kapubanner for mobile
Szegedi Juli
Szerző: Szegedi Juli
Megjelent: 8 éve

Egy helyben topogtam vagy előrehaladtam?

Egy hónap telt el Szász Marci utolsó coaching ülése óta – Marci szerint érezhető, hogy ez a fajta rendszertelenség nem tesz jót az egyes üléseken kitűzött célok megvalósításának – holott saját bevallása szerint a ritkább, rendszertelenebb találkozásokat ő maga kezdeményezte. A rendszeresebb coaching alkalmak jobb lehetőséget adnak arra, hogy a kitűzött feladatokat sikerüljön megvalósítani.

„Jó kiindulási alappal rendelkeztem, hiszen megvolt, hogy mire akarom felépíteni ezt az időszakot. Amiket kitaláltunk, azt meg is csináltam – ám a nagy eltelt idő miatt célt vesztettem. Olyan állapotba kerültem, ahonnan megint ki kellett találni, hogy mit is szeretnék, mik a prioritások. A mostani ülés első harmada arról szólt, hogy újra irányt találjak.” A coach ebben az esetben úgy tud segíteni, hogy megmutatja a coachee előtt álló lehetőségeket: általában egy új nézőpont bevezetése máris új lehetőségeket tud feltárni. Mákos Nándor, Marci coach-a szerint a cél újrakalibrálása volt az első feladat ezen a találkozáson.

„Az ülés következő részében megtaláltuk azt a következő mérföldkövet, amit egyedül nem, csak Nándorral tudok megvalósítani: gyakorlatilag elkezdtünk végigvenni egy sor olyan kommunikációs szituációt, amikből fel kell készülnöm. Azt a részét a történetnek, hogy én hogyan akarok megtervezni egy beszélgetést, ezt vettük végig lépésről lépésre. Megpróbáltuk azt gyakorolni, hogy Nándor végigvezetett egy-egy beszélgetés fázisain, honnan hová akarok eljutni, valójában milyen folyamat egy beszélgetés, hogyan lehet megérteni a problémát, milyen alternatívák állnak előttem, milyen eshetőségekre kell felkészülni. Ha nem vezet végig, soha nem jut eszembe, hogy egy beszélgetést ilyen formában is lehet tervezni.” Nándor szerint az önállóság és a döntésekért való felelősségvállalás is egy-egy olyan téma, melyet minden esetben szem előtt tart: segít, de nem akarja, hogy a coachee nélküle képtelen legyen lépni, döntést hozni, nem akar függő helyzetet, valamint végig érezteti azt a tényt, hogy a felelősség nem a coach vállán nyugszik: az minden esetben a coachee-é.

Az ülés második harmada arról szólt, hogy Marci a saját céljait próbálta megérteni egy kommunikációs folyamatban. Helyzetelemzés során átvették, hogy mely lépésekre kell előre felkészülnie, ennek az életben megvalósítását is gyakorolták.

„Közben már látni kell azt is, hogy a coachingüléseink vége felé vagyunk, már túl vagyunk a folyamat felén – talán 4 ülés van még hátra. Az ülés harmadik harmadában arra kerestük a választ, hogy honnan hova sikerült eljutni, hova érdemes eljutni.”

„Picit az az érzésem, hogy az eredetileg kitűzött céljaim mégsem olyan könnyen elérhetők, mint én arra gondoltam az elején és lehet, hogy teljesen más cél felé kell elmennem. Ez a beszélgetés arra szolgált, hogy mindketten tisztán lássuk, hogy ki mennyire látja maga előtt a célt, mennyire tartja megvalósíthatónak.” Ezt Nándor is hasonlóan látja: az elején egyszerűnek tűnő, ám hatalmas cél elérése már nem tűnik olyan könnyűnek. Fontos világosan látni, hogy nem az árral sodródunk, Marci szerint mindenképp az a legfontosabb a coachingfolyamatban, hogy lássa: szembe akar-e menni az árral, vagy várva a csodára, sodródni akar vele. Marci szerint ez a tudás, képesség hasznos lehet másnak is ebben a folyamatban – ám nehezen ültethető át a gyakorlatba. „Érzem, hogy fel kell pörgetnem a dolgokat, mert fogy az időm, lépni kell.”

Szóval a cél még mindig képlékeny, de Nándor, Marci coacha kiemelte, hogy ez nem probléma. Az embernek a coachingfolyamat során változhat a célja – ami a lényeg, hogy legyen cél. „Ne egy időről időre lezajló beszélgetés legyen, hanem saját fejemben megszervezett beszélgetés kell legyen”- mondja Marci.

A következő 2-3 hétre Marci azt a célt tűzte ki maga elé, hogy az egész beszélgetéstervezést gyakorlatba ülteti át – 3-4 ilyen konkrét céllal zajló beszélgetést szeretne lefuttatni.

Fotó: 168 óra
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk