Szerző: Paraszt Imre
Megjelent: 16 éve

Egyensúlyt teremt a team coaching

Nemcsak a vezetőknek jár a coaching, a beosztottaknak is lehet olyan problémájuk, amely nehézséget okoz a munkavégzésben - különösen, ha az a munkahelyi közösséggel vagy egy tréningen tanultak alkalmazásával kapcsolatos. A team coaching ezekre kínál megoldást azzal, hogy konkrét munkafeladatokon keresztül vezet rá az együttműködés titkára.

A team coaching abban különbözik a coachingtól, hogy nem csupán a vezető gondjaival foglalkozik, hanem egy többszereplős egyenletbe helyezi az aktuális problémát, s a csapategység finomhangolásával próbál a megoldáshoz vezető útra terelni. Csak látszólag hasonlatos ez a csapatépítő tréningekhez, mivel ott inkább az együttműködési hajlandóságot növelik úgy általában, a team coachingnál viszont inkább az egyes tagok erősségeit, gyengeségeit égetik bele a kollektív tudat(alatti)ba. Elvégre ha a munkatársak tisztában vannak egymás korlátaival, figyelemmel tudnak lenni rájuk a munkaszervezés során, s nem mennek bele a pusztán eltérő személyiségtípusokból adódó konfliktusokba.

Mindez a vezető dolgát is nagyban megkönnyíti, hiszen nem kell folyamatosan a beosztottak rezdüléseit figyelnie, kisebb-nagyobb botlások esetén maguk is gondoskodni tudnak egymásról. Az általában két-háromheti rendszerességgel zajló foglalkozás során megtanulják, hogy az adott projekt sikere érdekében mások feladatait is nyomon kövessék (különösen, ha nyilvánvalóan valamilyen erejét meghaladó kihívással kell egyiküknek megbirkóznia), s szóljanak, ha valamelyikük letér a megbeszéltek szerinti útról. Ennek az önfegyelmező mechanizmusnak köszönhetően a csapat előbb-utóbb egyre kevésbé szorul külső segítségre, így a coach is kivonhatja magát a folyamatból - arról nem is beszélve, hogy szinte magától egy önfejlesztő kis kollektíva jön létre a vállalaton belül.


Célkeresés minden szinten



A legtöbb vállalatnál általában egy nagy végső célon gyötrődnek a munkatársak, pedig ha darabokra bontanák, s kellően rugalmas módon illesztenék hozzá az egyéni igényekhez, rengeteg tartalékenergiát szabadítanának fel a munkavégzés során. A team coaching segít felismerni a közös célokat, illetőleg, hogy azok miként illeszkedjenek az egyes csapattagok törekvéseihez. A vállalati célok és az egyéni vágyálmok összeegyeztetésével ugyanis olyan motivációs bázis alakulhat ki, amelyből később bátran meríthetnek úgy a munkatársak, mint a vezető.

Ahhoz azonban, hogy a jövőbe vetett bizalom kialakulhasson, az - esetlegesen - sötét múlttal is meg kell küzdeni, hiszen a régi konfliktusok feloldása nélkül egy mikroközösség sem érhet csapattá. Elég ha egy, a többség által rég elfeledett vita során csupán egyvalakiben marad tüske, a sértődöttség érzése akár évekre megmérgezheti az együttműködést. A coach ezért még a foglalkozás elején igyekszik felkutatni a tagok emberi gyarlóságból adódó nézeteltéréseit, hogy azokat tisztázva vághassanak neki az új feladatoknak. Természetesen ezt nem egy terápiás kezelésként kell elképzelni, a coach ugyanis inkább a korábbi eredményekhez és az ahhoz kapcsolódó sikerélményekhez igyekszik kapcsolni a kellemetlen emlékeket. Már csak azért is, mert a pozitív képzettársítások következtében még az egymástól elidegenedett tagok is megnyílnak egymás felé, amitől kiegyensúlyozottabbá válnak a munkakapcsolatok, javul a munkavégzés minősége, s erősödik a csapatkohézió.

A team coachingot nemcsak öncélúan lehet alkalmazni, egy tréning utánkövetését is segítheti. Gyakran előfordul, hogy a vállalatok készek rengeteg pénzt ölni a képzésekbe, ám arról már elfelejtenek gondoskodni, hogy az ott tanultak valóban - egy-két hétnél tovább is - rögzüljenek, hogy a mindennapokban is használni lehessen őket. A team coaching azonban célirányosan vezetett „gyűléseivel” lehetőséget teremt arra, hogy a munkatársak megvitassák a képzés gyakorlati hasznát, s megosszák egymással az idők során kiötölt praktikáikat.


Team coaching a fellegekben



Mindezen előnyök ellenére a team coachingot nem tanácsos ész nélkül alkalmazni minden kis mikroközösségnél, hiszen a kisebb hiányosságok pótlásához sokszor elég egy "egyszerű" csapatépítő tréning is. Inkább a nagyobb ívű problémákra nyújt megoldást, jellemzően (közép)vezetői körökben, ahol a feladatok komplexitása miatt az egész cég jövője múlhat egy-egy sikeres együttműködésen. Egy jól összehangolt vezetői együttes jelentősen csökkentheti az összetettebb munkák idejét, hiszen az egyes részlegekben dolgozó munkatársaknak - mivel tisztában vannak egymás igényeivel - nem kell folyamatosan várniuk egymásra, szinte önvezérelt módon kiszolgálják egymást.

Természetesen ilyen mélységű kooperációra ne egy-két foglalkozás után számítsunk, hiszen - mint ahogy egy korábbi HR Mesterkurzuson megtudtuk - a Magyar Nemzeti Banknál is 8-12 hónapig tartott, míg a csoportos coaching elérte a célját. Az MNB ráadásul meglehetősen komplexen kezelte a kérdést, tekintve, hogy időről időre az osztályvezetők feletteseit is bevonta a programba, ha olyan témát érintettek, amelyek a felsővezetést is közvetlenül érintették. Az ilyen alkalmak ráadásul a felsővezetői visszajelzésre is kiváló alkalmat adnak, elvégre csak oldottabb körülményeket nyújtanak, mint a feszült légkörű igazgatói irodák.

Paraszt Imre, HR Portal
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk

Így lehet sikeres a karrierváltás 40-en túl

Mely lépések kulcsfontosságúak ahhoz, hogy aki középkorúként karrierváltásra adja a fejét egy biztosan kifizetődő új irányt válasszon? A... Teljes cikk