoz elhamarkodott döntéseket. Az ítéletmentes kommunikáció, mint mondja, elfogadóbbá és megértőbbé teszi, ami nagymértékben segíti a stresszes helyzetek megfelelő kezelésben.

Más fejlesztési irányok...

Enikő a munka mellett mindenképpen fontosnak tartja a dolgozók folyamatos szakmai fejlesztését. Így például azt is, hogy háromhavonta a dolgozók a közvetlen vezetőjükkel átbeszéljék a korábbi hónapokban felmerült problémákat és az erre született szakmai megoldásokat. A középvezetőknél nagyon hasznosnak ítéli még az e-learninget is, hiszen tekintettel arra, hogy ők a munkafolyamatokból nehezen vonhatók ki 1-2 napra, így a szakmai anyagokat az intraneten kaphatják meg, amelyből félévente egy teszt keretében mérhetik megszerzett tudásukat. Végül, de nem utolsó sorban, László Enikő a csapatépítési tréningek kapcsolaterősítő előnyeit emelte még ki, amelyek szintén hasznosak lehetnek egy vállalati közegben.

Kanizsai Dóra
oktatási vezető, coach - tréner
Vista Verde Bt.
www.vistaverde.hu
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk