kapubanner for mobile
Szerző: Berta László
Megjelent: 9 éve

Elküldik a közepes tanárokat

Kérdőívekkel találnak rá a gyengébb tanárokra, és a 3,5 alatt teljesítők lecsúszhatnak a katedráról. A hallgatók sorszámot kapnak az ügyintézéshez, nem álldogálnak a tanulmányinál. Kiss Pál István vezérigazgató felel azért, hogy a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola egészséges vállalkozásként működjön.

Főiskolai vezérigazgató. Nincs több ilyen poszt a magyar felsőoktatásban. Kiss Pál István felel azért, hogy a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola egészséges vállalkozásként működjön. Az ország egyik első HR-eséből lett a Friesland vezetője, majd rábízták a BKF üzleti alapokra helyezését. Ezért következetes abban, hogy a menedzsment tárgyak oktatói ne csak tankönyvekből ismerjék a vállalati világot.

Kiss Pál Istvánnak fontos a HR irány, a pályakezdését jelenti. ’90-ben kapott állást New Yorkban egy megnyert ENSZ versenyvizsga után. „Munkatannal foglalkoztam. Akkor még nem voltak HR-esek, csak személyzetisek, általában pártcsinovnyikok. Aztán Gödöllőn HR szakot alapítottunk” – emlékszik vissza. E témában írta első könyvét (lásd „Elsőre tankönyv” című keretes írásunkat). Öt évre rá HR tanárként váltott a versenyszférába. Aztán vezérigazgató lett a tejiparban, a Frieslandnál a „pöttyös” volt a márka. „Azóta vallom, hogy az ember a kulcskérdés. A többi erőforrást meg lehet szerezni, a pénzt is. Nagy HR hívő vagyok” – mondta szenvedéllyel.
Elsőre tankönyv
A „Humánerőforrás menedzsment” átfogó áttekintést ad a humánerőforrás menedzsmentjéről, általános tankönyvként használják egyetemeken a mai napig. Először az Emberi Erőforrások Fejlesztési Alapítvány gondozásában jelent meg 1995-ben, majd a Gödöllői Agrártudományi Egyetem adta ki az átdolgozott kiadást.

„Figyelni kell arra, hogy a főállású és vendég óraadók számára egészséges legyen. Nem szeretnénk csak főállású tanárokat, mert félnénk attól, hogy olyanok lesznek, mint más helyeken sok esetben, hogy elolvastak négy könyvet és írtak belőle egy ötödiket, meg kutattak valamit, de soha az életében nem dolgoztak” – fogalmazott határozottan Kiss Pál István, utalva arra, hogy alkalmazható tudást vár a piac a felsőoktatástól. A menedzsment tárgyakat a HR-rel bezárólag gyakorlati szakemberek oktatják náluk. Az előadó tanár a tárgyán belül meghívhat HR szakembereket egy-egy témakörben. Kiss kiemelte, hogy így van ez kommunikációs vonalon is: az újságírás szakon nem bölcsész professzor tanítja, milyen szerkesztési elveket kell alkalmazni, hanem egy szerkesztő. Mert: „Olyantól tanuljon a hallható, akinek ez a szakmája”.

Mérik a korrektséget

Hogyan működik üzleti alapon egy magán főiskola? „A munkáltatói jogok nálam vannak, a HR menedzser nekem jelent” – árult el egy lényeges körülményt a vezérigazgató. A főiskolának több mint négyszáz alkalmazottja és 7 ezer hallgatója van a levelezősökkel együtt. Kiss tejipari tapasztalata szerint, ha száz munkás beáll egy sor mellé, elég, ha látja, hogy van értelme annak, amit csinál, de száz professzorral, köztük akadémikusokkal, fiatal PHD-sekkel azért más a helyzet. „Mindig kérdeznek, mi miért van, és van véleményük is, mert szakértők a maguk területén, amit elismerek. Mindenkinek megvan a szakértői hatalma, amivel él is” – fejtegette lapunknak, mennyire bonyolult a munkáltatói lét.

A BKF 6 éve működött, amikor azt a felkérést kapta, hogy kifelé akadémiai, belül vállalati működési folyamatokat honosítson meg. „A hallgató kliensnek számít. Hatékonnyá tettük a folyamatokat, amit az országban máshol nem látunk. Ha pl. bemegy a tanulmányi osztályra, sorszámot kap, és nem kell ott várakoznia, mert látja a kijelzőn, mikor következik” – kezdett bele a hosszú felsorolásba.

Most tervezik, hogy több helyre tesznek kijelzőket. És rendületlenül mérik a tanárokat. A szorgalmi időszak és a vizsgák előtt minden hallgatótól anonim véleményt kérnek az oktatókról, ami beépül a tanár teljesítményértékelésébe, hatással van arra, milyen órát és fizetést kap. A hallgatók közel 50 százaléka kitölti, így kb. 70-80 ezer kérdőívet kap a BKF félévente. A vizsgák után ugyanígy monitorozzák, mennyire érezte a hallgató korrektnek a tanárt. Azt is mérik, hogy a tanulók szerint a diplomaírásnál korrekt volt-e. Kiss Pál István kérdésünkre válaszolva elmondta, hogy volt olyan tanár, akitől a teljesítményértékelés eredménye miatt váltak meg. De a méréseknek van pozitív oldala: legutóbb a gazdaság matematika tanár volt az év oktatója. Sokak meglepetésére ezt a tárgyat is lehet érdekesen tanítani.

Azért nem rúgnak ki senkit azonnal a hallgatói kérdőívek alapján. „Akit gyengébbnek értékeltek a hallgatók, annál hospitálnak a kollégái, vagy az intézetvezető (máshol tanszékvezetőnek nevezik – a szerk.) A tartósan 3,5 alatt teljesítőktől megválunk. Különben 4,2-4,7 között szórnak, 5-ös a csúcs” – tudtuk meg Kiss Pál Istvántól.

A kérdőívezés arra is kiterjed, mennyire elégedettek a diákok az egyéb szolgáltatásokkal, pl. a WC tisztaságával, az éttermi menüvel vagy a WIFI szolgáltatással. Most ipari rendszert építenek ki, mert az étteremben 100-150 tablet is összejön. Ősztől bevezetik, hogy a diákok értékelhetnek minden főiskolai ügyintézésüket. „Azt tudjuk, hogy miben vagyunk jók, és azért vagyunk kíváncsiak arra, miben vagyunk gyengék, hogy fejlődhessünk” – összegezte a vezérigazgató.

Ad hoc magyarok

Kérdésünkre elmondta, hogy szerinte jó a HR-munka az Audinál, Mercedesnél, Boschnál, általában a német cégeknél. Miért is? Azonos értékrendszeren szervezettek a folyamataik, és a vezetők sztenderdek alapján működnek. Folyamatok szervezésében, finomításában sok tanulnivalónk van: „Nálunk nagyon sok az ad hoc megoldás. Magunkra, a magyarokra van egy külön teóriám. Az elmúlt hatszáz évben azt tanultuk meg, hogy ha megszerezhetsz valamit, azt minél előbb szerezd meg. Mert generációkon át rögzült, hogy ha nem vesszük el, akkor majd jön valaki más. A történelem rövidtávon gondolkodásra tanított meg minket. És mindig forráshiányosak voltunk, ezért kényszerből kreatív megoldásokon gondolkodtunk. De ezek a válaszok nem tarthatók fenn hosszú távon. Vagyis jó kitalálók vagyunk, de nem jó fenntartók. A stratégiai gondolkodás hiánya a felsőfokú oktatásban is megvan” – fejtette ki.

Mindez levetíthető a mindennapokra. Kiss szerint van olyan, hogy „HR PR”, vagyis hogy milyen munkahelynek tekintik ezt a céget az álláskeresők: pl. érkezik egyáltalán válasz az életrajzára, vagy ha elhúzódik a döntés, akkor levélben értesítik-e erről, kifizetik-e az útiköltségét, és ha nem, arról előre szólnak vagy nem. „Nincsenek NASA-dolgok ebben a szakmában, de mindent meg kell szervezni. Ez is kommunikáció” – mondta.

HR a turizmus szakon is

A HR oktatás hat féléves. Kiss szerint a HR igazgató sok helyen az első számú embere a vezetőnek, vele tudja megosztani a gondolatait a munkatársakról. A BKF-en a közgazdászok is tanulnak HR-t, mert minden vezető végez HR munkát, még akkor is, ha nem tudatosul benne. Féléves HR képzést kapnak azok, akik más szakon végeznek majd, pl. gazdaság menedzsment területen, turizmusban lehetnek előbb utóbb vezetők. A vezérigazgatónak benne van a keze a HR képzésben. Konzulens néhány diplomamunkában és oktat. Minden egyes klasszikus HR funkciókra szán egy-egy alkalmat.
Több mint újságírás

Kiálltak a kommunikáció oktatása mellett, amikor a kormányzat meglebegtette, hogy csak a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen lehet majd e tárgyban ismereteket szerezni. Hogy a kormány félreértésből tette vagy gumicsontot akart hajítani a közönségnek, nem tudjuk. Az biztos, hogy azóta sokszor cáfolták a hírt. „Nekünk itt volt az alkalom, hogy a kommunikációról beszéljünk. Ki, ha mi nem? Piacvezetők vagyunk az oktatásában. A sokat hangoztatott túltermelés a mi hallgatóinkra nem igaz, 70 százalékuk a szakmájában helyezkedik el” – elmélkedik a történteken Kiss Pál István, aki leginkább a gyakorlatorientált képzésnek tulajdonítja sikerüket. Jelenleg alap- és mesterszakon és angolul is oktatják.

Különben nem csak az újságírás védelmében beszéltek a BKF vezetői, a kommunikáció és médiatudomány szak keretében oktatják a marketing kommunikációt, üzleti kommunikációt, PR-t. És szegről-végről művészeti oktatásuk a vizuális kommunikációhoz tartozik. Tehát ha a kormány az újságírásnak akarna adni egy oldalvágást, túllőne a célon: „Nem csak kommunikátorokat képzünk, hanem minden szakunkban tetten érhető ez a vonal. Mert nem lesz igazi vezető, aki nem meggyőző és nem tudja eladni magát” – emelte ki. Kiss sok HR-est ismer, akik az elsők között említik a vállalati kommunikációt, amin javítani kellene. Elégedett azzal, hogy a főiskolán önismereti, kommunikációs és prezentációs tréninget kapnak a diákok, és konfliktuskezelési technikákat tanulnak. „A külföldi hallgatóink körében a legnépszerűbb szak a kommunikáció. Tehát valós nemzetközi igényről beszélünk, nem csak magyar sajátosságról” – látja igazolva álláspontjukat erről az oldalról is.

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk