kapubanner for mobile
Megjelent: 8 éve

Egy jó álláshirdetés az érzelmeinkre hat

Amikor a cégek úgy döntenek, itt az ideje a bővítésnek vagy a hiánypótlásnak, azzal is szembesülniük kell, hogy a tehetséges jelöltekre folyamatosan növekszik a kereslet a piacon. Egy vezető állásportálon jelenleg 307 álláshirdetést találunk a gépészmérnöki pozícióra, de más foglalkoztatási csoportok – értékesítők, könyvelők, informatikusok – esetében is jelentős a kereslet, hiszen a szakember hiány miatt ezek a legnehezebben betölthető munkakörök – mutatott rá a Manpower Group 42 országot érintő kutatása 2015-ben.. A gyakornoki és utánpótlás programokon kívül a cégek új toborzási stratégiák kifejlesztésével is hozzá tudnak járulni a munkaerőhiány csökkentéséhez, hiszen a megszokott toborzási stratégiák nem fognak új eredményeket hozni. Ennek első lépése a megfelelő jelöltek megtalálása vonzó álláshirdetésekkel.

Azonban az álláshirdetések túlnyomó többségének egyik súlyos hibája a sablonosság, pedig ahogy a marketinges üzenetek, reklámok, úgy az álláshirdetések kritikus elemei is az érzelmek. Az IPA dataBank 1400 sikeres hirdetési kampány esettanulmányát vizsgálta meg, és arra a következtetésre jutott, hogy azok a kezdeményezések, melyek tisztán érzelmi tartalmakat állítottak elő, kétszer jobban teljesítettek, mint azok, akik a racionalitásra fektették a hangsúlyt.

Az álláskeresők figyelmét azonban nem csak érzelmi szinten kell felkelteni, hanem arra is ügyelni kell, hogy az úgynevezett „hármas egységből” (ki keres – kit keres – mire keres) ne hangsúlyozzuk túlzottan a feladatkör egységét, és ne hanyagoljuk el a pozicionálás részt, melyben a vállalatunk céljait, értékrendjét, elképzelését, gondolkodásmódját mutatjuk be. Ugyanis ha szimplán csak a cégnevet tüntetjük fel, nem sok esélyünk marad arra, hogy olyan feladatorientált, a feladatok iránt érdeklődő jelöltek pályázzák meg majd az állást, akik értékrendjükben és gondolkodásukban is illeszkednek a cégkultúrához.

Ne várd meg, hogy az állás találjon meg téged.

Az itt következő hat tippel elkerülhetőek a leggyakoribb hirdetési hibák:

1. Már az elején ragadjuk meg a figyelmüket
Amikor a kiválasztás folyamata elindul, próbáljuk meg elképzelni az ideális jelöltet, akivel szeretnénk betölteni a megüresedett pozíciót. Milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie? Milyen üzenet érdekelheti ezt az embert? Ezek nagyon fontos részletek, melyeket át kell gondolnunk a munkaköri leírás során. Az olyan indító kérdések, mint például „Olyan állást keres, mely tökéletes a kreatív elmének?”, vagy „Olyan állást keres, mely előremozdítja az IT-karrierjét?”, megragadják a jelentkezők figyelmét. Amikor ilyen módon szabjuk az ideális jelöltre a hirdetést, leegyszerűsítjük a kiválasztási folyamatot is.

Ha merészebbek vagyunk, próbálkozhatunk rendhagyó, formabontó figyelemfelkeltéssel is. Nagy hatást gyakorolhat az álláskeresőkre, ha innovatív módon megkülönböztetjük a cégünket a versenytársainktól. Az Apple például egy ellentmondásos, mégis ízlésesen szellemes hirdetési szlogent („Close Your Windows, Open a Few Doors”) használt arra, hogy elcsábítsa a konkurens Windows szakembereit. A McDonald’s pedig rendkívül merész és látszólag sértő kijelentéseket alkalmazott a figyelemfelkeltésre, hogy aztán az apró betűs részben felfedje valódi üzenetét: „Mi nem veszünk fel törököket, görögöket, indiaiakat, etiópiaiakat, vietnamiakat, kínaiakat vagy peruiakat. – Mi egyéniségeket alkalmazunk.” De szokatlan utat választott egy IT-s cég is: régimódi, „cetli-tépős” plakátokon hirdette meg IT-mérnöki pozícióit oly módon, hogy a leszakítható cetliken a cég telefonszámát matematikai egyenletekbe kódolva adta meg.


2. Írjuk le a lényegi pontokat

Míg a nagyon részletes álláshirdetés nem jó, biztosítanunk kell, hogy minden lényeges szempontot tartalmaz a hirdetésünk:


  • Bemutatkozás és a pozíció megjelölése: Írjuk le, kik vagyunk, hogyan gondolkodunk, mi az, ami csak ránk jellemző, mi különböztet meg másoktól. Törekedjünk a pontos megfogalmazásra a pozíciónév megadásánál is, vagyis kerüljük a túlságosan szakma specifikus megnevezéseket (pl. QA Engineer), a célközönségünkhöz szóló, generációs terminológiát használjunk.

  • Készségek és képesítések: Jegyezzünk le néhány képességet és képesítést, melyek szükségesek a munkához, illetve jelezzük azt is, hogy ezek követelmények-e vagy pusztán előnyök. Ne soroljuk fel az összes elvárásunkat, mely a tökéletes jelöltet jellemzi, és legyünk realisztikusak. A túlszűrés túl kevés jelentkezőt produkál.

  • Foglalkoztatási típus: Ennél a résznél kell kitérnünk arra, hogy teljes- vagy részmunkaidős állást szeretnék betöltetni.

  • Fizetés és juttatás: A jelentkezők honorálják, ha a fizetés is fel van tüntetve, de ha erre nem szeretnénk kitérni, mindenképpen soroljunk fel néhány vonzó elemet (egyéb juttatások, munkakörnyezet, rugalmas munkaidő, továbbképzési támogatás…stb.)

  • Cég székhelye, elérhetősége: Itt kell szerepelnie az iroda postacímének, e-mail címének, közösségi média oldalának, hogy megkönnyítsük a jelentkezést. Bizalmat ébreszt a pályázóban, ha egy kontaktszemély elérhetőségét is megadjuk, akit kérdése esetén felhívhat.


3. Se túl rövid, se túl hosszú

Miután minden lényeges szempont szerepel a hirdetésben, tagoljuk a leírtakat: a strukturált hirdetés sokkal átláthatóbb, mint az összefüggő szöveg.

4. Tartózkodjunk a ködös kifejezésektől

A munkaköri leírás részletezésnél kerüljük az olyan szavakat, mint a „gyakran”, „néha”, „marketing tevékenység koordinálása”, helyettük törekedjünk arra, hogy informatívak és egyértelműek legyünk.

5. Keressük a vizuális megoldásokat

A job.ru orosz álláskereső portál egyik hirdetésében egy fotókoncepttel hívta fel az álláskeresők figyelmét az oldalra: a képen egy szakács sétálgatott az utcán, miközben a feje felett épp egy sütő zuhant ki az emeletről, a szlogen pedig így szólt: „ne várd, hogy a munka az öledbe essen, találd meg a számításod a job.ru-n”. Az unalmas formaságok helyett grafikákkal és képekkel is szemeltethetjük a vállalat személyiségét. Egy online videó, fotó a csapatról érzelmi reakciót hoz létre a jelöltben. Legyünk egyediek a vizuális megjelenésben: használjuk a cég arculatát és logóját.

6. Legyünk személyesek
Ne tűnjön úgy, mintha egy robot írná meg a hirdetést. A potenciális jelöltek azokat a vállalatokat részesítik előnyben, akik hozzájuk szólnak, a számukra vonzó hívószavakat használják. Ismerjük meg a célközönségünket, hogy hirdetésünkkel bizalmat ébresszünk bennük.

Ha szeretne többet megtudni a legújabb toborzási trendekről, böngéssze át a HVG szeptemberi Online Toborzási konferenciájának programját – a rendezvény egyik témája: Kreativitás az álláspiacon – Mitől lesz jó egy álláshirdetés?
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Csodálatos panoráma - végtelen látvány Ez a Hotel Ózon és a hamarosan nyíló Infinity étterem a Mátra szívében!

Amikor rendezvényünk számára helyszínt keresünk, akkor általában több hasonló ajánlat között kell kiválasztanunk a legjobbat és a... Teljes cikk

Cégvezetők Csúcstalálkozója - 2024. Könnyebb vagy nehezebb lesz a pálya?

Mit hoz a 2024-es év? Könnyebb lesz a pálya az üzleti szektornak? Vagy a kiszámíthatatlanság, fenyegetettségi helyzetek kereszttüzében kell továbbra... Teljes cikk

Hogyan biztosítsuk a kerékpáros munkába járást?

Az elmúlt években a kerékpár és az elektromos kerékpár egyre népszerűbbé vált a munkába járás és szabadidős tevékenységek során egyaránt.... Teljes cikk